SPENT: Vidar Mehl er spent på om han klarer å sette ny verdensrekord på 24 timer sykling utendørs. Til helga får han svaret. Foto: Helene Haugland
Lesetid: 4 minutter
Søndag kveld knuste Vidar Mehl den norske rekorden på 200 kilometer tempo med nesten en halv time.
Men allerede førstkommende lørdag legger Zwift-proffen ut på et langt spenstigere prosjekt: Han skal forsøke å sette norsk kilometerrekord på 24 timer.
Den rekorden fikk imidlertid bare stå i noen uker, til triatlet Allan Hovda smadret den med å sykle 889 kilometer i løpet av 24 timer.
– Det at Allan Hovda en tid senere viste at det «lett» kan sykles opp mot 900km med riktig utstyr og løype gjorde at jeg begynte å tenke på en ny 24-timers allerede i fjor sommer, sier Mehl til Landevei.
Tøffe krav
For Movistar-rytterens forsøk var nemlig ikke optimalisert for å sykle så langt som overhodet mulig. Hovedmålet var å samle inn penger til forskning på kreft og slag.
Denne gangen har han imidlertid Vålerbanen, en asfaltert motorsportbane litt sør for Elverum, hvor han ikke bare vil forsøke å ta norgesrekord, men også verdensrekord.
– Dette på Vålerbanen blir noe helt annet enn 24-timers rekorden i fjor. Det eneste som blir likt, er at det kommer til å bli vondt, samt at det kommer til å være perioder utpå natta hvor det er vanskelig å holde seg våken. Jeg kan heller ikke ta noen pauser. I fjor hadde jeg til sammen over en time med små pauser, men hvis jeg skal klare verdensrekorden, teller hvert minutt, sier han.
Dette er #Project224
De to store utfordringene med 200 kilometer tempo 4.juli og 24-timers på bane helga etter, har Mehl kalt #Project224: temporekord på 200km og kilometerrekord på 24 timer, altså 200 + 24 = 224.
Den offisielle rundelengden på Vålerbanen er 2 219,741 meter. Det vil si at Mehl må holde en snittfart på mer enn 38,5 kilometer i timen og sykle minst 413 runder på Vålerbanen, for å klar verdensrekorden som ble satt i 2020.
Men Mehl er nødt til å være ekstremt nøye, for i rekordforsøket er det ikke GPS-distansen som teller, men det internasjonale ultrasykkelforbundet (WUCA) sin oppmålte distanse per runde som gjelder.
Den distansen forbundet måler, er den absolutt korteste linja rundt banen. Det vil si at hver meter Mehl avviker fra den oppmålte linja, er bortkastet tid og krefter.
24 timer på temposykkel
Mens Mehl syklet 767 kilometer på landeveissykkelen under 24-timeren sin i fjor, skal han nå sykle på temposykkelen denne gangen, for å prøve å sette verdensrekord på 916 kilometer.
Det er han ekstra spent på, for selv om stillingen på temposykkelen er optimert for å redusere luftmotstand, er den på ingen måte bygget for komfort.
– Jeg har syklet mye på temposykkelen helt fra nyttår og fram til nå, og fått inn en del turer på fire-fem timer. Men dette blir jo fem ganger så lenge, og jeg vet ikke hvordan kroppen vil fungere med så mange timer i samme stilling, sier han.
Han har planlagt prosjektet ned til hver minste detalj på utstyrsnivå. Også det har vært en ny øvelse for Mehl. Men selv om Mehl nå må sykle mye lenger og fortere og med mindre komfort, ser han på prosjektet som realistisk.
- Det som kanskje bekymrer meg mest
At forsøket kjøres på lukket bane i stedet for runde etter runde på offentlig vei, er en åpenbar fordel i den sammenheng.
– Dette elementet vil gjøre en vesentlig forskjell. Det å kunne sitte avslappet i tempostilling, uten å måtte heve hodet for å se etter sprekker i veien og biler, folk og fe gjør det både mindre anstrengende for nakken sparer i tillegg luftmotstand, sier han.
Samtidig er Vålerbanen helt flat, i motsetning til 24-timers støntet han kjørte i fjor. Det er bare tre-fire høydemeter per runde, og totalt mellom 1200 og 1600 høydemeter. Til sammenligning hadde han nesten en Everesting, altså 8 849 høydemeter, under fjorårets forsøk.
Han er også helt avhengig av greit vær, for dersom det regner og er dårlig vær, er han trolig helt sjanseløs.
– Hva gjør du hvis du trenger tissepauser?
– Det er kanskje det som bekymrer meg mest. Jeg skal sykle i den raskeste og mest aerodynamiske tempodrakta fra Trimtex, men på den drakta er glidelåsen så kort at det er vrient å få til fra setet. Det er mulig jeg må få min mor til å sy litt på drakta, sier Mehl.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.