MASTERS-VM 2015
Sted: Ålborg, Danmark
Dato: 2.-6.september
Program
2.sept: Registrering
3.sept: Individuell tempo (19.3km)
4.sept: Landslagsstafetter (40km)
5.sept: Fellesstart (164.8km/115km)Distanser fellesstart
Menn 19-34, 35-39, 40-44, 45-49, 50-54, 55-59: 164.8km
Menn 60-64, 65-69, 70+: 115km
Kvinner 19-34, 35-39, 40-44, 45-49: 164.8km
Kvinner 50-54, 55-59, 60-64, 65+: 115km
– Oppkjøringa til VM har blitt litt stressende fordi sykkel fikk knekt ramma og to forhjul, og hjelmen ble jo også ødelagt, så nå må vi finne ut av det i den korte tida som er igjen fram mot VM. Alt løser seg, så klart, men til en viss grad har det gått litt ut over treninga forrige uke for min del, sier Kristin Falck, som har måttet kjøre all trening på tempo-sykkelen.
Falck, som er regjerende verdensmester i klassen 45-49, skulle bruke UCI-proffrittet Ladies Tour of Norway som siste finpuss og generalprøve inn mot VM i Danmark 2.-6. september, men ritthelga med verdens beste i Halden ble alt annet enn forventet.
ULYKKESFUGLEN
Allerede første kvelden på Ladies Tour endte Falck på legevakta, egoet fikk en knekk og det samme gjorde karbonramma. Det siste var det verste, mener Falck, som fikk lånt seg en reservesykkel til resten av helga men har måttet bruke de siste par ukene på å sikre seg en VM-sykkel før avreise til Danmark.
– Ladies Tour of Norway ble dessverre ødelagt for meg. Velt og ødelagt sykkel i gaterittet på fredag og DNF. Og jaggu meg fikk jeg en ny velt søndag og enda en gang DNF. Det ble mye materielle skader, mange timer på legevakta for å få sydd et sting i albuen, og veldig leit å ikke få kjørt ordentlig i dette mega kule rittet, sier Falck.
Men det hun fikk med seg av rittet var nyttige erfaringer.
– Nivået på Ladies Tour, ja, jeg fikk jo ikke helt kjent på det, siden alt gikk så galt. Var forberedt på at det skulle være et kvantesteg fra norsk elite nivå til verdens eliten. Men sååå stort sprang i nivå var det kanskje ikke. Norge burde riktignok nok hatt flere damer blant topp ti, men jeg ble ikke så vettskremt som jeg trodde jeg skulle bli.
Og til tross for sting, sykkelhavari og uflaks, syns Falck hun har hatt stort utbytte av hospiteringen hos IK Hero, og har fått med seg erfaringer som blir gull verdt i Ålborg når regnbuetrøya skal forsvares.
– Det å kjøre med IK Hero var strålende. Jeg ble så godt ivaretatt, og det var en veldig trivelig opplevelse å ha et lag å kjøre med, sier hun, og legger til at alt i alt frister Touren til gjentakelse.
Les også: STANG UT FOR NORDMENNENE I LADIES TOUR
Ladies Tour var heller ikke første omgang utstyrsuflaks denne sesongen. Under NM-fellesstarten i juli, som også var siste etappe av Tour de Hallingdal, mistet Falck setet omtrent halvveis i rittet.
Dermed røk også etappeseieren i Tour de Hallingdal. Som regjerende verdensmester på fellesstart er Falck automatisk kvalifisert for årets mesterskap, men ergerlig var det likevel.
Les også: KALKULERT RISIKO
Saken fortsetter under
Kristin Falck (til venstre) vant fellesstarten i Masters-VM 2014. Her sammen med Trine Hanssen, som vant temporittet i sin klasse. Foto: Privat
FELLES LIDENSKAP
Falck legger ikke skjul på at hun bruker det hun har av tilgjengelig fritid på sykling og er ærlig på at det blir mange timer i uka, både vinter, vår, sommer og høst. Framgangen og treningsgleden er motivasjon nok for Falck, men den viktigste faktoren er at hun deler lidenskapen og treningen med kjæresten Espen Fossheim, som også er kvalifisert og klar for VM.
– Vi motiverer og pusher hverandre, vi digger sykkel begge to, og vi liker å konkurrere, sier Falck.
Nå er lidenskapen en del av hverdagen.
– Absolutt all tid utenom jobb og ungene går med til sykkel. Vi trener en del sammen og kjører en del ritt sammen. Og så litt hver for oss også. Det sier seg selv at regnestykket ikke hadde gått opp om det ikke hadde vært vår felles lidenskap, sier Falck.
– Det viktigste er vel forståelsen av hva det innebærer av bruk av tid, og hva det innebærer i forhold til prioriteringer i totalpakka å kjøre oss opp til VM samtidig. Og tåle at det blir en del logistikk og noen kvelder da andre kjærestepar sitter oppe og skravler og deler en flaske vin, da vi legger oss tidlig fordi vi dagen etter må tidlig opp, og presse i oss havregrøt før hanen har sagt kykeliky og sånt. Når man kan tåle det og takle det og forstå hverandre på det og støtte hverandre på det, da funker det, sier Falck.
Sjekk ut Landeveis Web-serie LIVET PÅ LANDEVEIEN
EN HELT VANLIG DAME
– Jeg syns alt dette her er ustyrtelig morsomt og en skikkelig opptur i godt voksen alder, sier Falck, som ikke syns hun er så unik.
– Jeg er jo bare en vanlig dame med en fulltids jobb, kjæreste og to relativt voksne barn fra et tidligere ekteskap. Så møtte jeg Espen i 2006, begynte å sykle litt i Nordmarka sammen med ham, og kjøpte min første landeveissykkel i 2009, sier hun.
– Da hadde jeg ikke trent fra jeg fikk barn og frem til jeg begynte å sykle som 40-åring. Men hele oppveksten frem til jeg fikk barn danset jeg ballet i Operaens balletskole. Så styrketrening og spenst har jeg vel lagret fra den tiden, sier Falck, som var hekta på sykling.
Deretter gikk det slag i slag mot VM i 2014. Falck meldte seg inn i Rye i 2010, som også var hennes første sesong med turritt. 2013 var første sesong hun kjørte aktivt i Masterscupen, og første sesongen hun trente sykkel gjennom vinteren.
Inn mot fjorårssesongen, da Falck ble verdensmester på fellesstarten, hadde hun lagt inn enda litt flere timer og mer systematisk opplegg gjennom vinteren. Og i år hadde hun enda litt mer på alle plan, opp i 10-12 timer mot cirka åtte i fjor, sier Falck, og håper at grunnlaget er på plass for å forsvare seieren i Danmark. Og denne sesongen har Falck også hevet utfordringene et hakk til.
– For å utfordre meg litt ekstra i år har jeg valgt å kjøre Norgescup. Der kjører jeg mot jenter som er mye bedre enn meg, og så trener jeg med de sterke gutta i klubben. Det er ikke noe kjære mor i noen av de to leirene, og det merkes på formen. Har nok aldri vært så sterk som jeg er nå, sier hun.
LES OGSÅ: Slik blir du klar for toppturen
Kristin Falck gjorde nesten rent bord i Tour de Hallingdal i juli. Foto: Børge Jensen