/ Master

– Rammer som gjør at du kan føle deg som en proffsyklist

Master-NM er kun en drøy uke unna, og arrangørene lover både god stemning og gode rammer for konkurransene som venter.

Sist oppdatert: 15. juni 2023 kl 22.07
GÅR FOR TIDENES BESTE MASTER-NM: Primus motor for årets master-NM er ikke beskjeden i sine forhåpninger. Illustrasjonsfoto: Ola Morken
GÅR FOR TIDENES BESTE MASTER-NM: Primus motor for årets master-NM er ikke beskjeden i sine forhåpninger. Illustrasjonsfoto: Ola Morken
Lesetid: 4 minutter

Primus motor og rittleder for årets master-NM, som avholdes på Hurdal på Øvre Romerike den 24. og 25. juni, Anders Bernhoft, gikk hardt ut i vår, og ovenfor Landevei hadde han troen på rekorddeltakelse.

En drøy uke foran rittene er han fremdeles «stor i kjeften», som han selv sier.

– Vi skal ha det beste NM som er blitt laget, sier han - og humrer.

– Det har vært mye jobbing, men jeg har fått med meg bra folk fra Ullensaker CK, og det hadde ikke gått uten dem.

Tempoen i årets mesterskap blir med en spennende vri, med flat start, før de siste 4,6 kilometerne knekker oppover med 5,5 prosent i snitt til toppen av Minneåsen.

Fellesstartene skal gå langs Hurdalsjøen via en ekstra sløyfe og tilbake, før en avslutter med klatringen til Minneåsen.

– Per nå nærmere vi oss 350 deltakere, men vi ser for oss å ende på rundt 400, som er veldig bra.

Bernhoft vil spesielt oppfordre kvinner til å melde seg på, før påmeldingsfristen går ut lørdag kveld.

– Det er fremdeles under 20 damer totalt. Vi skulle helst sett at det 50-60 damer og at de hadde eget felt. Nå starter de med herrer 60+, og skal sykle én runde rundt Hurdalsjøen.

– Må tenke nytt

I en tid hvor Landevei har skrevet mye om problemene og utfordringene Styrkeprøven står ovenfor, er Bernhoft klokkeklar på hva han mener skal til for å lykkes med en bra rittavvikling.

– Skal du arrangere ritt nå, så må du legge inn i budsjettet at du må kjøpe inn løypevakter.

RITTLEDER: Anders Bernhoft. Foto: Privat
RITTLEDER: Anders Bernhoft. Foto: Privat

Han anslår at det er gått med omkring 40 000 kroner til dette, cirka én tredjedel av arrangementets budsjett.

– På tempoen er det ikke så mange i sving, men på fellesstarten så vil det være politimotorsykkel først, det vil være seks MC-er i sving, dommerbiler og løypevakter, totalt mellom 40 og 50 stykker.

– I en tid hvor flere ritt sliter, hvordan opplever du oppslutningen rundt norske ritt?

– Jeg tror at det må nytenking til. Klubber må samarbeide. Har du én klubb med 1500 medlemmer kan du få til ting, men hvis ikke må du samle flere klubber, og her i området er det mange, sier han.

Blant annet har han fått Idretten skaper sjanser med på laget, og de skal holde samling samtidig. De vil stå i bakken for å heie frem rytterne, og det er organisert opplegg med telt, benkre og musikk i målområdet.

– Jeg har kjempetro på årets NM. Det er mange som har vært og trent i løypa, og mange som er spent. Jeg får mye positive meldinger i innboksen.

– Hva kan rytterne forvente seg?

– Jeg tror veldig mange mosjonister er redd, i og med at det er et NM, men det er jo et mosjonistsykkelritt med rammer som gjør at du kan føle deg litt som proffsyklist, i ganske lukkede løyper.

PSST! Neste år håper Bernhoft å få stablet på plass storsatsingen Mjøsa idrettsfestival (+)

Vitenskapelig til verks

I det siste har Bernhoft organisert tempotreninger ved Hurdalsjøen og opp Minneåsen, med den tidligere norgesmesteren på tempo, Reidar Borgersen som trener.

Med bakkeavslutningen har nok flere ryttere spekulert i om temposykkel, landeveissykkel eller et sykkelbytte i bunnen av bakken er det beste.

– Det er nok veldig mange som stiller på racer, for det er ikke noe tvil om at avslutningen favoriserer gode ryttere oppover. Er du god på tempo, så kjører du mye watt oppover, sier Bernhoft.

Borgersen har på sin side gått vitenskapelig til verks, og i en bloggpost på Storeskiva.no, legger han frem metodikk og tallmateriale.

Og fasiten, ifølge Borgersen?

Det er ikke helt svart-hvitt, men Borgersen mener temposykkel er det raskeste.

Publisert 15. juni 2023 kl 14.08
Sist oppdatert 15. juni 2023 kl 22.07

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen