– Datoen som er satt er 25. og 26. juni, så det begynner å haste. Men vi er ikke låst på dato, det kan forskyves hvis det kreves for å få arrangert NM.
Det forteller leder i masterutvalget til NCF, Hugo Strand, til Landevei.
For skal du arrangere ritt på veier i Norge, må Statens vegvesen motta søknaden senest fire måneder før arrangementet.
Med andre ord: Skal reglene følges, kan mesterskapet tidligst avvikles i andre halvdel av juli, midt i fellesferien.
– Er man avhengig av godvilje fra vegvesenet for å få arrangert på datoen man ønsker?
– Det vil tiden vise, svarer Strand.
I dialog med en klubb
Manglende arrangør til mesterskapet var et tema på forrige helgs forbundsting, og ble der nærmest presentert som en krisesak.
– Det er vanskelig. Etter min mening har vel ikke Norges Cykleforbund gjort det så lett å arrangere aktive ritt, for det er så strengt med trafikk, sier leder i mastersutvalget til NCF
Etter helgen er imidlertid Strand positiv til at det blir en løsning, og det kanskje allerede neste uke.
– Vi har dialog med én spesifikk klubb på Vestlandet. Den avgjørelsen blir tatt blir tatt i løpet av neste uke.
– Hva tenker du om den muligheten?
– Jeg er optimistisk, for de har presentert et opplegg for arrangementsansvarlig i NCF (Cato Karbøl, red.anm.). Det gjorde de i helgen, så skulle de komme tilbake med et svar. I samråd med NCF har vi gitt dem ut neste uke med å svare ja eller nei.
Sikker på at det blir mesterskap
I fjor ble masters-NM arrangert på Arctic Circle Speedway i Rana, etter å ha blitt flyttet til september grunnet restriksjoner i følge med koronapandemien.
I 2020 ble mesterskapet avlyst av samme årsak, men før det hadde en da også strevet med å få på plass arrangør.
Tidligere har det også skjedd at en har måttet flette masters-NM inn i andre ritt, som i Tour de Hallingdal i 2015.
Strand er tydelig på at det neppe blir en avlysning eller andre løsninger i 2022.
– Hvis de da svarer nei, så har vi en liten plan B. Jeg har vært i dialog med en klubb i Nord-Norge, uten at jeg kan si mer om det nå. Men mesterskap er jeg sikker på at det blir.
Han legger ikke skjul på at det er krevende å få på plass arrangører til mesterskapene, blant annet grunnet de strenge reglene til trafikkavvikling.
– Det er litt økonomi opp i det her også. Klubbene er redde for økonomien sin, og det kan en forstå. Hvis en liten klubb i en krok i Norge arrangerer, kommer det kanskje ikke så mange, sier han - og legger til:
– Det mest ideelle er å ha et mesterskap i Trøndelag eller Oslo. Der er det lett tilgang til flyplass blant annet. Det er det mest ideelle for å få mange deltakere.