MASTERS-VM 2015
Sted: Ålborg, Danmark
Dato: 2.-6.september
Program
2.sept: Registrering
3.sept: Individuell tempo (19.3km)
4.sept: Landslagsstafetter (40km)
5.sept: Fellesstart (164.8km/115km)Distanser fellesstart
Menn 19-34, 35-39, 40-44, 45-49, 50-54, 55-59: 164.8km
Menn 60-64, 65-69, 70+: 115km
Kvinner 19-34, 35-39, 40-44, 45-49: 164.8km
Kvinner 50-54, 55-59, 60-64, 65+: 115km
Dette er andre artikkel i en serie om Masters-VM 2015. Følg med videre.
Les også første del i serien: VERDENSMESTER’N
Samtlige av klubbens fem kvalifiserte ryttere kjører i klassen M35-39, og er med det største norske klubb i sin klasse. Med to kjøresterke kapteiner og tre kjappe ryttere med spurtegenskaper håper Lars Blesvik å ha minst en – og helst to – karer perfekt plassert når målspurten går.
Det er styrke i numre, og HCK-kontingenten har ambisjoner om å være med å prege fellesstarten i sin klasse.
– Det er ingen vits i å reise til VM for å være passive i feltet. Vi kommer til å gjøre en jobb for de litt raskere rytterne i gruppa, slik at de kan kjøre så billig som mulig til det gjenstår et par mil, og prøve å plassere spurterne våre så langt framme som mulig, sier Blesvik.
GODT INNENFOR
HCK-klanen består av fem kvalifiserte: Christian Tollefsen, Trond Lydersen, Christian Hasle, Andreas Østern og Lars Blesvik. Østern kvalifiserte da han kom på tredjeplass i et UCI World Cycling Tour-ritt i Perth i Australia i mars, mens de fire andre kvalifiserte gjennom UWCT rittet Maraton Franja i Ljubljana i Slovenia i juni.
– Deltakelse i VM er resultat av en sesong bygget opp mot Ljubljana for de fleste av oss, med VM som et veldig godt bonusmål på tampen av sesongen, sier Blesvik, og legger til at samtlige i troppen var godt innenfor kvalifiseringskravet.
Det er Blesvik stolt av, og forteller at klubben har kommet langt siden den ble etablert i 2008.
– Vi har gått fra å ha ambisjoner om Lillehammer-Oslo på seks timer til å bli nest best av de rene klubblagene i fjor med tida 4:07.
– Vi har blitt bedre gjennom stadig samkjøring av gruppa og vi har hatt en organisk vekst og sakte tilsig av nye ryttere. Men kjernen i laget er den samme; vi er en stamme av småbarnsfedre, og vi har alltid Barne-TV-vennlige treninger. Det betyr sent på hverdager og tidlig på helgene med fokus på effektivitet, slik at det skal gå minst mulig utover familielivet, forklarer Blesvik.
Saken fortsetter under
SPENTE: Holmenkollen CK stilte med fire ryttere i Maraton Franja i Ljubljana i Slovenia i juni. Foto: Privat
ALT FOR LAGET. OG FOR NORGE
Blesvik er en av lagets to kapteiner, og styrer HCK-skuta i M35-39 sammen med Christian Tollefsen. De har allerede studert både kart og løypeprofil, og kommet fram til en foreløpig strategi for de 164.8 kilometerne som skal tilbakelegges i fellesstarten 5. september.
– Det er en relativt flat løype, men den har en del svinger og tekniske elementer på de siste kilometerne, så det blir nok ingen stor massespurt til mål, sier Blesvik.
– Men har vi to mann godt plassert når den går, så kan de hjelpe hverandre. Men det er klart, det er 165 kilometer som skal kjøres, og mye kan skje fram til den siste spurten går, legger han til.
Han understreker imidlertid at taktikken blir til litt underveis, selv om gruppa har en vag strategi i forkant av VM.
– Vi har ingen klar lagtaktikk, det vil selvfølgelig avhenge av både vær og situasjonen, men vi har jo pratet litt med noen av de andre som skal nedover. Og uansett vil vi ikke prøve å kjøre inn et brudd hvis det det sitter andre norske i det, sier han.
Les også: SEIER SOM SMAKTE
TUNGT Å DROPPE KLUBBTRØYENE
Selv om HCK-klanen er stolte over å sykle i den norske landslagsdrakta, syns de at det er litt tungt å la HCK-trøyene bli hjemme. Fra i år er det nemlig krav fra UCI om at alle skal sykle i landslagstrøyer.
– Vi er stolte over å sykle i landslagsdrakta, men vi beholder heldigvis buksene våre, sier Blesvik, som er opptatt av både stil og kvalitet.
Og lagets blå shortser ser slett ikke verst ut sammen med flaggtrøya.