– MÅ LEGGE NED TVERT

– Hvis alle løypevakter må ha formell kompetanse og ni timers kurs, må små ritt som Sundrunden legge ned tvert.

Sist oppdatert: 23. mars 2017 kl 07.00
Sundrunden i Trysil trekker årlig 50-60 ryttere, men med de nye kravene om opplæring av løypevakter frykter arrangøren at det blir umulig å få nok frivillige til å gjennomføre rittet i framtida. Foto: Tom Martin Hartvigsen
Sundrunden i Trysil trekker årlig 50-60 ryttere, men med de nye kravene om opplæring av løypevakter frykter arrangøren at det blir umulig å få nok frivillige til å gjennomføre rittet i framtida. Foto: Tom Martin Hartvigsen
Lesetid: 3 minutter

Denne uken intervjuer vi norske rittarrangører, om hva de mener om de nye kravene til løypevakter. 

Håvard Lepperød har vært rittleder for det lokale landeveisrittet Sundrunden i Trysil i drøyt 10 år. Han ser ikke videre positivt på de nye forskriftene til løypevakter. Han er svært skeptisk på vegne av rittet han er leder for.

– Hvis alle løypevakter må ha formell kompetanse og ni timers kurs, må små ritt som Sundrunden legge ned tvert, sier han.

Det 55 kilometer lange landeveisrittet i Trysil trekker årlig mellom 50 og 60 deltakere, og har normalt hatt 12-15 løypevakter på post under arrangementet.

LES OGSÅ: Sykkelrittets død – Landeveis kommentar om regelverket  

For en liten klubb med rundt 80 medlemmer i et relativt grisgrendt strøk er det allerede en stor utfordring å fylle disse vaktpostene hvert år, men hvis alle disse i tillegg skulle pålegges å ta kurs for å dirigere trafikken frykter Lepperød at rittet forsvinner fra terminlisten.

– Den økonomiske kostnaden med opplæringen er en ting. Det å rekruttere frivillige som ikke bare skal ofre en fridag til å stå vakt i et veikryss er utfordrende nok som det er. Når man i tillegg må be dem ta et ni timers kurs og avlegge eksamen, blir det enda mer krevende å få tak i mannskap, sier Lepperød.

LES OGSÅ: Frykter frivilligkrise 

– Først og fremst: Kommer denne regelendringen til å gjøre norske sykkelritt sikrere? 

– Nei, ikke for vår del. Det ser jeg ikke for meg at vil ha noen praktisk betydning med den trafikken vi har her i strøket.

– Kjenner du til om det finnes tilsvarende krav i andre land?

 

– Nei, det kjenner jeg ikke til. Men jeg vet at i Sverige stiller politiet opp på slike oppdrag uten å ta betalt for det.

– Kommer norske rittarrangører til å få alle frivillige løypevakter til å ta disse kursene? 

– Nei, det tror jeg blir veldig vanskelig.

– Hvordan skal dere som rittarrangør få løst denne utfordringen?

– Det blir vel å se på alternativer slik som å legge rittet på et nivå som ikke omfattes av disse reglene. Ellers må vi legge ned rittet.

LES OGSÅ: Tøffest for de små rittene

– Hva tror du om andre arrangører, vil dette bety kroken på døra for enkelte ritt?

– Jeg vil nesten tro det. Mange vil nok anse det som for drøyt å skulle ta et ni timers kurs for å være frivillig og stille opp på dugnad.

– Hva er din personlige mening om de nye kravene?

– Det høres helt bak mål ut. Det vil virke i den forstand at det ikke vil bli arrangert sykkelritt på vei, og da går jo trafikksikkerheten opp, så slik sett oppnår de vel det de ønsker da.

FAKTA
Den nye forskriften om sykkelritt på veg, som ble vedtatt 17.06.2016, krever at alle trafikkvakter i sykkelritt må ha formell opplæring. Kursene varer fra to til 17 timer pluss eksamen, og i noen tilfeller også praktisk prøve, avhengig av hvilket ansvarsnivå trafikkvakten skal ivareta under rittet. Kravene vil tre i kraft fra 1. januar 2018.

Dette er Forskrift om sykkelritt på veg per 17.06.2016 

Trafikkvakter i sykkelritt på vei er nå definert inn i fire nivåer: 

  • 1. Løypevakter: Disse skal kun varsle trafikk men ikke regulere trafikk.

  • 2. Stasjonære vakter: Disse står på post og regulerer trafikk etter behov.

  • 3. Mobile private vakter (motorsykler).

  • 4. Politivakter: Disse besørger politiet, og betales av arrangøren etter gjeldende satser. 

Dette er kravene i læreplanen:

  • Løypevakter: Opp mot 2 timer kurs

  • Stasjonære vakter: 9-10 timer kurs, teorieksamen

  • Mobile vakter (motorsykler): 9-10t kurs, teorieksamen + 7t praksiskurs + praktisk prøve

Publisert 23. mars 2017 kl 07.00
Sist oppdatert 23. mars 2017 kl 07.00
 

Relaterte artikler

 

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen