Søndag 6. september er det dermed klart for første utgave av Høstfesten i Drøbak. Distansen er riktignok nesten 20 mil kortere enn Oslo Gravel Grinder på 260 kilometer, men arrangøren lover en solid og sosial grusopplevelse likevel.
– Traséen er på 69 kilometer, og over 80 prosent av Høstfesten går på grusveier, gjennom indrefileten av Follo, sier Christian Askildsen i Drøbak SK, som er en del av arrangementsgruppa.
– Oss bekjent er det ikke mange gravel-ritt i Norge, men det er tydelig at turer på grus er populært om dagen. Vi er litt forsiktige med å definere arrangementet som det ene eller det andre, men legger opp til et arrangement der opplevelsen skal være det viktigste, sier Askildsen.
I fjor gikk første utgave av Styrkeprøven Oslo-Mysen, som også inneholdt vesentlige grusstrekker. Det ble en suksess.
Alternativ tidtaking
Høstfesten har ikke tidtaking på vanlig måte, men det blir mulig å høste heder og ære på utvalgte Strava-segmenter underveis, og premiering blir etter innfallsmetoden. Totalt blir det mellom tre og fem segmenter med tidtaking. De vil ha ulik karakter for å gi ryttere med forskjellige styrker en sjanse til å hevde seg, og det vil bli opplyst om hvilke segmenter det blir tidtaking i forkant av rittet.
Askildsen understreker samtidig at det ikke er strengt nødvendig med gravel-sykkel for å delta.
– Både sykkelkross, eventyrsykkel og terrengsykkel fungerer perfekt, bare kom med ditt foretrukne utstyr for fine grusturer. Vi har også syklet hele runden på vanlig landeveisykkel med 28 millimeter dekk, men du får nok en hyggeligere tur på litt kraftigere utstyr, sier han, og legger til at det også vil være egen klasse for elsykler.
Sosial arena
Askildsen håper at Høstfesten kan bli et sosialt og attraktivt arrangement for både konkurransesugne og turorienterte syklister på en tid av året der det tradisjonelt har vært relativt få tilbud. Derfor legger arrangøren opp til grilling, mingling og ritthistorier i målområdet - med foreskreven sosial distansering - etter rittet.
– Vi håper å gi både O2-snappere og tursyklister en fin dag med lave skuldre, uansett om de vil oppleve de fine turmulighetene med puls i grønn eller rød sone. Etterpå blir det grillet høye burgere til alle deltakerne i målområdet. Det er selvfølgelig inkludert i den lave startkontingenten. Og hvis det blir dårlig vær flyttere vi bespisningen innendørs, sier Askildsen.
Han legger til at det også blir det også muligheter for å teste sykler og utstyr fra arrangørens samarbeidspartner i målområdet, og Askildsen antyder at det vil være tilbud på gravel-stæsj for de som trenger å supplere garasjen eller kleskottet.