Korona tok knekken på rittet. Nå vender det tilbake i ny, storslått drakt
Koronapandemien tok knekken på klassikeren Mjøsa rundt, som var et viktig oppkjøringsritt til Styrkeprøven. Nå gjenoppstår det trolig som Mjøsa idrettsfestival, i helt ny drakt.
SYKKELRITT RUNDT MJØSA: Mjøsa idrettsfestival plukker opp hansken fra Mjøsa rundt. Her sykler Trønderekspressen langs Mjøsa under en tidligere utgave av Styrkeprøven. Foto: Ola Morken
Lesetid: 4 minutter
Det 230 kilometer lange Mjøsa rundt, noen uker i forkant av Styrkeprøven, var alltid et viktig ritt for lagene som forberedte seg til Trondheim-Oslo. Da koronapandemien dukket opp ble rittet naturligvis avlyst, men dukket ikke opp igjen på rittkalenderen i 2022.
Men i 2023 ligger rittet an til å gjøre comeback, men under navnet Mjøsa idrettsfestival, og gjengen som står bak har lagt store planer for arrangementet, som er «95 prosent spikret».
Rittet ligger an til å gå lørdag 3. eller søndag 4. juni, med start og målgang i Vikingskipet på Hamar, forteller en av motorene bak rittet, Anders Bernhoft, til Landevei.
– Det blir i en helt ny drakt. Det er jo Feiring IL som har arrangert dette før, mens nå er det Eirik Thorgersen, Konrad Sel og jeg, som har tatt initiativet til å få Mjøsa rundt opp og stå igjen. Vi har landet på navnet Mjøsa idrettsfestival.
Sammenligner med svensk folkefest
Grunnen til at idrettsfestival blir inkludert i navnet, er fordi trioen planlegger et større opplegg rundt, som ikke bære innebærer sykkelritt.
Blant annet planlegges en sykkelmesse og et arrangement med for eksempel 10 kilometer løping på området, og en ønsker også å få til noe innenfor handicapidrett.
– På sikt tenker vi å utvide med svømming i Mjøsa og rulleskikonkurranse. Det kan jo nesten direkte sammenlignes med Vätternrunden, som har mellom 15 og 20 000 påmeldte. Vi ser jo ikke det for oss nå, men vi ønsker jo et stort arrangement på sikt, forklarer Bernhoft.
Det er Ottestad IL som står som arrangør, men for å lykkes med planene sine har de forsøkt å samle hele området i planene.
– Vi har snakket med både Lillehammer CK, Ullensaker CK og Raufoss og Gjøvik sykkelklubb. Vi hadde møte før jul og alle er veldig positive til å bidra. Det blir matstasjoner på alle de store tettstedene, Lillehammer, Minnesund og Gjøvik. Vi vil også ha egne arrangementer på stasjonene. At det skal foregå ting der, særlig retta mot barn og unge. At vi kan samle publikum på tettstedene, slik at det blir en folkefest av det.
Under årets ritt planlegges det med Tour of Norway for Kids på både Gjøvik og Hamar samme dag som rittet, og det kan også bli et lokalt sykkelritt i Gjøvik den samme dagen.
– Det er et ganske omfattende prosjekt. Nå har vi såvidt begynt søkeprosessen. Vi skal bistå klubbene med å få dette opp. Det er jo snart bunnivå på deltakelsen på ritt. Nå må vi ta tak et sted. Det tror jeg ikke en klubb klarer, men vi gjøre det sammen.
Håper å treffe mange målgrupper
Bernhoft & co. har gått ut bredt så langt i prosessen.
– Vi har snakket med firmaer, vi har snakket med Team Superselma og Team Rynkeby, og også vært i kontakt med de store klubbene som skal sykle Styrkeprøven. Alle er positive.
Bernhoft ser for seg at det kanskje blir litt annerledes lagkonkurranse enn tidligere, kanskje med 10-mannslag.
Antagelig vil det også bli tids-loser (guider), inspirert av Kristiansand-Hovden, som forhåpentlig skal sørge for å senke terskel for deltakelse.
Losene vil for eksempel sørge for at en gruppe holder seg til en snittfart på 27 km/t, og at en har en plan og forhåndsbestemte stopp.
Det vil også bli en kort runde på 150 kilometer, samt en pulje uten tidtaking.
– Målet er at det skal favne bredt.
Fokus på sikkerhet
Bernhoft håper at arrangementet skal være et kjærkomment tilskudd i den negative trenden i norsk sykkelsport, med fallende ritt, rittdeltakere og antall lisenser.
Én av tingene han håper skal gjøre rittet til en suksess er sikkerheten.
Bernhoft forteller om hvordan de håper å løse sikkerhetsbiten i Mjøsa idrettsfestival:
– Vi har hatt veldig fokus og kommer til å ha rundt sikkerhet og vakter. Det er nettopp derfor det er så mye enklere om han har med flere klubber i stedet for én arrangør. Dele inn i soner rundt Mjøsa, hvem som gjør hva eller hvor. Vi ønsker også å legge inn at hvert lag har følgebil med sykkelritt på taket, så en skal føle seg trygg. Jeg gjorde en spørreundersøkelse og sikkerhet troner øverst. Det kommer vil til å priortere.
– Hva betyr det å få tilbake rittet, med tanke på oppkjøringen til Styrkeprøven?
– Jeg tenker at det er veldig fint. Beliggenheten er fin, nærme Gardermoen for de som flyr. Det er jo på en måte et av de lengste rittene, uten de ultrarittene, Jotunheien rundt og Styrkeprøven. Det er en fin trase. For de som vil sykle en tur er det en prøvelse å sykle rundt der.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.