De tre karene satt først i en gruppe på ti som kom av gårde på Beitostølen. De mistet noen underveis, men det var fem som jobbet sammen til de var på Sognefjellet. Da de kom til den siste bakken var det bare to igjen, og det ble et skikkelig lureløp mellom Jo Nordskar og Johan Noraker Nossen. Ingen ville ligge foran, og inn i byen kjørte de i 10 kilometer i timen. Det holdt på å koste dem seieren.
– Opp fra Beitostølen ble det kjørt hardt, og vi var igjen 10 mann på toppen av Valdresflya kjørte vi rulle inn mot Lom, og vi satt igjen fem mann på toppen ved Sognefjellet. Der var det ekstremt kaldt, med 4 grader og regn, sier Noraker Nossen.
Les også: Reddet Jotunheimen rundt
Saken fortsetter under
TUNGT: Turen over fjellet var både våt og krevende. Fra venstre Jo Nordskar, Johan Noraker Nossen, Atle Thoresen og Erno Kainulainen. Foto: Ola MorkenDerifra falt ytterligere tre mann av rulla.
– Jeg rykket opp siste bakken ved Marifjøra og fikk med meg Jo Hoff Nordskar. Vi samarbeidet godt inntil det var igjen 4 km da vi begynte å rykke på hverandre annenhver gang. Mot slutten ble det et skikkelig lureløp fordi ingen av oss ville ligge først inn mot spurten, forteller Noraker Nossen.
– Vi kjørte så sakte at tredjemann som vi hadde kjørt av, tok oss igjen. Han spurtet til det han trodde var målstreken, holdt hendene i været og feiret seieren, men så skulle vi fortsatt rundt en 90-graders sving og opp til målseglet, og da var jeg først over streken, forteller Nordskar.
– Det var litt kaos, og det er et turritt og det finnes ikke noe målfoto, så vi bestemte oss for å dele seieren på tre. Det er viktig å ta vare på hverandre, sier Nordskar.
LES OGSÅ: Storslått Blodslit
Saken fortsetter under
LURELØP: Verken Johan Noraker Nossen (foran) eller Jo Norskar ville risikere å ha minst sprut igjen til målspurten. Foto. Ola Morken
Les også: Fulltegnet på under to minutter
UKLART OM MÅLGANG
– De hadde satt tidtakingsbokser på det som virket som det logiske oppløpet. Jeg hadde mye større fart og stoppet å tråkke og feiret så høyt at hele Sogndal må ha hørt det, sier Thoresen.
Han var selvsagt er skuffet over nesten-triumfen etter andreplass på debuten i Jotunheimen Rundt i fjor.
– Hadde jeg visst at tidtakingen stoppet ved målseglet hadde jeg vunnet. Men det er en opplevelse å sykle tre fjell og på natta, og uansett er jeg mest strålende fornøyd. Vi jobbet hardt alle sammen, og det var knallhardt i år med det været. Det var mye regn og ikke plagsomt varmt på toppene, sier Thoresen.
LES OGSÅ: Siste nytt om landeveissykling
KREVENDE VÆR
Distansen på 430km er en utfordring i seg selv. I tillegg er det ofte krevende vær over fjellet, selv midt på sommeren.
– Det var så sykt kaldt i natt at jeg var redd jeg ikke skulle greie å holde meg på sykkelen, sier Nordskar etter målgang.
Rittet startet fredag kveld fra Lærdal, og gikk over Filefjell til Fagernes og Beitostølen, videre over Valdresflya til Lom, opp Bøverdalen til Sognefjellet og derfra ned til mål i Sogndal. Fra start regnet det lett, før rytterne fikk en tørr periode rundt Fagernes, men deretter regnet det voldsomt, særlig over Sognefjellet. Det gjorde natten var krevende.
– De sier dette er rittet for de tøffeste av de tøffe. Jeg har syklet i gjennomsnitt et ritt i uka i årevis, og det er bare fire-fem av dem jeg husker. Noen av disse er etapperitt i utlandet, det andre er Jotunheimen Rundt, sier Nordskar, som syklet det 430km lange rittet for første gang i fjor.
Les også: Test av racere med ekstra dekklaring
Topp 3 menn (uoffisielt)
1. Jo Nordskar, Harestua, 12:56:02
2. Johan Noraker Nossen, Follo SK, 12:56:02
3. Atle Thoresen, Hasle-Løren, 12:56:02
Jon Andreas Klokkehaug og Erno Kainulainen, som over Sognefjellet kom i mål på delt fjerdeplass med tida 13:00:35, fire og et halvt minutt bak vinnertrioen.
I lagkonkurransen vant Aurora Borealis med god margin over Nedre Lågen Mosjonsklubb, alias Lillehammer CK. Nordlyset var uoffisielt inne på 13:04, over 40 minutter foran neste lag.
LES OGSÅ: Jager Jotunheimen rundt
Saken oppdateres
BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker