KALDT OG VÅTT: Jotunheimen Rundt 2017 endte med tredelt seier til Jo Nordskar, Johan Noraker Nossen og Atle Thoresen (fra venstre), men ingen løyperekord. Her med Jon Andreas Klokkehaug og Erno Kainulainen (til høyre). Foto: Ola Morken
Lesetid: 4 minutter
Rekorden i Jotunheimen Rundt, som er på 12 timer, 28 minutter og 19 sekunder og tilhører Tronn Skjerstad, har stått siden 2004. Jonas Orset mener ny rekord ville være et ypperlig plaster på Styrkeprøven-såret, der han ble nummer to drøyt fire minutter bak Knut Sande etter at han gikk næringstom de siste timene av fellesstarten.
– Hovedmålet er å komme meg gjennom løypa på best mulig vis, og forhåpentligvis først. Føler jeg meg bra og rekorden ser ut til å være innen rekkevidde, kommer jeg til å kjøre på for å greie det. Men jeg er nok også avhengig av at flere ryttere ønsker å holde farten opp i første halvdel av rittet, sier han.
Orset sykler Jotunheimen Rundt for første gang. Han skremmes verken av distansen på 430 kilometer eller de drøyt 4600 høydemetrene mellom Lærdal og Sogndal via Fagernes, Lom og Sognefjellet. Men han er spent på hvordan det blir å sykle gjennom natten.
– De siste dagene har overskudd og form vært tilbake etter Styrkeprøven 16. juni og fellesstarten i NM sist helg. Men Jotunheimen Rundt har en ekstra utfordring i at rittet går om natten, sier Orset, som leder Gran Fondo World Tour.
Saken fortsetter under
REVANSJESUGEN: Jonas Orset (i gult) leder Gran Fondo World Tour 2018, ble slått i Styrkeprøven for to uker siden. Det vil han revansjere. Foto: Ola Morken
Sterkt og raskt felt – Det er enten veldig mange lynraske ryttere i årets utgave, eller veldig mange som har god tro på egen kapasitet, for vi har hatt enorm pågang av folk som vil sykle i den raskeste puljen, sier Nordengen.
Fjorårsvinneren Jo Nordskar er tilbake for å forsvarer tittelen i år. Videre er finske Erno Kainolainen er en sterk utfordrer, så vel som Tommy Finstad fra Ottestad IL Sykkel.
– Dessuten blir det spennende å se hvordan håndballspilleren Frank Løke vil klare seg. Det er alltid moro når folk fra andre idretter stiller opp, sier hun.
Men de aller fleste sykler ikke for å komme først til Sogndal, og Nordengen gleder seg til å ta imot alle rytterne til grilling og sosialt i mål.
– Dette handler jo om mestring og kanskje overgå sine egne forventninger, og om gleden ved å fullføre en så lang og krevende distanse. Vi skal gjøre alt for at de skal få en god opplevelse.
Saken fortsetter under
OPPLEVELSE: Det 430 kilometer lange turrittet byr på 4609 høydemeter og mektige omgivelser. Foto: Jotunheimen Rundt
Ingen tidtaking fra Turtagrø til Fortun For andre gang stoppes tidtakingen i Jotunheimen Rundt fra Oskarshaug/Turtagrø til Fortun. Det er en lang, svingete og krevende nedkjøring som kommer på et tidspunkt i rittet der mange begynner å føle at de har syklet en stund. Tidsstoppen er lagt inn for å øke sikkerheten til rytterne og annen trafikk, og unngå ulykker som kan få enorme konsekvenser.
– Vi har stort sett fått positive tilbakemeldinger på dette tiltaket etter at vi innførte det i fjor, selv om det er noen i den raskeste pulja som har innvendt at de ønsker å kunne bruke denne strekningen til å posisjonere seg for den siste delen av rittet. Det er ikke nødvendigvis slik at dette fungerer optimalt for dem, men det er viktig for oss at også de raskeste respekterer hverandre og hensynet til sikkerheten, sier Nordengen.
Hun minner om at Jotunheimen Rundt er et turritt, og at veiene som brukes i rittet ikke stenges for annen trafikk.
– Vi har ikke hatt noen stygge ulykker på strekningen ennå, men vi har hatt flere nestenulykker. Bommer du på kurven eller tar overmodige sjanser på å kjøre forbi bobiler eller andre, vil det få store konsekvenser, sier Nordengen, og legger til at tiltaket vil håndheves.
– Vi kommer til å følge med og holder et ekstra øye med rytterne her. Vi gjør det vi kan for å ivareta sikkerheten, men rytterne har også et ansvar. Jotunheimen Rundt er et turritt, og det er trafikkreglene som gjelder.
RITTLEDER: Solveig Nordengen. Foto: Privat
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.