STARTKAPITAL: Betaler du ikke lisens, får du ikke sykle ritt. Hva mer trenger du vite om lisensen? Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 4 minutter
Alle idretter i Norge som er underlagt Norges idrettsforbund, har en eller annen lisensordning for å delta i konkurranser. Svært enkelt forklart er dette et bevis på at du oppfyller idrettens regelverk for å delta i en konkurranse, enten du er utøver eller støtteapparat.
Lisensen bekrefter blant annet at du har betalt medlemskontingent til en sykkelklubb, og gjennom lisensen bekrefter du samtidig at du forholder deg til dopinglovverket.
Du skal ikke ha vært lenge i sykkelsporten før du hører murring om lisensen.
Men hvorfor? Her finner du spørsmål og svar om sykkellisensen
Q: Først og fremst - hva får en syklist når hen kjøper lisens?
A: Lisensen, enten den er helårs eller engangs, er i hovedsak et forsikringsprodukt utviklet av Norges Cykleforbund. Lisensen er en fullkaskoforsikring som dekker skade på utøver og tredjepart.
…
Q:Hva er forskjellen på engangslisens og aktiv lisens?
A: Skal du bare sykle et par ritt i året, løser du engangslisens. Da er du forsikret for det ene rittet. Aktiv lisens er for de som sykler mange ritt i året. Da sparer de penger, i tillegg til at de er forsikret også på trening hele året.
…
Q:Hva koster lisensen?
A:Engangslisens koster mellom 170 og 220 kroner. Helårslisens avhenger av om du er proff eller amatør, men startet i 2024 på 970 kroner for aktive utøvere. Proffene måtte ut med 2500 kroner for sin lisens.
…
Q:Hvorfor er lisensen så dyr, sammenlignet med for eksempel friidrett?
A:Sykkelsporten har en helt annerledes risikoprofil enn andre idretter. Skadepotensialet er stort, og det gjør premien høyere.
…
Q:Hvem bestemmer hva lisensen skal koste?
A: Dette bestemmes på sykkeltinget, som avholdes hvert år. Hit kommer representanter fra hele landet, som stemmer på vegne av sine medlemsklubber.
…
Q: Mange peker på Danmark når de mener på at lisensen er dyr. Hva koster den der?
A: Kompensert for valutakurser er helårslisensen vesentlig dyrere i Danmark. Danskene har ikke engangslisens, men noe som heter basislisens. Denne koster 265 norske kroner og gir deg rett til å delta i tre - ikke ett ritt.
…
Q:Hva skjer om man nekter å betale lisens?
A: Uten lisens får man simpelthen ikke meldt deg på ritt, og følgelig ikke startet.
…
Q: Etter at forsikringspremien er betalt er det jo fortsatt mye lisenspenger igjen, hva går dette til?
A:Midlene fra lisensen brukes også til å drifte norsk sykkelsport, en oppgave som forvaltes av Norges Cykleforbund. Midlene fra lisensen brukes på både toppidrett og bredde. Forbundet utvikler og drifter hele sykkelsportens rammeverk, og forvalter lovene som gjør at alt går riktig for seg.
…
Q:Når, og hvorfor, ble lisensen et betent tema i Sykkel-Norge?
A: Da sykkelbølgen var på topp tidlig på 2000-tallet startet friksjonen vi ser spor av i dag. Flere av de store turrittene sørget i perioden for millioninntekter til Norges Cykleforbund. Arrangørene opplevde at de ikke fikk noe igjen av forbundet for alle lisensverdiene de skapte. Lisensen ble av mange dermed sett på som en ren «forbundsskatt».
…
Q:Hva handler konflikten om engangslisenser i dag?
A: Helårslisensen betaler deltageren direkte til forbundet. Men de som løser engangslisens, må betale denne til arrangøren - som så betaler den til forbundet. Men hvem eier pengene for deltagere med engangslisens som ikke stiller til start? Deltageren? Arrangøren som et administrasjonsgebyr, eller forbundet som forvalter forsikringen og sporten? Her er det delte meninger, selv om det i idrettens lover står at pengene tilhører forbundet.
…
Q: Er lisensen en viktig del av inntektene til Norges Cykleforbund?
A: Lisensinntekter utgjør noe av inntektene til forbundet, men er ikke sentral på den måten den var da sykkelsporten var på topp.
…
Q:Hvordan kan noen underrapportere disse pengene?
A:Tidligere ble betalingen for engangslisenser til forbundet gjort manuelt. Dette var en tillitssak mellom arrangør og forbund, uten ettersyn. Om det har foregått bevisst underrapportering er umulig å si.
…
Q:Hvordan håndteres lisensbeløpene i 2025?
A:I dag håndteres summen for engangslisenser automatisk i påmeldingssystemet til blant annet EQ-Timing, slik at arrangøren slipper den manuelle jobben. Så godt som alle rittarrangørene gjør det på denne måten i dag. Men en arrangør kan fortsatt velge å gjøre dette manuelt på egenhånd.
…
Q: Finnes det eksempler på underrapportering av lisenspenger i nyere tid?
A:Norges Cykleforbund og Sogn CK mener de har bevis for at Styrkeprøven har underslått lisenspenger fra da de hånderte lisensen på vegne av Jotunheimen rundt. Per januar 2025 foreligger det verken sak eller dom - og dette er altså kun en beskyldning. Birkebeinerrittet bekrefter at de har beholdt engangslisenspenger for ikke-oppmøtte deltagere i flere år. Begge arrangørene mener dette har vært en sedvane blant en rekke arrangører i nyere tid.
Styrkeprøven blir beskyldt for underslag av lisenspenger. Men også Birkebeinerrittet har beholdt de omstridte lisenspengene, uten å møte samme beskyldning.
Henrik Alpers er hjernen og hjertet bak Landevei, og tidligere redaktør i magasinet. Han syklet på nasjonalt nivå i landevei og sykkelkross, men har i dag byttet ut startnummer med sykkelopplevelser. Alpers jobber nå med dag-til-dag-nyheter, sykkelturer, kultur og sykkeltester.
Vis mer
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.