GYLNE GUTUER 2016

RITTBLOGGEN: Den norske versjonen av Strade Bianche.

Sist oppdatert: 23. mai 2016 kl 17.19
GRUSFEST: Supperblogger Dan Erik Hansen er begeistret for grusrittet Gylne Gutuer. Foto: Ola Morken
GRUSFEST: Supperblogger Dan Erik Hansen er begeistret for grusrittet Gylne Gutuer. Foto: Ola Morken
Lesetid: 7 minutter

Landeveis utsendte, Dan Erik Hansen fra Varanger SK, syklet forrige helg Gylne Gutuer arrangert av Ottestad SK. Dette er vår vurdering av rittet.

GYLNE GUTUER

Pris: 350 kroner eks lisens (260 kroner for NC)

Dato: 15.05.2016

Sted: Stange (Hedmark)

Kategori: Fellesstart

Distanse: 56-168 km avhengig av klasse - hver runde er 28 km

Arrangør: Ottestad SK

Arrangørens nettside: http://gylnegutuer.ottestadil.no

Resultater: klikk her

Link til bilder: klikk her

Sykkelfest på Hedmarken med Norges helt egne Strade Bianche.

Dette liker vi: Spennende løype som byr opp til aggressiv sykling, høyt nivå og ritt med særpreg som skiller seg godt ut.

Dette liker vi ikke: Vanskelig å ikke like noe ved dette rittet, det eneste som mangler er litt mer show før og etter rittet som står i stil med en slik klassiker av et ritt. De endelige resultatlistene kom først en uke etter rittet.

Vil du stille opp her igjen? JA

Oppsummert: Med seks gruspartier på hver av de seks rundene får man hele 66 kilometer grus fordelt på rittets 169 kilometer. Med en flat, men vindutsatt løype gir dette et skikkelig klassikerpreg over rittet som du ikke finner lik i Norge! Eliten stiller med toppet form før Tour of Norway så matching er svært god. Dette er rittet som kun lar de tøffeste gutta i feltet fullføre.

Ritttinformasjon

Med tydelig inspirasjon fra den Italienske klassikeren Strade Bianche arrangerer Ottestad IL for andre året på rad Gylne Gutuer som et ritt med NorgesCup-status.

Traséen er en rundløype på 28 kilometer, hvor 11 av dem fordelt på seks gruspartier. Rittet sykles på vakre grusveier som slynger seg mellom åkrene og bondegårdene i området rundt Stange.

Les også: Vår rapport fra Norgescupen

Ottestad IL har hatt en strålende idé om et ritt med særpreg og de har virkelig satt idéen ut i livet med stort hell. Etter bare ett år med Norgescup-status har Gylne Gutuer rukket å bli en sikker vinner på rittkalenderen, og det at de i tillegg har fått med seg master-klassene i år bidrar til at rittet ganske så sikkert vil bli en favoritt blant ryttere i mange år fremover.

I ukene og dagene før rittet jobbet Ottestad IL godt med å skape stemning rundt rittet med promotering på sosiale medier, dette vinner de forhåpentligvis mye publikum på i årene fremover. For et ritt som Gylne Gutuer skiller seg godt ut i mengden av sykkelritt, de lykkes med å gi ryttere i Norge en unik mulighet til å sykle en skikkelig "klassiker" på hjemmebane. 

Folkene i Ottestad IL har helt klart kapret mange sykkel-hjerter med dette unike rittet, men de kan gjerne lage enda mer klassikerstemning før og etter rittet. La oss håpe arrangøren og rittets rykte lokker tilskuerne ut fra stall og låver i årene fremover slik at vi får en skikkelig folkefest.

KARAKTERER

Påmelding: 6 av 6

Fasiliteter: 5 av 6

Sosial ramme: 4 av 6

Rittet fra sadelen: 6 av 6

Rittrapport

Gradestokken viser 10 grader i det pennen surrer seg rundt på papiret når jeg skriver meg inn, stemningen er god blant oss ryttere på tross av den kalde vinden. Jeg står på startstreken og lar praten gå om helt andre ting enn akkurat rittet, mens duften av varmekrem brer seg over feltet.

Det er akkurat slik det skal være, jeg ser noen ryttere som desperat prøver å snike seg to sykkellengder frem i feltet før starten går, så blir det helt stille sekunder før starten.

Masterbilen forsvinner fort, alle vet at første grusparti kommer etter kun 2-3 kilometer, kampen om plassene er hard, men også noe av det kuleste med dette rittet. Jeg legger meg ned i bukken og jager inn på første grusparti, feltet er allerede i full strekk, moroa er i gang.

Jeg spurter alt jeg kan ut på hovedveien igjen, tar mange plasser før vi hiver oss inn på grusparti nr to. Etter kun 14 minutters sykling går en velt, lyden og lukten av bremsene på karbon brer seg, jeg klarer så vidt å svinge unna han som stuper over styret foran meg, men unngår ikke de som dundrer inn i sykkelen min bakfra.

Ryttere ligger strødd mens jeg prøver å komme meg ut av haugen med syklister, kjedet har viklet seg godt rundt pedalen og mens jeg bruker det jeg har av krefter i armene for å få det løs ser jeg feltet forsvinne på strek gjemt bak en støvsky.

Så begynner jakten, foran meg er det mange små grupper, feltet er allerede sprengt slik det fort blir i klassikerne når farten skrus opp. Flere i min gruppe gir opp fort, men tanken av å stå av årets kuleste ritt så tidlig gjør bare vondt.

Jeg legger ekstra trøkk i pedalene og lar adrenalinet fra velten løfte meg frem til nærmeste gruppe, deretter tar jeg noen hviletråkk etterfulgt av et nytt magadrag. 20 sekunder til neste gruppe tettes på grusparti nummer 4 når jeg endelig skimter servicekøen med bilene bak hovedfeltet ut på parti nr 5.

Jeg klemmer i meg en gel mens jeg trår det jeg makter, feltet nærmer seg ikke, men det kommer stadig ryttere bakover som har falt av. For hver lille gruppe jeg tar igjen blir jeg mer motivert, mens milene flyr unna i takt med gels fra lommene på trøyen. Så etter drøye 70km med magadrag fra gruppe til gruppe klarer jeg endelig å ta igjen hovedfeltet.

Mens jeg sniker meg fremover i feltet dytter jeg nedpå med mat vel vitende om det det snart smeller inn på nytt grusparti med sidevind. Stemingen er som alltid god i Norges Cupen, men jeg merker at mange er slitne. Så går Trond Håkon Trondsen fra Sparebanken til i den gule ledertrøyen, med på hjul jager en Joker og Asker-rytter, jeg velger å gå etter, men alle blir hentet inn.

Etter dette kjemper jeg om plassen i front inn på grusparti etter grusparti, men etter hvert som feltet splittes gang på gang kjenner jeg også at kreftene begynner å ta slutt. Jeg kunne trengt endel av kreftene jeg brukte opp tidligere etter velten. Det sprekkes godt opp ut mot nest siste runde, jeg ser meg bakover og ser lagkamerat Odin jagende 100 meter bak feltet. Jeg slipper meg ned på halen å tauer han opp til feltet, tar et siste magedrag med Odin på hjul et stykke opp i feltet før det sier stopp for min del.

Ut på siste runde tar jeg del i Grupettoen sammen med noen ryttere fra Sparebanken-Sør.

Praten går løst og fast om alt mellom himmel å jord, de siste 5km sitter jeg i front med Torstein Stokkenes fra Åsane SK, jeg svinger inn på oppløpet i det 4-5 stk spurter det de har mot målstreken, jeg ler må le av slike å sier til Torstein at det må være givende å spurte fra en grupetto inn til topp 40 plassering... Uansett utrolig godt å komme i mål på et slikt spesielt og hardt ritt, kroppen er mørbanket i det jeg triller bort til bilen. I målorådet er det ikke så mye som skjer så jeg gjør som alle andre, hopper i bilen å drar hjem godt fornøyd med et hardt ritt på fantastiske veier rundt Stange.

Om bloggeren: Dan Erik Hansen (27) syklist for Varanger SK og Region-Nord. Han er godt kjent i miljøet gjennom sin blogg, danerikhansen.com. Tilbringer store deler av året på Mallorca hvor antall kaffekopper for lengst har kommet ut av telling, men matches lett med antall timer og km på sykkelsetet.

Testkriterier

Dette er hva Landevei.no sine rittbloggere vektlegger i vurderingen av ritt:

PÅMELDING

  • Påmeldingsvennlighet (nettside, påmeldingsprosess, betaling, etterpåmelding)

  • Lett å finne frem

  • Sekretariat

  • Resultatservice

FASILITETER

  • Parkering

  • Toalett, garderobe, dusj

  • Mekaniker/service

  • Servering inkl målmat

  • Logistikk, transport/oppbevaring av bagasje og verdisaker - hvor relevant

SOSIAL RAMME

  • Underholdning i start/målområdet (DJ, speaker, helikopter, barneritt, osv.)

  • Publikums-/familiesvennlighet og aktiviteter

  • Hedring av vinnere, premiepall, premieutdeling

  • Motivasjon for å henge i målområdet etterpå

SELVE RITTET

  • Løypevakter

  • Løypeanvisninger

  • Opplevd sikkerhet

  • Matstasjoner/langing (hvor relevant)

Publisert 23. mai 2016 kl 17.19
Sist oppdatert 23. mai 2016 kl 17.19

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen