KLAR FOR DET MESTE: Torbjørn André Røed tror bakgrunnen hans fra landeveien vil hjelpe ham i Leuven. Samtidig frykter han for hva som skjer om Mathieu van der Poel slår på stortromma fra starten av VM-fellesstarten på grus. Foto: Unroad Unltd
Lesetid: 5 minutter
Nokså ubemerket har det vokst fram en norsk profil på den stadig voksende grusscenen, eller gravel som grenen konsekvent omtales som «over dammen».
I mars gikk han til topps i The Mid South. I de største rittene på gravelscenen har han siden holdt seg inne blant verdens beste ryttere på grusen. I SBT GRVL ble han kun slått av suverene Keegan Swenson.
I de siste oppkjøringsrittene foran VM i UCI Gravel World Series har han stått på podiet både i Italia og Spania.
Stjernedryss og norske navn
Når det drar seg til for Gravel-VM i sykkelperlen Leuven, Belgia – får Røed enda større profiler å hanskes med.
Startlista teller hele 293 navn i eliteklassen, og er regelrett en fest fra start til slutt. Her finnes noen absolutte toppnavn fra landeveien i Mathieu van der Poel, Matej Mohorič, Tiesj Benoot, Gianni Vermeersch, Jasper Stuyven, Isaac del Toro og Quinten Hermans.
Kvinnefeltet, som skal i aksjon lørdag, er ikke stort dårligere. Lotte Kopecky, Puck Pieterse, Pauline-Ferrand-Prévot, Fem van Empel, Marianne Vos og Lorena Wiebes er blant navnene som topper plakaten.
Det er også rom for en del legender, noe 27-åringen er mer vant til fra sitt vanlige virke på gravelscenen. Greg Van Avermaet, Jan Bakelants, Niki Terpstra og Laurens Ten Dam har alle hektet landeveissykkelen på hylla, men ruller fortsatt videre på grusen.
I eliteklassen er Røed – sammen med Kristian Klevgård de eneste norske på plass. Men i de aldersbestemte klassene popper det opp noen navn man drar kjensel på: Andreas Ohldieck (menn 19-34), Trond Liene Vabo, Hans Petter Skott Hansen, Thorolf Hestness (menn 50-54), Ketil Ervik, Per Ivar Foshaug (menn 55-59) og Marianne Sandaker (kvinner 50-54).
– Det blir veldig gøy å kjøre mitt første VM. Det er alltid kult å ta på de norske fargene og konkurrere, men jeg skulle gjerne hatt enda flere nordmenn her da, påpeker Torbjørn André Røed overfor Landevei.
I fjor var Simen Nordahl Svendsen, Jonas Orset og Vebjørn Rønning med, men ingen av dem stiller denne gangen.
– Mange vil se mot van der Poel
Med så mange prominente navn på startstreken, at på til i et gigantisk felt, er det nødt til å bli både knall og fall, og noen punkterte drømmer underveis.
Røed ankommer rittet blant de mest profilerte navnene fra gravelsirkuset, men også han er spent på hvor den taktiske delen vil spille seg ut over 182 kilometer med to lokale runder mellom Leuven og Oud-Heverlee.
– Startlista gir en god mix, og det er mange forskjellige ryttere som kan gjøre det taktiske spillet avansert, sier Røed.
– En del av disse har du vel konkurrert mot før?
– Ja, jeg har jo fått kjørt mot noen av disse før, men det blir jo helt klart et litt annet ritt med Mathieu van der Poel der. Jeg antar at mange vil se på ham, og det blir nok et knallhardt ritt fra start. Det er mange svinger og trange passasjer, så man må nok være aggressiv i front. Ellers forsvinner de, tenker jeg, sier Røed.
Torbjørn André Røed kan nå kalle seg for grussyklist på heltid. Denne sesongen får han innpass i Life Time Grand Prix og sikter mot gravel-VM i Belgia.
Det skulle ta seks år for Torbjørn André Røed. Men for første gang tror 26-åringen at han kan leve av syklinga. Det etter å ha sjokkert gravel-eliten i USA i oktober.
Konkurransene er vanligvis lange, gir god utskillelse og kan også by på en hel del høydemeter. Akkurat det trenger man ikke å frykte så mye i Belgia og Leuven, da.
Men det er faktisk lagt inn et brosteinsstrekke (Ramberg) på vei inn mot målgang i Leuven.
– Jeg hadde jo faktisk likt det om løypa var litt lengre, kanskje en 220-250 kilometer for å være et skikkelig grusritt, forteller han.
I fjor syklet han faktisk rundt og jaktet en kontrakt på landeveien store deler av sesongen. Blant annet fikk han tillit på det norske landslaget som stilte opp både under Tour of Norway og Arctic Race of Norway.
– Mer og mer glad i grusen
Da han endelig returnerte til USA, viste det seg at alt slitet langs asfalterte veier i inn- og utland, var verdt det. Røed vant først Belgia Waffle Ride i Kansas og fulgte opp med seier i Big Sugar Gravel.
Da hadde Trek Driftless sett nok og ga ham muligheten til å satse fulltid på grusen.
– Jeg blir mer og mer glad i grusritt og alt som følger med. Dessuten har jeg kontrakt med Trek ut 2025, så jeg planlegger etter det, sier han.
– Vil bakgrunnen fra landevei hjelpe deg i helga?
– Det tror jeg faktisk. Jeg er godt fornøyd med bakgrunnen min inn mot dette rittet. Jeg har kjørt litt kermesse i Belgia før, og jeg tipper det blir et litt tilsvarende ritt, forteller han.
PS: UCI World Gravel Championships foregår de neste to dagene. Lørdag skal kvinner elite i aksjon, mens herreklassen slippes løs på grusen dagen etter.
Jarle har jobbet som sportsjournalist siden 2004 og var tidligere redaktør i procycling.no. Jarle er kanskje den som har fulgt norsk sykkelsport tettest de siste 15 årene, og hos Landevei.no skriver han nyheter og gir innsikt i hva som rører seg i kulissene i proffsirkuset. Har du tips til en sak? Send ham gjerne en mail:
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.