Fiskeklev landeveisklubb konkurrerer om brostein og øl
Lørdag er det klart for fjerde utgave av Dwars Door Iddefjorden, Fiskeklev Landeveisklubbs årlige brosteinhyllest. Førstepremien er som i Paris-Roubaix, en gedigen brostein.
GJEVT: Brostein fra steinbruddet ved Iddefjorden er førstepremien i Dwars Door Iddefjorden. Foto: Pål Anders Thunæs
Lesetid: 3 minutter
Dwars Door Iddefjorden er et egenkomponert poengritt over 140 kilometer, inspirert av brosteinsklassikerne i Mellom-Europa.
Rittet fungerer også som klubbmesterskap for Fiskeklev Landeveisklubb.
Klubben med tilhold i Halden-traktene har nemlig et unikt forhold til brostein, ikke minst den som fortsatt ligger på milevis av beryktede strekninger i Mellom-Europa:
På slutten av 1800-tallet ble det hugget massive mengder bygningsstein, brostein og kantstein fra steinbruddene på både norsk og svensk side av Iddefjorden. Mye ble eksportert, blant annet til Belgia, men noe ble også solgt innenlands.
– Monolitten i Frognerparken ble for eksempel tatt ut her, bare noen steinkast unna Fiskeklev, forteller Fred Voldset, som er en av initiativtakerne til klubben som ble etablert våren 2017.
Hvert år reiser flere av klubbens ryttere til Belgia og Nord-Frankrike på en form for dannelsesreise. Til dels reiser de for å sykle noen av brosteinsklassikerne, til dels på stein som er hentet fra for steinbruddene rundt Iddefjorden lenge siden, og til dels for å kjenne på atmosfæren rundt de legendariske klassikerne.
– Philippe Gilbert sa at «I vårklassikerne kjøres det for å vinne. I Tour de France kjøres det for å unngå å tape». Det fascinerer meg. I tillegg ligger en reell, historisk tilknytning i bunn for vår interesse for brostein, sier Voldset.
Merittert tropp For tida har Fiskeklev Landeveisklubb rundt 60 medlemmer, halvparten av dem aktive – og til dels svært aktive: Minst ti av dem er regjerende eller tidligere verdensmestere, nordiske mestere og norgesmestere.
De møtes igjen nå til første ritt etter koronaen, så Dwars Door Iddefjorden blir et realt mestermøte med kulturelt sus. Voldset er for øvrig selv regjerende verdensmester i fellesstart for klassen M45-49.
I tillegg kommer det flere unge, lovende ryttere fra Lillehammer og Fredrikstad, samt førsteårssenioren Elise Marie Olsen fra Haldene CK som nå sykler for det britiske World Tour-laget Drops.
Dwars Door Iddefjorden er 140 kilometer langt, og i mangel av tilstrekkelig brostein, er det lagt inn flere segmenter med grus og råttent veidekke, mye bakker og poengpunkter fra start til mål for å premiere offensive ryttere av klassikerkaliber.
– Her er det bakkespurter og poengpunkter som slår inn med en gang, så det blir mye støting og angrep. For å vinne her, må du være offensiv og modig; det nytter det ikke å sitte bakpå å spare. Dessuten må du være sterk nok til å holde det gående noen timer, sier Voldset.
Tittelforsvarer Stian Mjølnerød-Lie er tilbake, men med annerledes løype i år tror han kan det bli hardere for Mjølnerød-Lie å kontrollere feltet i år.
– I år blir bakkene mye kortere og poengpunktene kommer noe mer forutsigbart, og i tillegg legger vi inn en ny vri med kort, avsluttende bakkesprint med mye poeng på Fiskeklev, så det taktiske blir dermed enda viktigere, sier Voldset.
Inspirert av brosteinsklassikerne – Navnet på rittet, Dwars Door Iddefjorden, er selvsagt lånt fra Dwars Door Vlaanderen. Altså, Iddefjorden på tvers, som betyr at vi har kjørt på begge sider av fjorden, på norsk og svensk side, gjennom gammelt steinhoggerlandskap, sier Voldset.
Han forklarer at smitteverntiltak i forbindelse med koronapandemien gjør at det blir noen justeringer på traséen i år, slik at rytterne skal slippe karantene etter brosteinhyllesten.
– I år må vi holde oss i Norge, så det blir et tilpasset opplegg. Men Dwars Door Iddefjorden blir det, selvsagt med en gedigen brostein til vinneren, og like selvsagt med koronasikret premieutdeling ved steinhoggerbrakka på Fiskeklev.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.