De har nå vært underveis i over en uke, vært innom åtte land og sett steder de ellers aldri ville kommet til, på vei fra Belgia mot rittbanketten i Hellas neste lørdag.
Anders Rommen Syvertsen og Eivind Tandrevold har lagt bak seg 2250 kilometer av de rundt regnet 4000 kilometerne mellom start og mål, og vært innom tre av de fire obligatoriske sjekkpunktene. Selv om de sykler både tidlig og sent, får de også tid til å nyte.
– Det var fint på Monte Grappa. Vi kom dit på kvelden like før sola gikk ned. Og gjennom fjellene i Slovenia var det utrolig flott. Det er bare å sette på lista over steder å besøke, sier Tandrevold.
Med 35 varmegrader på dagtid, tar Tandrevold og Syvertsen helst natten til hjelp for å få lagt kilometerne bak seg.
– Vi står opp grytidlig og sykler så lenge vi orker, før det blir for varmt. Så tar vi en pause når sola steker som verst, og sykler igjen på kvelden så langt vi kommer, sier Syvertsen.
På den måten har de klart å holde skjema med 30 mil om dagen i gjennomsnitt. Fortsetter de slik skal de komme til mål i Hellas mellom fredag og lørdag førstkommende.
– Det holder akkurat til banketten, og det er målet med rittet. I Tyskland fikk vi noen voldsomme regnvær, men det var bare å sykle gjennom. Vi kan ikke begynne å stoppe fordi det regner, sier Syvertsen.
Strengt skjema og klare regler
– Vi syklet 420 kilometer den første dagen. Deretter ble det et par dager med rundt 300 kilometer som er midt på snittet, før vi fikk en der vi bare greide 200, sier Tandrevold.
Ruta bestemmer rytterne selv, men det er lagt inn fire obligatoriske sjekkpunkt mellom Geraardsbergen i Belgia og mål i Meteora i Hellas. Det er også forbudt å benytte veier der det ikke er lov å sykle, slik som motorveier, og blir man tatt for det er det grunnlag for diskvalifikasjon. Så langt har Syvertsen og Tandrevold greid seg bra, men fredag fikk de en halvtimes bomtur, og mistet totalt en time og noen mil på det.
Rytterne har heller ikke lov til å motta ekstern hjelp underveis eller legge ut depoter, så alt de trenger underveis må pakkes på sykkelen. Syvertsen og Tandrevold satser på hotell framfor camping, både fordi de tror de får igjen for å bo litt komfortabelt og fordi det blir mer enn nok utstyr å dra på uansett.
– Vi må jo ha litt ekstra utover ekstra shorts og trøya og en regnjakke. Begge har med en lett bukse, et par ekstra sko og en T-skjorte, men ellers er det lite skiftetøy, forteller Syvertsen.