Alle de antatte topplagene stiller for å vinne det som er blitt Østlandets uoffisielle sesongstart for lag. Bare ett lag kan vinne. I fjor var det Kjekkas, og de oransje kjører for å forsvare tittelen i år.
LES OGSÅ: Kjekkas tok Enebakk Rundt
– Vi ønsker selvfølgelig å repetere seieren fra i fjor, men vi vet vi får hard konkurranse fra de andre lagene. Vi er mange nye i år, og vi stiller med flere ryttere til start enn noen gang. Det medfører både fordeler og ulemper med et større lag, men. om vi får rulla til å gå og finner en fin flyt ut til Marikollen, skal vi gjøre vårt for å kjempe om seieren, sier Aleksander Stijelja, som er en av kapteinene i Kjekkas.
Samtidig understreker Stijelja at Enebakk Rundt er første fellesritt for laget, og at rittet brukes som gjennomkjøring for de neste rittene og som oppkjøring mot hovedmålene Color Line Tour siste helga i mai og Lillehammer-Oslo 17. juni.
LES OGSÅ: Har fått nok juling
Saken fortsetter under
#GIALTGARANTI: Mottoet til Kjekkas er mer enn en floskel - den praktiseres på hvert ritt. Foto: Ingeborg Scheve
ALLE KJØRER FOR SEIER
Både Rye Expressen og Aurora Borealis, som ble henholdsvis nummer to og tre i fjor, er på startstreken i år. Selv om ingen av lagene har toppet formen for åpningsrittet, men snarere stiller stinne av mye og hard trening inn mot sesongstarten, er det heller ingen som stiller for å bli listefyll.
– Man kjører alltid for å vinne. Noe annet ville være ugreit, sier Elisabeth Solberg i Rye Expressen.
Laget kom nylig tilbake fra treningssamling i Spania, og basert på den og vinterens tester, er kaptein Rune Holden optimistisk på lagets vegne.
– Vi gleder oss stort til Enebakk Rundt, og er selvfølgelig litt spent på hvordan vi ligger an i forhold til våre konkurrenter. Men vi skal være godt rustet og stiller mannsterke. Vi har en del nye sterke ryttere i år, så hovedmålet med rittet blir å finne flyten for å kjøre godt sammen, og med flyten kommer også farten, så de som skal slå oss skal ikke ligge på latsiden, sier Holden.
LES OGSÅ: Rye går for ny dobbel
Saken fortsetter under
SUKSESS: Kapteinene Thomas Brodersen og Rune Holden var storfornøyde med å slå rivalen Aurora Borealis på Enebakk Rundt i fjor. Foto: Ingeborg Scheve
SKAL GI KONKURRENTENE MATCHING
Kaptein i Aurora Borealis, Tronn Skjerstad, gleder seg også til sesongstarten, selv om laget bruker 2017-sesongen som trening mot 2018 og fortsatt bygger stallen.
– Vi stiller med en tredjedel til halvparten så mange ryttere som konkurrentene, og tar Enebakk rundt som en god hardøkt for et lag som kommer til å kjøre bedre og bedre utover i sesongen. Men er vi heldige får vi vind fra alle kanter og får videreutviklet langkjøringen vår skikkelig, sier Skjerstad.
Han får støtte av medkaptein Jan Olav Beitmyren.
– Det er vel tre år siden vi sist vant Enebakk rundt, og dette er et ledd i en plan mot hovedmålene som kommer mye senere. Men vi har fått noen nye ryttere på plass den siste uken, så vi skal gi Kjekkas og Rye en god match, sier veteranen.
LES OGSÅ: Alt handler om 2018
Saken fortsetter under
LAGBYGGING: Aurora Borealis bruker sesongen 2017 til å trene mot rekord på Trondheim-Oslo neste år. Foto: Eirik Granly
STRESSER IKKE OVER NEDGANG
Enebakk Rundt forventer i år rundt 1500 deltakere. Det er en nedgang på rundt 250 ryttere sammenliknet med fjorårets 1757 påmeldte, og vesentlig mindre enn rekorden på 2300 deltakere for fire-fem år siden.
Les også: Test av racere med ekstra dekklaring
– Vi kan ikke være stressa over en nedgang. Vi har arrangert dette rittet i over 40 år, og skal gjøre det så lenge vi er en klubb. Det har vært opp og ned med deltakere i hele rittets levetid, men vi ønsker 1500 ryttere eller mer, og påmeldingen er åpen helt fram til klokka 10 på mandag 1. mai, sier René Phillippe L’Orsa, som er assisterende rittleder i Enebakk Rundt.
– Det viktigste for oss er å arrangere et ritt der rytterne kan føle seg trygge og ivaretatt under rittet, og at rytterne vil delta igjen neste år også, uansett vær.
L’Orsa tror det er flere årsaker til nedgangen, blant annet at 1. mai i år faller på en mandag, og dermed gir en langhelg som han antar en del velger å bruke på andre aktiviteter.
Videre ser han at antall deltakere i fellesstarten går ned, mens antall lagpuljer i lagkonkurransen øker. Dessuten har IK Hero heller ikke brukt mye ressurser på å skaffe seg flere deltakere.
– Vi har heller ikke brukt mye tid på markedsføring, samt at det er flere ritt som arrangeres samme dag, sier L’Orsa.
Enebakk Rundt er 83 kilometer langt, med start og mål på Skullerud. Rittet bruker samme trasé som i fjor, men det er noe færre strekninger med veiarbeid i år. Det er 47. gang Enebakk Rundt arrangeres.
BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker
BÅDE VEKST OG NEDGANG: Lagpuljene blir stadig mer populære, men samlet sett er det nedgang i antall deltakere i Enebakk Rundt. Foto: Snorre Veggan