Kjekkas tar et sabbatsår fra rullekjøring, men stiller likevel lag på Enebakk Rundt og Nordmarka Rundt, der de er tittelforsvarere.
Går for hattrick
– Nå har vi vunnet her to år på rad, så det hadde vært vanvittig kjekt å kunne tatt den tredje på rad. Vi er rundt 20 ryttere til start, og målet er som alltid å kjøre for seier, sier Aleksander Stijelja, som er kaptein i Kjekkas.
Slik gikk Enebakk Rundt i fjor: Kjekkas knuste konkurrentene
Selv om laget har vunnet de to siste årene, er de spente på hvordan det vil gå denne gangen.
– Vi vet at det skal bli tøft med tanke på at de andre lagene er rigget og klare og at de fleste av våre kjører og trener litt etter eget ønske. Men vi skal holde fokus på oss selv og hva vi kan gjøre, så skal vi gi dem kamp om seieren, sier Stijelja.
Laget har lang erfaring med hva som kreves på Enebakk Rundt, men med færre ryttere til start og mindre felles oppkjøring enn tidligere år, må Kjekkas endre litt på strategien.
– Det er alltid viktig å ha igjen litt krutt når farten skal skrues opp mot slutten av rittet. Vi har vår kjente #gialtgaranti, og den holder vi oss til uansett hva vi møter og hvem vi møter, sier Stijelja.
Saken fortsetter under
Enebakk Rundt 2108
Dato: 1.mai
Distanse: 83 kilometer
Start: Skullerudstua
Mål: Olaf Helsets vei 6
Antall deltakere: Forventer mellom 1200 og 1400
Startrekkefølge lagpuljer:
- 8:00: Kjekkas IF
- 8:05: SK Rye Express
- 8:10: Aurora Borealis/Sykkelridderne
- 8:15: IF Frøy
- 8:20: Sagene IF/Stovnerkameratene
- 8:25: Holmenkollen CK
- 8:45: Team Follo
En form for hjemmebane
– Enebakk Rundt har alltid betydd litt ekstra for laget vårt, da mange av rytterne kommer fra Bøler og Skullerud, eller har bodd i nærområdet til der hvor start og mål er. Så en seier på Enebakk Rundt gir noe ekstra til laget, sier Stijelja, og legger til at det gjelder også for støtteapparatet.
– Kjekkascampen er vi stolte av, og de vil være på plass i år igjen. Vi oppfordrer alle til å komme innom for kaffe, vafler og en god sykkelprat, både før og etter løpet, sier han.
Saken fortsetter under
PRESTISJE: For Kjekkas er det alltid moro å prestere i Enebakk Rundt, der start og målområdet er hjemmebane for mange av rytterne. Foto: Ola Morken
Revansjesugne Rye-ryttere
Rye Expressen ble nummer to i fjor, nesten fire minutter bak Kjekkas. I år stiller de med 30 mann og ambisjoner om revansj, selv om de kommer til start med stinne bein direkte fra samling i Arvika.
– Ambisjonene er helt klart å kjøre for seier på Enebakk Rundt. Strategien er enkel: Det blir full gass fra start, sier Rye-kaptein Rune Holden.
Rye Expressen bruker rittet som en første pekepinn på hvordan vinterens trening har fungert og hvordan de ligger an mot konkurrentene.
– Enebakk Rundt er alltid en fin og tøff start på sesongen, og et ritt som betyr mye for oss, og så får vi målt krefter med de andre harde lagene, sier Holden.
Basert på det han har sett i helga og tidligere i vinter, er kapteinen optimistisk på Ryes vegne.
–Vi ligger overraskende bra an synes jeg, både fysisk og mentalt. Vi hang litt med nebbet etter fjorårets tap mot Trønderekspressen på Trondheim-Oslo, men i forkant av denne sesongen har vi fått inn en del nye ryttere som bidrar positivt, sier Holden.
LES OGSÅ: Skal ta tilbake Trondheim-Oslo
Saken fortsetter under
REVANSJESUGNE: Rye Expressen stiller til start med ambisjoner om seier og stinne bein etter helgas samling i Arvika. Foto: Rye Expressen
Aurora: Alltid sultne
Etter et par sesonger med fokus på Lillehammer-Oslo, er Aurora Borealis (alias Sykkelridderne) i år tilbake med Trondheim-Oslo som hovedmål for sesongen. For mange av rytterne i laget er det Styrkeprøvens lengste distanse som virkelig trigger motivasjonen, og kapteinslaget gleder seg.
– Vi har et meget spennende lag i år, og mange nye rytter som ønsker å kjøre fort fra Trondheim 16. juni. Alt vi gjør av ritt og trening er rettet mot dette målet, sier Jan Olav Beitmyren, som er av de mest meritterte på distansen.
LES OGSÅ: Alt handler om 2018
Aurora Borealis hadde sin første fellessamling for sesongen sist helg. Der deltok 27 av de 30 rytterne laget har i stallen, som i år består av et dusin ryttere som er nye i Aurora Borealis-sammenheng.
– Både nye og etablerte ryttere i laget har helt klart lagt ned en grundig treningsjobb i vinter, sier Beitmyren.
I løpet av de to dagene la de bak seg 400 kilometer, fordelt på både rolig mengdetrening, tekniske økter og hardøkter.
– Det er alltid knyttet en viss spenning til den første samlingen, særlig når mange nye møtes. Men det gikk ikke mange timer før rulla satt. Det så vi særlig på ett av rulledragene, der vi lå helt opp mot 50 kilometer i timen i snitt, sier Beitmyren tilfreds.
– Vi er optimistiske med tanke på Enebakk Rundt, og ønsker helst å vinne. Men det viktigste med rittene vi sykler fram til 16. juni, er å få samkjørt laget mest mulig. Evner vi å få til dette, er det ingen som slår oss på Trondheim-Oslo, sier Beitmyren. Veteranen er imidlertid klar over at det finnes flere skjær i sjøen utover rent tekniske uhell.
– Vårt lag som, alle andre lag kan selv være vår største fiende. Evner vi ikke å spille hverandre gode, men kjører hverandre i hjel, vil heller ikke vi prestere, sier Beitmyren.
LES OGSÅ: Slik gikk det på Styrkeprøven Trondheim-Oslo 2017
Saken fortsetter under
OPTIMIST: Jan Olav Beitmyren ser at laget har lagt ned mye bra trening i løpet av vinteren. Foto: Ingeborg Scheve
Outsiderne: Team Follo
Med årets felt og prioriteringer seiler Team Follo opp som en pallkandidat i lagkonkurransen. Laget har mobilisert betraktelig siden i fjor da de kom på tredjeplass i Styrkeprøven Trondheim-Oslo. De har fått flere nye, sterke ryttere i stallen, trent systematisk siden tidlig i høst, og har skrudd opp både treningsmengde og forventninger i forkant av årets sesongen.
Til Enebakk Rundt stiller Team Follo med 27 til 30 mann og et rittskjema som skal få dem i mål på en time og 57 minutter, om de har vær og marginer på sin side.
– Strategien vår er å få opp farten i de litt knotete partiene fram til Rælingen. Det er der vi har tapt tid til de andre lagene tidligere. Så vi må begynne hardt, og øke ytterligere når vi kommer ut enklere terreng. Da er det alle mann til pumpene, sier Christian Askildsen, som er en av kapteinene i Team Follo.
Også for Team Follo har Enebakk Rundt et spesielt ritt som det knyttes store forventninger til. Rittet er en viktig del av oppkjøringen mot sesongens hovedmål som er Trondheim-Oslo, der laget har ambisjoner om pallen.
– For oss er Enebakk Rundt selve vårslippet. Vi gleder oss til lukten av varmekrem, og lyden av 30 par rumlende karbonhjul. Selv om sykkelsesongen har vært i gang i noen uker, og mange allerede har syklet ritt, er Enebakk Rundt en lakmustest. Der får vi svar på om hardøktene i vinter har fungert. Det er også vår første mulighet til å se hvordan laget fungerer når det drar seg til, og vi får se hvor vi står sammenliknet med de andre lagene, sier Askildsen.
LES OGSÅ: – Å holde på tredjeplassen betyr at vi må slå Rye
FORBEREDT: Team Follo har trent systematisk og målrettet hele vinteren. Her fra trening i forrige uke. Foto: Ola Morken