– Vi har kjørt mye de samme rittene de siste åra, så vi ønsker å prøve noe nytt. Lengden og løypeprofilen i Kristiansand-Hovden passer bra som oppkjøring mot Styrkeprøven. Dessuten er det noen vestlandslag som har uttalt at de skal knekke rekorden til Rye, og vi ønsker jo ikke at de skal sitte med rekorden, sier Per Christian Eidevik, som er kaptein i Kjekkas.
Laget har som sesongens hovedmål å forsvare seieren på Lillehammer-Oslo 18. juni, og inn mot Styrkeprøven skal troppen samkjøres og toppes etter alle kunstens regler. Det er blitt rutine for gutta, som i hovedsak består av kamerater fra Oslo øst.
Men det som holdt til seier i fjor, er ikke nødvendigvis tilstrekkelig i år. Og det er laget klar over.
Kjekkas trenger noen nye utfordringer på oppkjøringsplanen inn mot Styrkeprøven, og der passer Kristiansand-Hovden ypperlig, mener Eidevik.
SKAL UNDER FEM TIMER
Treningsverdien av Kristiansand-Hovden og spenningen i nye utfordringer er en ting. Konkurranse, rekord og rivalisering er like viktig.
Kjekkas har noen ytre motivasjonsfaktorer som gjør Kristiansand-Hovden ekstra attraktivt, og slik motivasjon skal ikke undervurderes, sier Eidevik.
– Det er aldri noen som har kjørt Kristiansand-Hovden på under fem timer så det må vi prøve å gjøre. Dessuten kommer Jone Ellingsen, som vi kjenner godt fra flere sammenhenger, og Erik Tandberg med hvert sitt vestlandslag og har sagt at de vil under fem timer, så det hadde vært moro å slå dem også. Og vi skal gjøre det med et rent klubblag, sier han.
Les også: GÅR FOR SEIER OG REKORD
FLYTER PÅ RUTINE
Lagene til Ellingsen og Tandberg har fordel av å kjenne løypa ut og inn. Men det Kjekkas mangler i lokalkunnskap tar de igjen på erfaring. Kjekkas er ingen ferskinger. Så langt denne sesongen har laget vist kjørestyrke og lagånd som gjør dem til forhåndsfavoritter på distansen, samt at Kjekkas har lang erfaring med lagtemporitt. Og noen av dem har snust på traséen før.
– Noen av oss har kjørt Kristiansand-Hovden på et blandingslag med Team YT for noen år siden, og for meg blir det sjette eller sjuende gang jeg kjører rittet, sier Eidevik.
Les også: STREKKER SEG LENGER MED GUTTA
Kristiansand-Hovden er imidlertid bare helgas hardøkt, en del av en stor treningshelg. Dagen etter rittet skal de nemlig sykle tilbake til Oslo.
– Det blir en fin helg med mange mil, antyder Eidevik, som har startet sesongen på G med blant annet seier med god margin på åpningsrittet Enebakk Rundt
– Vi har fått en selvtillits boost og samtidig en god dose motivasjon til å jobbe steinhardt videre mot Lillehammer. Vi går noen steintøffe uker i møte både treningsmessig og rittmessig. Dette skal gjøre oss sterkere både som lag og individuelt, sier Eidevik, og legger til at Kjekkas ess i ermet ligger i lagmoralen.
– Vi har ett vanvittig samhold i laget, og når vi vet at vi ikke er i nærheten av toppnivå, så gleder vi oss bare til hver eneste økt på sykkelen. Vi har det rett og slett moro om dagen, sier han.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker
BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.