SAMLER SINE BESTE

SUB-5 vil knekke fem timer og hente hjem seier og rekord på Sørlandets eget prestisjeritt.

Sist oppdatert: 27. mai 2016 kl 06.00
REKORDJEGERE: Jone Ellingsen og hans menn i Sandnes SK går sammen med Kristiansands CK i prosjektet SUB-5 for å hente hjem seieren på Kristiansand-Hovden i morgen. Foto: Christer Tesdal
REKORDJEGERE: Jone Ellingsen og hans menn i Sandnes SK går sammen med Kristiansands CK i prosjektet SUB-5 for å hente hjem seieren på Kristiansand-Hovden i morgen. Foto: Christer Tesdal
Lesetid: 4 minutter

Jone Ellingsen og hans menn i Sandnes Sykkelklubb samler sine sterkeste karer, og går sammen med Kristiansands CKs for å hente rekorden på Colorline Tour Kristiansand-Hovden hjem til arrangørklubben. Prosjektet heter SUB-5.

Rekorden på Kristiansand-Hovden har ligget hos Rye siden 2009. Og ingen har sneket seg under fem timer på de 21 milene opp Setesdalen.

– Vi gleder oss veldig til å stille i Kristiansand i morgen. Det blir en syrefest, og det blir knallhardt arbeid underveis, men det gir ofte en god følelse å prestere på Hovden, sier Jone Ellingsen, som er en av tre kapteiner fra Sandnes.

Ellingsen har vært kaptein på flere Styrbjørn-storlag i Styrkeprøven og har seier både på Lillehammer-Oslo og Trondheim-Oslo på CVn, han har vært med på å kjøre Sandnes opp på pallen til både sølv og bronse på lagtempo i NM, han ble veteran-verdensmester i tempo i 2011 og han har sølv og bronse fra veteran-VM i 2012.

Les også: VM-VETERANEN 

Saken fortsetter under

Jone Ellingsen June 22-15 Privat 1400x924
TEMPOSTERK VETERAN: Jone Ellingsen kjørte NM-tempo for Sandnes SK. Foto: Privat

TEMPOSTERK VETERAN: Jone Ellingsen kjørte NM-tempo for Sandnes SK. Foto: Privat

TREKKER VEKSLER PÅ HVERANDRE
Ellingsen forklarer at SUB-5 er et samarbeid mellom sykkelmiljøet i Sandnes og arrangørklubben KCK. Litt av hensikten med prosjektet er også å engasjere de aktive yngre og gi dem noen sykkelopplevelser på siden av det de får i Norgescupen.

– Vi har et stort miljø rundt Sandnes av elite turryttere som har passert 30 og kanskje er litt for gamle for Norgescupen, men som fortsatt vil kose seg og jage konkurrenter og jage gode opplevelser på sykkelen, sier Ellingsen.

Han har troen på at kombinasjonen av erfaring og kjørestyrke gir SUB-5 det lille ekstra som kreves for å komme først på lørdag. Der mener Ellingsen at troppen fra Sandnes med blant annet hans egne kapteiner Arne Rettedal og Per Arvid Gimre, er et godt supplement til de yngre eliterytterne fra KCK, som er ledet av sportssjef Jan Fredrik Stiansen og hans kapteiner Leif Tore Eriksen, Sondre Hurum og Geir Bisgård.

– Det er så mange detaljer underveis som avgjør, og det er nok i de detaljene seieren ligger når vi kjører mot gode lag som Kjekkas og Catsj 4:59:59, sier Ellingsen.

Les også: GÅR FOR SEIER OG REKORD 

– Vi kjører for seier. Alltid. Å komme under fem timer er en målsetting, presiserer Ellingsen.

For å innfri begge deler er troppens sammensetning avgjørende.

– Vi må bruke hele det store laget vi har. Vi har generelt høyt nivå på alle rytterne. Dette er gutter som produserer mye watt og har stor kjørestyrke. Dessuten har vi veldig mange på laget som har vært med og kjørt store lagtempokonkurranser før. Det gjør at det sitter mye erfaring i rulla som vi håper å dra nytte av oppover dalen, sier Ellingsen, og legger til at det kommer til å være mellom 30 og 35 mann til start.

De fleste legger ned mellom 10 og 17 timer trening i uka, og SUB-5 har gjennomført et titalls fellestreninger denne sesongen.

DET SKAL KOSTE LITT
Ellingsen vet at det ikke bare er å hente hjem seier og rekord på lørdag. Alle de tre lagene som har sagt de vil bryte femtimersgrensa, hans eget inkludert, kan på papiret vinne Kristiansand-Hovden, og alle har sine styrker. Catsj 4:59:59 har kjørt rittet mange ganger, Kjekkas er sammensveiset fra barnsben, mens SUB-5 har en tropp som også er godt kjent i løypa og mye lagtempoerfaring.

– Denne traséen kjenner vi godt, men det blir harde tak, og det er det som trigger oss. Dette blir ikke lett og det gjør seg ikke sjøl, sier Ellingsen.

Les også: YPPER SEG MED DE LOKALE 

Selv om turen bare tar fem timer, vil de fleste likevel gå gjennom ulike faser før målgang.

– De fleste vil få trøtthetsperioder underveis når det går så fort, og resultatet både for rytteren og laget er avhengig av når det kommer og hvordan rytteren takler det. Men de fleste av våre takler det bra og klarer å mobilisere slik at de kommer kjapt tilbake og kan bidra i igjen, sier Ellingsen.

– Og så må vi være litt heldige og unngå uhell. Det kan fort skje noe når man kjører på så små marginer, legger han til.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen. 

KCK Gunnar Steinsland - Mathias Johannessen - Alf Vidar Vetrhus - Even Fløystad - Maximilian Gabrielsen - Leif Tore Eriksen og Sondre Linstad-Hurum 1400x924
WATT-STERKE KARER: Deler Kristiansands CKs bidrag til SUB-5: (Fra venstre) Gunnar Steinsland, Mathias Johannessen, Alf Vidar Vetrhus, Even Fløystad, Maximilian Gabrielsen, Leif Tore Eriksen og Sondre Linstad-Hurum. Foto: Privat

WATT-STERKE KARER: Deler Kristiansands CKs bidrag til SUB-5: (Fra venstre) Gunnar Steinsland, Mathias Johannessen, Alf Vidar Vetrhus, Even Fløystad, Maximilian Gabrielsen, Leif Tore Eriksen og Sondre Linstad-Hurum. Foto: Privat

Publisert 27. mai 2016 kl 06.00
Sist oppdatert 27. mai 2016 kl 06.00

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen