På Kristiansand-Hovden har politiet et av de største lagene
Mens politiet, vegmyndigheter og rittarrangører andre steder i landet tidvis har et anstrengt forhold til hverandre, er det full fordragelighet mellom disse aktørene på Sørlandet.
SØRLANDSIDYLL: Agder politidistrikt stiller med ett av de største lagene i årets utgave av Color Line Tour/Kristiansand-Hovden. De har trent top dager i uka siden påske for å drille rullekjøring og samkjøre laget. Foto: Privat
Lesetid: 4 minutter
Både politiet og Statens vegvesen stiller med eget lag i årets ritt, i tillegg til at mange av etatenes ansatte stiller som vakter under rittavviklingen.
– Kristiansand-Hovden er en stor happening her på Sørlandet. Dette stiller vi gjerne opp for, og vi har alltid hatt en god dialog med arrangøren. Sykling er en verdensidrett, så det skulle da bare mangle at vi kan arrangere gode, trygge sykkelritt i Norge, sier Yngvar Larsen i Agder politidistrikt, som også er en av initiativtakerne til politiets lag.
Sikter mot sju timer Det er første gang Agder politidistrikt stiller et storlag i rittet. Troppen er att sammen på tvers av arbeidssteder, avdelinger og fagområder, og talte opprinnelig 35 ryttere. Nå er det 29 som stiller til start i morgen, derav tre kvinner.
– Her er det noen jurister, noen som driver med etterforskning, noen som patruljerer i gatene og noen som er vaktmester. Men et slikt prosjekt har virkelig bidratt til å knytte avdelingene mer sammen. Noen har syklet en hel del før, og også deltatt i ritt. Andre kjøpte seg sykkel i vinter, men har krummet nakken og gått på med stor iver. Jeg er dypt imponert over hvor fort de har lært seg det tekniske, slik som belgisk rulle og spillereglene rundt det å sykle i et storlag, sier Larsen, som selv har syklet rittet flere ganger.
Politilagets ambisjon om å sykle de 226 kilometerne på sju timer er riktignok langt unna løyperekorden på under fem timer. Men Larsen tror de har kommet fram til en målsetting som både er motiverende for de som har syklet en del før og overkommelig for de som er helt ferske.
– Det blir ikke noe hvilehjem heller. Vi må holde over 30 kilometer i timen i snitt, og vi må sykle rundt 35 kilometer i timen på flatene, siden det er noen bakker underveis, sier Larsen.
Saken fortsetter under
Holder stand Kristiansand-Hovden har ligget stabilt på drøyt 1100 deltakere de siste tre-fire åra. Tradisjonelt har rittet hatt en profilert lagkonkurranse, der spesielt duellen mellom topptrimmede lag fra Sørlandsklubbene og Sandnes SK har preget pallen. De har imidlertid tatt en pause i år, uten at det plager rittleder Asbjørn Lohne.
– Vi er veldig fornøyde med oppslutningen, selv om det ikke er noen store superlag påmeldt i år. Jeg tror kanskje lufta gikk litt ut av den ballongen da de greide å bryte den magiske femtimers grensen. Men derimot er det i år enda større bredde i deltakelsen, flere turryttere og mosjonister.
Samtidig noterer Lohne seg at demografien har endret seg noe. Mens rittet de siste åra har vært preget av topptrimmede lag som har jaget hverandre og løyperekorden oppover Setesdal, er det i år en større andel turryttere, og langt flere store bedriftslag og klubblag enn tidligere.
Stenger veien i flere timer I år går rittet tilbake til røttene og tar opp tradisjonen fra den tida Kristiansand-Hovden var et aktivt ritt. I år stenges veien for nordgående trafikk fra Valle til målgang på Hovden i flere timer.
– Der har det tradisjonelt vært en del tilløp til kø og mye trafikk fordi veien er smal der. Så når vi stenger veien vil det merkes godt på sikkerheten og trivselen for rytterne, og forslaget ble veldig godt mottatt hos vegvesenet da vi presenterte det for dem, sier Lohne, som også takker både vegvesenet og politiet for det gode samarbeidet det har rundt arrangementet.
– Vi jobber tett med politiet og vegvesenet, og har alltid hatt et godt samarbeid med dem. Det er også politiet står for de tyngste trafikkreguleringen i rittet, og vi er veldig glade for at de er så positive til rittet og støtter så aktivt opp om sikkerheten og avviklingen, sier Lohne.
Solskinnshistorien fra Sørlandet Rittet opp Setesdal har vært arrangert i over 30 år, og til tross for noen endringer i løypa i løpet av den tida, har arrangementet etablert seg som en klassiker i regionen.
– Rittet har dype røtter her på Sørlandet. Det har vært arrangert i 33 år i den formen det har nå, og i omtrent samme løype, så det er mange som har et forhold til rittet, sier rittleder Lohne, som tror det er en av flere grunner til at rittet holder på deltakerne år etter år.
– Jeg tror noe av det som trekker, er at det er en lang tur opp en lang dal der du virkelig går fra fjord til fjell. Du starter i vannkanten og ender på snaufjellet med snøkanter rundt deg, og har virkelig lagt bak deg et godt stykke på kartet. Det i seg selv gir jo mestringsfølelse, sier rittlederen.
Colorline Setesdal Tour/Kristiansand-Hovden
Color Line Tour Kristiansand-Hovden
Når: 25. mai, 2019, første start klokka 0500 Hvor: Fra Kristiansand til Hovden Distanse: 210 kilometer Høydeprofil: 2 226 høydemeter Hvordan: Lagkonkurranse og fellesstart Mer om rittet
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.