Laget er også tittelforsvarere og sitter på gjeldende rekord på det 210 kilometer lange rittet med tida 4:50:42 fra 2018, da laget het Mivai Express. Tida var drøyt 20 sekunder raskere enn den forrige rekorden, og den akter de å forsvare.
– Alt er rigget og klart. Vi er i rute og går for seier. Vi skal tømme en bøtte med mye krefter ut i Setesdalen på lørdag. Fokuset vårt er å spre de kreftene så riktig så mulig i forhold til vær- og løypeforhold, sier Tandberg.
Ansvaret for å disponere laget til ny seier ligger på kapteinene Pål Bjørke og Per Eskeland.
Jages av minst tre rutinerte lag
Tandbergs menn må regne med hard konkurranse fra tre kanter.
Fra Sandnes og Stavangertraktene kommer Jone Ellingsens med en trimmet og ritthungrig utgave av Sandnes Ekspressen. Laget satte rekord på distansen i 2017, men fikk ikke ha den mer enn ett år før Tandberg & Co tok den tilbake i 2018.
Nå er Sandnes Ekspressen tilbake, og laget stiller alltid med ambisjoner om seier. Ellingsen mener at det bør være mulig å presse rekorden ned mot 4:45 med det mannskapet hans klubb sitter på, men er usikker på om 2021 er året de innfrir den målsettingen.
– Vi har dessverre ikke fått trent nok sammen i år på grunn av koronaen, men vi digger lagsykling og stiller til start når det endelig arrangeres ritt, sier Ellingsen.
Offensive Kjekkaser
Fra Oslo kommer Team Kjekkas. De har vunnet Lillehammer-Oslo flere ganger, og det meste av lagkonkurranser på Østlandet. Kjekkas kom også på andreplass i den krevende sub-puljen i Vätternrundan i Sverige, der det ikke er noen begrensninger på hvor mange ryttere et lag kan stille med eller hvilken bakgrunn og status rytterne har. Der deltar proffer og amatører om hverandre.
Men Oslo-klubben med #GiAltGaranti har fortsatt til gode å lykkes i Color Line Tour.
– Strategien er å holde god flyt og fart i rulla hele tiden, og så vil som vanlig siste del bli avgjørende. Det er der det skiller og der du ser hvor mange som har eller ikke har dagen, og hvor mye krefter man har brukt til finalen, sier Aleksander Stijelja i kapteingruppa til Kjekkas.
Stijelja har vært kaptein på alle Kjekkas tidligere lag på Kristiansand-Hovden, og vet hva som venter. Begge gangene Kjekkas har prøvd seg opp Setesdalen, har de hatt stang-ut. Denne gangen stiller de med 25 godt trente mann, en helgesamling og noen fellesøkter etter ferien i beina.
– Det handler som alltid å disponere laget slik at man får ut maks hele veien, og vi føler at vi er godt forberedt og klare til å måle krefter mot de andre etter nesten to år uten konkurranse. Vi vet av tidligere erfaring hvilket nivå vi møter her nede, og mener vi har et lag som skal være med på moroa helt til mål, sier han.
40 mann med mye å bevise
Team Heinemann Oslo er Tandbergs tredje utfordrer. Storlaget ble etablert høsten 2019 for å bryte seiersrekka til Trønderekspressen på Trondheim-Oslo, men siden Styrkeprøven måtte avlyses også i år, var ikke laget vonde å be da forslaget om å flytte storlagsoppgjøret til Color Line Tour dukket opp i mai.
Laget samler en rekke av de sterkeste ryttere fra flere av de store rullelagene på Østlandet, inkludert Rye Expressen, Team Follo og det nå nedlagte Aurora Borealis. Rye har imidlertid aldri lykkes på Color Line Tour, og lagkapteinene er derfor spente på om de vil knekke koden med ny sammensetning og litt andre ryttere enn sist de prøvde.
Troppen teller 40 mann, og ambisjonen er seier.
– Vi har lagt en strategi som vi håper fungerer i praksis også, sier kaptein i Team Heinemann Oslo Anders Bernhoft.
Ringreven med bakgrunn fra ATEA- og Aurora Borealis-lagene som dominerte Styrkeprøven i flere år poengterer samtidig at det å få konkurrere igjen er vel så viktig som utfallet, selv om laget alltid stiller for å kjempe om seieren.
– Etter koronasituasjonen som har gitt snart to sesonger uten ritt, er det utrolig viktig at vi får syklet ritt. Ikke bare for oss akkurat nå, men for motivasjonen til å fortsette videre, og for å kunne rekruttere nye ryttere. At alle de store lagene har klart å få med seg flere unge, aktive, gir håp for rullelag også i framtida.
Dette er startrekkefølgen
Hvert av de fire store rullelagene har sin egen pulje, og starter med 15 minutters mellomrom.
Kjekkas starter klokka 0630, Heinemann Oslo klokka 0645, Sandnes Express klokka 0700 og tittelforsvarerne Team Pluss 42 klokka 0715.