HAR FÅTT NOK JULING

Kjekkas reiser til Kristiansand-Hovden med mål om revansj for fjorårets tredjeplass.

Sist oppdatert: 18. april 2017 kl 06.00
KJEKKERE: Årets utgave av Kjekkas skal bli flere hakk kvassere enn i 2016. Foto: Sylvain Cavatz
KJEKKERE: Årets utgave av Kjekkas skal bli flere hakk kvassere enn i 2016. Foto: Sylvain Cavatz
Lesetid: 5 minutter

– Vi er ivrige på å vise fram en annen utgave av Kjekkas i 2017 enn i det vi var i 2016. Vi fikk juling på Kristiansand-Hovden i fjor, og det er klart at vi er ikke interessert i å reise dit for å få mer av det samme i år. Men skal vi klare å innfri, kan ikke vi stille med 19 mann til start når konkurrentene har over 30, sier Kjekkas-kaptein Aleksander Stijelja, som selv sykler Sørlandsrittet for tredje gang.

Color Line Tour i fjor ga mersmak, selv om tredjeplassen sved. Derfor er det 210 kilometer lange rittet fra Kristiansand til Hovden sesongens hovedmål for Kjekkas i år. Med 8-10 nye ryttere i troppen og en større stall totalt har laget ambisjoner om å vinne Sørlandsrittet.

LES OGSÅ: Endelig under 5 timer 

Saken fortsetter under

Kjekkas Hovden 2016 - Espen Sand 1400x933
TREDJEPLASS: Kjekkas ble nummer tre på Setesdal Tour 2016, men ble slått med over 10 minutter av vinnerlaget Catsj 4:59:59. Foto: Espen Sand

TREDJEPLASS: Kjekkas ble slått med over 10 minutter av vinnerlaget Catsj 4:59:59. Foto: Espen Sand

– Vi gleder oss til alle lagrittene, men vi velger å satse litt ekstra på Kristiansand-Hovden i år. Det er et kult arrangement, og de har et bedre opplegg enn Styrkeprøven har hatt de siste åra. De lager skikkelig show rundt rittet med helikopter som følger lagene, og målgangen er noe helt annet. Det skjer litt i målområdet og er skikkelig stemning. Dessuten blir det moro å komme seg litt vekk fra Oslo, så vi kommer til å lage noe rundt den helga. Litt avhengig av vær og forhold, lager vi et opplegg med en bra tur på søndagen også. Da blir det litt mer happening av det for laget, sier Kjekkas-kapteinen.

BLI MED PÅ SAMLING 2018: Enda mer av alt – flere turer, mer sosialt, mer stæsj – Norges eneste landeveisfestival

Sikkerheten rundt Kristiansand-Hovden var også en viktig faktor da laget skulle velge hovedmål for sesongen.

– Dette med sikkerhet for lagene har jo vært et ømt tema de siste årene på Styrkeprøven. På Kristiansand-Hovden har man egne motorsykler til lagene som følger oss fra start til mål. Det er veldig betryggende og et flott tiltak fra arrangøren, sier Stijelja.

– Vi er også glad for at rittet ser ut til å samle så mange av de tradisjonelt sterke storlagene.

I tillegg til Kjekkas kommer både Rye Expressen og Aurora Borealis fra Østlandet, i tillegg til de lokale tittelforsvarerne og Sandnes Ekspressen.

LES OGSÅ: Rye går for ny dobbel 

Kjekkas ser seg som outsidere basert på resultatene fra i fjor, men lover tøffere kamp i år.

– Nå vet vi mer om hva som møter oss i år og skal gi de andre storlagene kamp om både førsteplass og rekord om forholdene tillater det. Gutta er klare for krigen og for å gi alt, som også er lagets motto #gialtgaranti, sier han.

Saken fortsetter under

Aleksander Stijelja - exhausted-Randsfjorden Rundt 2013 Karlheinz Götz 1400x933
#GIALTGARANTI: Kjekkas-kaptein Aleksander Stijelja var så kjørt på Randsfjorden Rundt 2013 at det tok lang tid før han kom på beina etter målgang. Det mottoet etterlever laget fortsatt. Foto: Karl Heinz Götz

#GIALTGARANTI: Kjekkas-kaptein Aleksander Stijelja er kjent for å etterleve lagets motto. Foto: Karl Heinz Götz

STERKERE I ALLE LEDD
Kjekkas har i år fått 8-10 nye ryttere med ulike styrker og kvaliteter, og det forsterker stallen betraktelig, sier Stijelja.

– Jeg har ekstremt stor tro på dette laget, sier Stijelja, som avholdt første fellestrening 5. april.

Han er en av fire kapteiner i laget, sammen med Roy Magne Storholm, Frode Dalen og Sindre Pedersen. 

BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.

MER ENN LAGKONKURRANSER
Totalt legger Kjekkas opp til fire lagkonkurranser: Enebakk Rundt 1. mai, Nordmarka Rundt 21. mai, Color Line Tour Kristiansand-Hovden 27. mai og Styrkeprøven Lillehammer-Oslo 17. juni. De to første er hovedsakelig trening og oppkjøring mot de to siste.

Flere av Kjekkas-rytterne satser også på mastercupen og mastermesterskapene der VM i år går i Frankrike. Derfor er det lagt opp til fire lagritt, slik at rytterne også skal få sjansen til å kjøre fellesstarter og kvalifisere seg til sine personlige mål. Det tror Stijelja vil heve laginnsatsen.

– Jeg tror det er positivt at vi ikke bare driver med lagkonkurranser og rullekjøring, men at rytterne også får prøvd seg på fellesstarter. Det gir litt annen stimuli og ikke bare den jevne malingen som du har i lagrittene, sier Stijelja.

LES OGSÅ: En klubb for de som forstår sykkel 

ALLE VET HVA SOM KREVES
Kjekkas startet som en kompisgjeng, og det er fortsatt grunnfjellet i klubben. Derfor er det lite obligatorisk opplegg og få formelle treninger og samlinger. Fra starten av april kjører laget en fellestrening i uka. De fleste treffes også på ulike ritt utover våren, i tillegg til de fire lagkonkurransene. Utover det, er trening opp til hver enkelt.

– De fleste av oss har syklet noen år og alle vet hva som kreves. Ingen vil være den svakeste i laget når vi sykler Enebakk Rundt. De vet hva de må gjøre for å være klare til 1. mai. Noen har opplegg fra egne trenere, andre følger oppskrifter de har hatt gode erfaringer med før, og det er veldig forskjellig hvor mye folk trener. Det er nok alt fra 8 til 20 timer i uka. Noen trenger mye trening, andre kan kjøre en økt opp Tryvann og være klare for sesongen, sier Stijelja.

Saken fortsetter under

Kjekkas i mål Foto Karlheinz Götz 1400x933
VINNERE: Kjekkas vant Lillehammer-Oslo i 2015. Foto: Karl-Heinz Götz

VINNERE: Kjekkas vant Lillehammer-Oslo i 2015. Foto: Karl-Heinz Götz

ENEBAKK BLIR SAMKJØRING
Samkjøring blir også hovedfokus for de første rittene, altså Enebakk Rundt og Nordmarka Rundt, før Kristiansand-Hovden.

Se også: Livet på landeveien

– Vi har mye nye folk i laget så vi må bruke tid på å bli like samkjørte som vi var da vi vant Lillehammer-Oslo i 2015. Derfor har vi en felles samling før Enebakk Rundt, der fokus blir på å bygge laget. Da får vi også kjørt gjennom løypa, selv om de fleste kjenner den godt, men vi får også en sjanse til å samkjøre laget. Når rulla sitter, flyter dette laget veldig godt. Det har vi vist i flere ritt tidligere, og dette må vi ta med oss inn i 2017, samtidig som vi jobber med å forbedre den tekniske kjøringen og bygge mer kapasitet i laget, da med tanke på den noe tøffere avslutningen av Kristiansand-Hovden, sier Stijelja.

Kjekkas seier ER 2016 Foto Scheve 1400x933
SEIER: Kjekkas vant Enebakk Rundt i fjor. Foto: Ingeborg Scheve

SEIER: Kjekkas vant Enebakk Rundt i fjor. Foto: Ingeborg Scheve

Publisert 18. april 2017 kl 06.00
Sist oppdatert 18. april 2017 kl 06.00

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen