VERDENSMESTER: Gjertrud Bø tok sitt første VM-gull i kross i helga. Foto: Privat
Lesetid: 4 minutter
Den veldekorerte veteranen har vunnet VM flere ganger før, men dette var hennes første VM-gull i kross.
– Det var ekstra moro å vinne dette løpet fordi så mange av de beste innen de ulike sykkelgrenene var på plass. Seieren ble en belønning for treningsjobben jeg har gjort. Rittsesongen har ikke helt gått som jeg har ønsket i år. Jeg har valgt å stå over flere løp, inklusiv terrengsykkel-VM, på grunn av astmaproblemer. Da har jeg valgt å trene i stedet for å stresse lungene ytterligere med løp. Inn mot VM har jeg hatt mine egne hardøkter, men kun kjørt to krossritt, sier Bø etter fredagens seier i Mol i Belgia.
Hun fikk imidlertid ikke noen drømmestart på rittet. Det var loddtrekning om startposisjonene, og Bø endte på bakerste rekke, men lot seg ikke stresse av det.
– Jeg manøvrerte meg raskt og smidig framover i feltet. Etter hvert så jeg bare en dame foran meg. Det viste seg å være en fra en yngre klasse. Jeg matet på uten å egentlig vite hvor konkurrentene var. I mål viste det seg at nummer to var 20 sekunder bak og nummer tre ytterligere 30 sekunder etter, sier Bø, som hadde fryktet at det skulle bli vanskelig å finne rytmen i løpet.
– Det viste seg enklere enn jeg trodde. For meg fungerte det godt å løpe lange strekninger og så hive seg på sykkelen og kunne gasse på der. Mange deltagere mislikte den spesielle løypa nettopp på grunn av dette. De hadde løpt for lite i forberedelsene, forklarer hun.
Offensiv mot motordoping
Med bakgrunn i fjorårets motordopingskandale der belgiske Femke van den Driessche ble tatt for å ha motor i ramma på sykkelen, ble alle syklene scannet for mulig motordoping før rittet, forteller Bø, og forklarer at det er blitt rutine i kross på UCI-nivå.
– Jeg har ikke sett noe juks selv noen gang, men de scanner visstnok en del i sykkelkross. I kross er det lov å bytte sykkel under løpet. derfor scannet de syklene til de beste etter målgang også, sier Bø.
Gikk for gull
Fra før har Bø tre bronsemedaljer, og hun har også syklet VM på samme sted før. Derfor mente hun at gull kunne være innen rekkevidde. Bø går systematisk til verks for å innfri ambisjonene, og det å vite mest mulig om løypa er en avgjørende del av i forberedelsene inn mot mesterskapet.
– Jeg visste at det ikke var langt fram til toppen. Jeg prøver alltid å forberede meg godt til de større løpene, og søker opp videoer fra løypa på YouTube. Da oppdaget jeg at eliten hadde kjørt samme løype under Zilvermeer-cross i 2015, forteller hun og legger til at noen endringer var det gjort i forkant av årets mesterskap.
– Før hadde vi noe sand, men nå utgjorde det halve løypa. Jeg studerte videoen mange ganger. Jeg fikk noen ideer om sporvalg, og et inntrykk av hvor tøff løya var. Da jeg kom ned på onsdag, fikk jeg bekreftet det jeg tenkte: dette var klart mer krevende enn det den viste. Det skyldtes delvis at det ikke lett å få fram på film og ikke minst fordi proffene i kross har en utrolig kraft og teknikk, sier Bø, som derfor prioriterte sandsegmentene under trening i løypa.
– Både onsdag og på torsdag var fokuset mitt å sykle mest mulig på sandstrekningene. Jeg klarte å sykle lengre enn de fleste, men det kostet. Det gjaldt å finne sporene og ha riktig teknikk. Ut på dagen kom det flere og flere. Alt ble løsere og det ble nesten umulig å sykle. Det var svært uvant for meg som liker å trene mye i rittløypene for å finne raske og gode spor, og gjerne også reservespor for forbikjøringsmuligheter. Det var ikke mulig å gjøre her. Ting endret hele tiden, forklarer hun.
Endret taktikk i 12. time
Men på Bø har flere tiår med rutine bak seg, og vet hva som fungerer for henne. Klokken 9 på fredag morgen syklet hun en rolig økt på vei og la inn en befaring i løypa.
– Der fikk jeg virkelig godfølelsen. Jeg kunne sykle nesten alt. I tillegg følte jeg meg pigg. Da tenkte jeg at nå kunne jeg virkelig bruke min gode sykkelteknikk, sier hun.
Bø dro til hotellet, slappet av og spiste. Halvannen time senere dro hun tilbake til arenaen for siste en befaring og oppvarming.
– Sandstrekningene var nå blitt nesten umulige å sykle, med et dypt, løst lag. Taktikken ble da endret fra å sykle mye til det motsatte. Jeg ville sykle litt inn på de løse sandpartiene, hoppe av før det skjenet og dermed ikke drepe beina, forteller hun.
Og det viste seg å være en vinnertaktikk.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.