Forsommeren må føles fantastisk om du er syklist i Sola-området. Været spiller på lag, og på mandag ble banedekket til den nye velodromen lastet inn i hallen.
FLATPAKKET: Skal det være en velodrom? Leveres med både bruksanvisning og arbeidere. Foto: Tor Helge Skretting.
Lesetid: 3 minutter
I skrivende stund er et arbeidslag på ni stykker i gang med å bygge selve velodromen på Sola, en velodrom som blir en fullstørrelse bane med lengde på 250 meter.
Det betyr at anlegget får samme størrelse som velodromer der en kan arrangere både VM og OL.
– De startet for et par dager siden med å kjøre inn materialet, og de begynte i går med selve byggingen. De bygger både rekkverk og stilas, de tar hele understellet før de bygger selve velodromen, forteller ildsjelen Tor Helge Skretting.
– Hele velodromen kommer flatpakket, jeg tror det var tre eller fire trailere som kom fra Tyskland. De benytter sibirsk lerk til banedekket, det er et saktevoksende tre som egner seg godt til en velodrom. Det er en viss bevegelse i tre, og dette er mer stabilt. Det samme gjaldt vikingskipet, der brukte vi sibirsk furu, forteller han.
Arbeidslaget jobber to måneder uten stopp
Det har kommet åtte tyskere og en brite til Norge for å bygge velodromen. Når en bygger en velodrom er det normalt sett 15 personer i sving på starten, før det etter noen uker er ni mann som fortsetter jobben. Arbeiderne reiser normalt sett hjem i helgene, og hele byggingen pleier å ta fire til seks uker.
Men på grunn av koronoasituasjonen har hele arbeidslaget sittet i karantene i Norge i to uker, før de nå kan begynne å bygge.
– Nå skal de være her frem til 1. august, de snakker om at det kommer til å ta syv uker å bli ferdig. Vanligvis er de 15 i teamet i starten, men nå er de ni som kommer til å ta hele prosessen, Det er en kjempegjeng som er i gang, de er spesialister i faget. Den mest kjente er Peter Jacques, han er en engelskmann som har kjørt proffkeirin i Japan, forteller skretting.
Om du har planer om å banesykkel 2. august for å sykle bane på Sola, vent litt til. Selv om selve dekket er klart til bruk, er det en liten stund til hallen er klar.
– Du kan teoretisk sett sykle der, men jeg tror ikke vi får lov. Vi jobber samtidig med å få ferdig garderober, kontorer, det er arbeid i etasjen under, det er nok 70-80 mann som jobber daglig i hallen, det er fullt kjør, sier Skretting.
Nøyaktig ferdigstillelse på anlegget er ikke skrevet i stein, men trolig november. Opprinnelig var det planlagt å arrangere det første Norgesmesterskapet på bane på velodromen denne senhøsten, noe som selvsagt er uklart på grunn av dagens situasjon.
Alle bilder: Tor Helge Skretting.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.