Under kommunestyremøtet i Asker tirsdag kveld, ble velodromen i Asker endelig vedtatt med 36 mot 19 stemmer. Det betyr at byggingen starter allerede i høst.
Mens det går mot ferdigstillelse og åpning av Norges første velodrom på Sola, følger nå prestisjeprosjektet på Langenga i Asker hakk i hæl.
Velodromen i Asker er en del av et større byggeprosjekt som skal huse både skoler og boliger, og var opprinnelig planlagt åpnet mai 2019. Men prosjektet har støtt på flere utsettelser, og mange har ment det aldri vil bli realisert.
– Jeg satt ringside på kommunestyremøtet da saken ble behandlet i går, og det ble vedtatt med 36 stemmer for og 19 mot. De som argumenterte for var både klare på at Asker med dette blir et sentrum for sykkelsport på Østlandet, men også at det skjer i samlokalisering med skolene. I sidebygget skal både Norsk realfagsgymnas og NTG inn med ungdomsskoler, og anlegget skal være komplementært med idrettsarenaene på Risenga. De hadde forstått hva dette innebærer.
– Og de som stemte mot?
– Argumentene var ikke mot velodrom som sådan, men de opplevde at det var en krevende oppgave å ta på seg i en tid der økonomien er usikker. Men kommunen har foretatt en risikovurdering, og mener at det er fullt mulig med god drift i en kommune der sykling står sterkt, og som har så mange syklister i området. Videre motargument var at det ikke er et tiltak som kommer barn og unge til gode, men det skal vi motbevise, sier Schartum-Hansen.
Selv om byggestart er forsinket i forhold til de opprinnelige planene, følger nå fremdriften den planen som har foreligget hele 2020, på tross av korona.
Det har vært en klar målsetning å la NTG undervise i nye lokaler fra høsten 2022, og med kommunens lånegaranti i orden, er det kun uforutsette hendelser som kan utsette prosjektet videre.
Schartum-Hansen mener nå at selve byggeprosessen ikke lenger er utfordringen, men heller hvordan velodromen skal tas i bruk.
– Når velodromen er ferdig er dette en invitasjon til Sykkelnorge om å ta velodromene i bruk, det er nå sykkelsporten må vise at dette er verdt investeringen. Utfordringen fremover er å mobilisere slik at flest mulig bruker velodromen, og at vi skaper sykkelglede som gjør at vi kan opprettholde et attraktivt tilbud.
– Før vi glemmer det mellom store vyer, når vil byggingen av Asker-velodromen starte?
– Med et snev av forbehold vil det være en minister som legger ned grunnsteinen, eller tar første spadestikk. Abid Raja har allerede meldt at dette har han lyst å være med på. Vi har ikke tenkt å la første spadestikk kollidere med fremleggelse av statsbudsjettet som skjer i uke 41, så det går i retning av uke 43, sier Schartum-Hansen.
Endelig plan for byggestart følger om kort tid.
Asker kommune skriver på sine sider:
Norges Cykleforbund (NCF) skal bygge velodrom i Langenga hvor Asker kommune vil bli deleier med 10%. Velodromen er kostnadsberegnet til 258 millioner kroner, hvorav 63 millioner kroner skal lånefinansieres via langsiktig lån. Långiver, KLP, har satt som betingelse for å gi lån at det gis kommunal garanti. Kommunestyret vedtok tirsdag en slik garanti under forutsetning av at garantierklæringen er begrenset oppad til 170 millioner kroner, at det foreligger bindende kontrakt om salg av sidebygg, at det foreligger bindende totalentreprisekontrakt med Veidekke AS og at velodromen er tildelt spillemidler.
Velodromen er godkjent for tildeling av spillemidler, men dette vil ikke bli tildelt før bygging. Kommunen skal, i tråd med tidligere vedtak, forskuttere spillemidlene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.