Da drømmen om en velodrom tok bolig i Tor Helge Skretting var han ung og sprek nok til å konkurrere om medaljer med selveste Knut Knudsen. Om et drøyt halvår er det planlagt åpning av Sola-velodromen.
Norges første: De siste tegningene av innendørsvelodromen i Sola, slik den kommer til å bli seende ut. Tor Helge Skretting er en av de viktigste årsakene til at velodromen nå blir bygget.
Lesetid: 3 minutter
Da Tor Helge Skretting tok telefonen i midten av mars, ble det i samme stund montert elementer for indre og ytre vegg på den nye velodromen på Sola. Store limtredragere som skal bære taket var på vei fra Tyskland.
– Jeg var med i banekomiteen under VM (i 1993), men når det var slutt var det slutt på velodrom. Jeg har jobbet med ulike alternativer på Sandnes og Sola, og for fem år siden havnet vi på Sola idrettspark på Åsen i Sola. Det som var utløsende for prosjektet var at «Folkehallene» kom på banen. Da var det plutselig fire kommuner som hadde en målsetning om hver sin hall som innehold ulike idretter, forklarer han.
Skretting er en kjent ildsjel i Rogaland, mens han i resten av landet er noe mindre omtalt. Men Skretting har jobbet for velodrom i over 40 år, og er selvsagt ekstra glad for å være en av drivkreftene bak Norges første innendørsbane. Folkehallene er et interkommunalt samarbeid mellom Randaberg, Stavanger, Sola og Sandnes kommune. Hver kommune betjener hver sin store idrettshall med ulike aktiviteter, og på Sola ble det altså sykling som vil være hovedaktivitet.
– Velodromen blir bygget med internasjonale mål, altså 250 meter. Siden dette blir en flerbrukshall «løftes» velodromen opp en etasje, og da frigjør en cirka 1800 kvadratmeter på plan 1, forklarer Skretting.
Hallen skal huse mer enn bare sykkelaktiviteter, og det blir i tillegg spinningsal, styrkerom, kontorer, løpebaner med tartandekke og turnområde i hallen. Sola arena vil ha 1250 permanente sitteplasser, men tilskuerantallet kan dobles ved behov. Det betyr at hallen er klargjort for både VM og OL om det skulle bli aktuelt. I følge Skretting blir det Nordens fineste velodrom.
Det første norgesmesterskapet som avvikles på norsk jord siden 1993 er dermed planlagt neste år, selv om det innebærer en litt utradisjonell plassering på kalenderen.
– I 2020 blir det NM hjemme for første gang. Grenutvalget for bane har sagt at det mest fornuftige er å kjøre NM på høsten, forklarer Skretting.
Da drømmen om en velodrom tok bolig i ham var han ung og sprek nok til å konkurrere om medaljer med selveste Knut Knudsen. I dag har han naturlig nok et litt annet fokus på sykkelsporten.
– Det jeg gleder meg mest til er å se alle som får glede av velodromen. Jeg har tenkt mye på tiden som guttunge, og på hva det betydde at noen drev klubb på den tiden. På 90-tallet da det var VM og velodrom med alt det negative styret som fulgte med, var alltid saken at «det er jo ingen som sykler bane?». Men som jeg sier, hvor mange spilte håndball i 1965? Se hvor mange flater det har kommet og se hvor mange aktive spillere det har blitt. Når TV2 nå sender VM på bane og vi så smått får baneryttere blir det en stor greie, dette kommer til å bli en viktig og fin del av sykkelsporten, sier han.
* Like før denne teksten gikk i trykken ble det vedtatt at sykkeltinget i 2020 skal avholdes på Sola, 13.-15. mars. Drømmen er selvsagt at åpningen av velodromen skjer samme helg.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.