Velodromen på Sola skulle åpne i januar 2021, og NM skulle avholdes i slutten av februar. Men nå er det kommet flere forsinkelser, og ingen vet når bygget er klart til bruk.
FORSINKET: Velodromen på Sola skulle i utgangspunktet vært ferdigstilt i januar. Akkurat nå vet ingen når den er klar. Foto: Sola Arena.
Lesetid: 3 minutter
– Vi har lenge hatt en fremdriftsplan om å ta over rett før jul, og håpet var å kunne åpne velodromen i januar. Dessverre har det vist seg at sluttfasen blir vanskelig, entreprenøren trenger simpelthen lenger tid til å ferdigstille bygget, forteller driftsleder ved Sola Arena, Sebastian Kartfjord.
Det er dårlig nytt for de som hadde tenkt å sykle NM på bane i 2021.
– Det blir nok lenger ut vårparten, og worst case scenario er nok at en bikker over i sommermånedene. Jeg håper selvsagt at det skjer før det, men jeg har ikke et helt tydelig svar, sier han.
Per i dag står mye av anlegget ferdig. Kontorer, styrkerom, spinningsal, garderober, ganger, tribuner og sitteplasser er allerede klart. Men på selve banedekket er det flere ting som står igjen.
Teoretisk sett kunne det vært mulig å ta seg en runde på parketten, men rekkverket som skal forhindre at noen i verste fall detter ned til underetasjen er ennå ikke oppe.
I følge kravet for oppføringen av velodromen, må alt lyset være oppe før du kan slipe banen. Og før rekkverket er oppe kan du heller ikke male banen.
Banedekket ble levert fra Tyskland tidligere i år, og var ferdig spikret mot sensommeren. Ettersom banedekket er av ubehandlet tre trenger det cirka et halvt år på å sette seg, før det igjen skal pusses ned.
En velodrom på 250 meter kan fint flytte på seg 6-7 centimeter, men hvor mye den beveger på seg i Sola vet ingen riktig ennå. Neste skritt for banedekket er en sjekk før det pusses ned – deretter kommer det internasjonale sykkelforbundet, UCI, for å gjøre kontrollmålinger og male opp linjene på banen.
– Det stilles en del krav fra UCI til hvordan hele velodromen skal være utformet. Velodromen vår er kategori 2, den er 250 meter lang, hvilket betyr at vi kan arrangere alt av konkurranser unntatt VM eller OL. Da må alt av lys være riktig, tribune likeså, det er et strikt reglement. Det skal være en bygning som skal være rigget for konkurranser i flere kategorier, det skal kanskje settes rekorder, og da er det viktig at alt er helt korrekt, forklarer Kartfjord.
At åpningen av velodromen blir utsatt får selvsagt økonomiske konsekvenser for oss som skal drifte anlegget, for syklistene innebærer det i første omgang at Norgesmesterskapet som skulle gått i februar blir utsatt.
Akkurat det siste må vi nesten bare tåle, i følge Kartfjord.
– Ingen har bygget en innendørs velodrom i Norge før, så det er på en måte pionerarbeid. Men banesykling internasjonalt har gått fra å være vinteridrett til å bli avholdt om sommeren også, EM arrangeres nå om sommeren. Vi skal avholde et Norgesmesterskap i 2021, men vi må flytte det til en dato en vet en kan arrangere. Om en kjører NM sensommer eller tidlig høst så gjør vi bare det, sier han.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.