ATEA vant overlegent også på Randsfjorden Rundt. Foto: Ola Morken
Lesetid: 5 minutter
Atea gjorde unna sine 152km på 3:30:03, og vant Randsfjorden Rundt med fire minutter og 20 sekunders margin til Rye Expressen. Lillehammer Ekspressen, som hadde siktet seg inn på seier i forkant av rittet, tok tredjeplassen, seks sekunder bak Rye.
– Dette er noe av det beste vi har gjort som et lag, sier Jan Olav Beitmyren etter rittet.
Atea-kapteinen kom i mål med 15 av 19 mann, og er fornøyd med gjennomføringen fra A til Å.
– Alt fungerte veldig bra. Vi kjørte hardt, men kontrollert fra start, og kjørte som planlagt inn i de første bakkene. Vi vet hvilke wattverdier laget tåler, sier Beitmyren.
Ved Jevnaker lå Atea 10 sekunder bak Lillehammer, men fra første matstasjon ledet Atea med 1 minutt og 40 sekunder. Derifra gikk det som en drøm.
– Vi øket forspranget hele veien, og vi ser at vi knepper inn litt mer for hvert ritt nå, sier Beitmyren, som ikke var trygg på hvordan rittet ville gå med det føret som ventet.
– Vi var litt spente før start, for vi har hatt et nederlag i sånt vær før, på Bergen-Voss for et par år siden. Men dette gikk bra. Det var dårlig sikt og mye sprut, i dag, og kaldt selvfølgelig, sier han.
Beitmyren har imidlertid vært ute og syklet før. Han og flere av lagkameratene kjørte med plasthansker under sykkelhanskene, plastposer over skoene under neopren overtrekk.
– Men det er forskjell på å være kald og det å fryse så du hakker tenner. Med plasten blir du fortsatt våt, men du slipper mye tilsig av nytt kaldt vann, sier han.
Laget har også skaffet seg Kalas nye sykkelkolleksjon i Membrain-materiale. Det fungerer nesten som en våtdrakt på regnværsdager, forklarer Beitmyren.
Og selv om Atea har dominert de siste oppkjøringsrittene, har Beitmyren respekt for Trondheim-Oslo.
– Styrkeprøven er et annet ritt enn det vi har kjørt så langt. Det blir noe annet når vi skal kjøre i 10-12 timer og mer. De sterkeste hos oss har en utrolig kjørestyrke, og det handler om å temme dem litt i starten, slik at vi får med alle. Vi er ikke bedre enn det den homogene gruppa kan kjøre, sier Beitmyren.
Rye vant andreplassen
For Rye Expressen, som er storfornøyde med å slå Lillehammer og sikre seg andreplassen, var frafallet uderveis brutalt. Kaptein Thomas Brodersen startet med 27 mann og kom i mål med 12-13 av dem.
– Dette er noe av det frykteligste jeg har vært med på. Vi har jo jobbet med å gå ned litt i fettprosent i løpet av vinteren, og det hjelper ikke når man skal prøve å holde varmen i slike forhold som i dag, sier Brodersen.
– Det er egentlig ikke moro når man må slå på hendlene med håndbaken for å skifte gir, fordi fingrene er så kalde at man ikke greier å gire med dem, sier han, og gleder seg over at langtidsvarselet melder om opphold og sol utover neste uke.
Lillehammer rant bort i regnet
– Det viser seg nok en gang at Atea er best. Det er liksom ikke noe mer å diskutere, sier Roy Magne Storholm, som er kaptein på Lillehammer Ekspressen og hadde et uttalt mål om å vinne Randsfjorden Rundt.
Storholm kom til mål med et slitent knippe lagkamerater etter 168km i regn og seks grader.
– Jeg tror ikke det var en meter med oppholdsvær i dag, sier Storholm.
Og det er nettopp under slike forhold erfaring og rutine virkelig gjør store utslag.
– Å vinne ritt er mer enn bare det å sykle. Det er det å kunne kle seg, å være forberedt på alt, og ha rutine. Det har Atea. De har utrolig rutine, sier Storholm.
Han startet med 17 mann og fullførte med sju mann samlet, mens fire til kom inn etter hovedpulja.
– Allerede etter et par mil hadde vi mistet den første. Han var kald. Folk satt og rista på sykkelen og slapp luker og så falt de av. Plutselig var vi bare seks stykker og fire som satt i rulle. Du skulle sett garderoben her etter målgang. Folk lå og rista og flere hadde blå tær. Det er ikke bra, sier Storholm, som også fikk det tungt å slutten, selv om han ikke frøs så ille.
– Jeg hadde kjøpt meg fiskehansker i neopren. De fungerte veldig bra. Men det er tungt når det bare er fire mann i rulla, og det ble frustrerende da vi skjønte at det ikke gikk veien, og at vi hadde tapt kampen mot Atea. De siste fem mila satt jeg og gledet med til å komme i mål, sier Storholm.
Siste mestermøte
Randsfjorden Rundt var topplagenes siste møte før Styrkeprøven. Alt tyder på at Atea er i rute inn mot Styrkeprøven. Etter at tre av de viktigste oppkjøringsrittene er unnagjort, sitter Atea med to av tre seiere.
Med unntak av sesongåpningen i Enebakk Rundt 1. mai, der Rye Expressen slo Atea med drøyt 40 sekunder, har Atea vært et hestehode foran konkurrentene.
På lagtempoen i Ceresrittet 10. mai tok Atea både første og andreplass, mens Kjekkas snek seg inn på tredjeplass foran Rye Expressens førstelag.
På Nordmarka Rundt sist helg vant Atea med over tre minutters margin, mens Lillehammer snøt Rye for andreplassen med rundt 20 sekunder. Og nå hadde Atea altså over fire minutter ned til Rye og Lillehammer.
De neste tre ukene kjører topplagene ulike opplegg inn mot Styrkeprøven, som går 20. juni. Atea kjører Mjøsa rundt 7 juni. Lillehammer sykler Tyrifjorden Rundt, mens Rye reiser til Danmark for å sykle det 300km lange Nord-Jylland Rundt.
Rye Expressen er ikke lenger noe dieseltog. De vant Enebakk Rundt med over 40 sekunders margin til erkerivalen Atea, og knuste løyperekorden.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.