Hvor mange ganger har du ikke vært på langtur og opplevd at girene hopper?
Hvor mange kompiser har du ikke som tryner i spurten fordi giret glipper?
Hvor sabla frustrerende er det ikke at bakgiret, den funksjonen på sykkelen du bruker mest, utenom bremsene, ikke fungerer?
Fortvil ikke! Mekkeskolen Landevei lærer deg kunsten å justere giret perfekt!
Se alle episodene av Mekkeskolen Landevei her.
I dag tar vi for oss justering av en viktig bestanddel på sykkelen, nemlig bakskifteren. Den skifter girene opp og ned, lar deg variere mellom de tunge og lette girene. Bakskifteren bør alltid være i rett posisjon, så ikke kjedet havner på utsiden av drivverket og i verste fall kiler seg fast.
– Har du en sykkel med bra bakskifter, så har du også en bra sykkel, sier programleder Henrik Alpers.
Men en slik gjenstand, med en sånn makt over sykkelen, kan fort skape litt frykt når vi skal fikse den. Men faktum er at dette er en svært enkel mekanisk gjenstand som det også er veldig enkelt å justere.
Dette verktøyet trenger du til girjustering:
5mm unbrakonøkkel
Stjernetrekker (gjerne en lang, den er lettere å komme til med)
Tang
Torx T25 (enkelte bakskiftere bruker dette i stedenfor unbrako)
Slik justerer du gir:
Denne operasjonen tar kun 3-4 minutter.
Begynn med å justere det som kalles ytterpunktene på skifteren. Teoretisk sett kan bakskifteren bevege seg langt utenfor tannhjulet på begge sider. Det vi skal gjøre er å sørge for at den stopper på det nederste tannhjulet, og at den stopper på det øverste tannhjulet.
Begynn med å løsne vaieren på bakskifteren. Da ser vi at girskiftet vil falle ned på det nederste tannhjulet. Bakskifteren skal være parallell med det nederste tannhjulet. For å få til dette, skrur vi på den øverste av de to skruene. Når vi strammer den (skrur den innover) vil vi se at bakskifteren skyver seg bakover. Når du ser at den er parallell, har du justert ytterpunktet riktig.
Bruk hånda til å flytte bakskifteren slik at giret beveger seg opp på det øverste tannhjulet. Bruk unbrakonøkkelen til å skru på den nederste skruen, som justerer dette ytterpunktet, helt til du ser at bakskifteren er parallell med det øverste tannhjulet.
Sveiv pedalene og gir helt opp og ned for å sjekke at kjedet nå ikke vil hoppe for langt over kassetten på oversiden eller undersiden. Da er steg én gjennomført.
Nå skal vi sørge for at bakskifteren kan bevege seg fritt opp og ned. Først må vi da feste vaieren igjen. Selv om vi skrudde vaieren løs, så kan det være at den er umulig å få tak på. Det som har skjedd da, er at girskifteren har levd sitt eget liv mens vi har justert ytterpunktene. For å få tak i vaieren må vi nå gire ned med hendelen på det tyngste giret, mens vi holder på vaieren.
Når du har fått ut en lang nok vaierbit, fester du den. Kjedet skal altså være på det nederste tannhjulet og giret helt i bånn når du gjør dette. Bruk unbrakonøkkelen til å stramme til skruen over vaieren til den sitter godt.
Etter dette er det bare finjusteringen som skal til.
Begynn med å gire ett hakk opp på girskifteren og sveiv pedalen rundt. Om det ikke skjer noe, girer du ett hakk til. Etter å ha testet hvor mye som skal til før den skifter gir, kan du gire helt ned igjen. Grunnen til at det ikke skjer noe, er at vaieren er for slapp. Kjenn på bakskifteren. Det skal være mye spenn i vaieren, og i tilfelle det ikke er det, må den strammes. Løsne først skruen på vaieren igjen, og trekk vaieren litt lenger gjennom (om du kan) og stram skruen igjen.
Sjekk om det føles bedre ved å gire opp og ned igjen. Om kjedet fremdeles ikke flytter seg samme antall hakk som du forsøkte å gire, kan du stramme skruen som sitter litt høyere opp på vaieren, der gummikledningen begynner. Skru mot klokka til du hører at giret begynner å ta og skifter.
Gjennomfør samme operasjon for hvert gir oppover på tannhjulet.
Avslutt med å teste at den girer problemfritt opp og ned gjennom hele rekka.
Pro-tips:
Enden på vaieren er ikke stilig. Men den kan kles med en endehylse. Tvinn vaieren og sett endehylsen på og klem til med tangen. Da ser det utrolig mye lekrere ut!