I seriens andre episode forteller vi deg hvordan du justerer bremsene, og hvordan du bytter bremseklosser. Følger du vår enkle instruksjon er du sikret gode, subbfrie bremser.
Velkommen til verkstedet!
I denne episoden går redaktør Henrik Alpers gjennom hvordan man justerer bremsen, justerer bremseklosser og bytter bremseklosser. Til denne jobben trengs kun fire verktøy – i tillegg til kaffekoppen, da, selvsagt.
Verktøyet du trenger til justering av sykkelbrems
5mm unbrako
4mm unbrako
2,5mm unbrako til selve bremseklossbyttingen
En lang stjernetrekker
Problemet med demosykkenen er at hjulet går tregt rundt, rett og slett fordi bremsen toucher. Den andre bremseklossen er dessuten løs og står skjevt på. Når man klemmer inn bakbremsen så subber bremsen borti dekket. Det er en vanlig årsak til punktering. Så dette kan vi altså ikke ha noe av!
Men hva er galt? Og hvor begynner du?
Slik justerer du bremseklosser
Det aller første du gjør er å løsne alle delene på bremsen. Du må rett og slett resette hele bremsen.
Begynn med å løsne kaliperen, altså bremsekaliperen, den delen med klosser som klemmer. Denne sykkelen har en mekanisk klossebrems, som har fungert godt i nesten hundre år.
På baksiden av denne kaliperen, rett over dekket, sitter det en skrue: en 5mm unbrako. Dette er likt på for- og bakhjulet. Løsne denne skruen til kaliperen er helt løs.
Det neste du gjør er å løsne selve bremseklossene. Bruk en 4mm unbrakonøkkel og løsne klossene på begge sider.
Så er bremsen klar for å justeres i rett posisjon. Bremsene på moderne landeveissykler er faktisk så gode at de gjør det helt for egen hånd. Det du gjør, er å klemme bakbremsen inn, helt til klossene nesten er på felgen. Når klossene er inne på felgen, så justerer du dem på begge sider, slik at de da er i kontakt med bare bremsebanen på felgen. Finn frem 5mm unbrakonøkkelen igjen og stram bremsekaliperen mens du fortsatt holder bremsen inne. Stram forsiktig. Jo mer du strammer, jo mer skal du holde inn bremsen. Når du er ferdig skal hjulet være sentrert midt i kaliperen. Med andre ord så vil den ikke lenger subbe på noen av sidene.
Neste skritt er å justere og feste bremseklossene igjen. Hold inne bremsen igjen, og sørg for at bremseklossene står posisjonert midt på bremsebanen. Finn frem 4mm unbrakoen og stram til. Unngå å stramme for hardt, sånn at du vrir bremseklossen med deg rundt. Hold klossen i posisjon med tommelen for å forhindre dette når du trekker til. Gjør den samme operasjonen på klossen på den andre siden.
Nå skal kaliperen og bremseklossene være perfekt justert.
Hvordan bytter du bremseklossen?
Det er like lett som å justere bremsen.
Slik bytter du bremseklossene
Bruk en stjernetrekker eller 2,5mm unbrako. Løsne den øverste skruen på bremseklossen. Ikke skru den helt opp, den skal fremdeles sitte fast i selve bremseklossholderen, eller bremseskoen. Deretter er det bare å pirke ut klossen med fingeren. På gamle eller helt nye bremser kan det være at den sitter litt fast, men da trekker du den bare ut.
Før den nye bremseklossen inn.
Hvis du lurer på hvilken kloss som skal på hvilken side, så kan det være nyttig å vite at det står en liten "R" og en liten "L" på innsiden av bremseklossene. R står for "right" og L står for "left". Vi fører bremseklossen inn igjen og skrur den på plass. Voila!
Pro-tips:
Du skal selvsagt få med deg et lite pro-tips i dag også. Mange av oss har både aluminium- og karbonhjul, og bytter bremseklosser i tråd med hva slags type felger som benyttes. Enkelte fjerner da en skrue for å spare litt arbeid, når de bytter mellom hjul. Ikke gjør det! Det som skjer da er at bremseklossene fort kan skli ut. Og det oppdager du gjerne når det er for seint.
– Det har skjedd meg en gang, og jeg endte opp med å kjøre et halvt ritt uten bremseklosser bak. Det anbefales ikke, konkluderer programlederen.
Se alle episodene av Mekkeskolen Landevei her.
MEKKESKOLEN LANDEVEI
Nettserien Mekkeskolen tar deg gjennom det mest grunnleggende innen reparasjoner og vedlikehold av sykkelen din, gjennom totalt åtte episoder fra Landeveis verksted, slik at du slipper å henvende deg til en mekaniker om ting du enkelt kan fikse selv.