Hvorfor skal jeg trenge opptil tre verktøy for å justere noe så enkelt som et stem?
Sykkelbransjen er flinke til å gjøre enkle ting vanskelige. Det har de virkelig også greid, selv med en av de enkleste delene på hele sykkelen. Her er guiden til verktøy for å holde orden på styreoppsett, styrelager og stem.
Frem til et stykke inn på nittitallet holdt det med én unbrakonøkkel for å justere høyde eller vinkel på styret. Men da sykkelverden søkte fremskritt, oppgraderte de til både to og tre forskjellige skruer. I fremskrittets navn må du i dag bla deg frem blant flere verktøy enn i hylla på den lokale isenkrambutikken. Ønsket du høyere styre i gamle dager løsnet du på ekspanderbolten i midten av stemet og dro det opp eller ned, trinnløst. Hadde styret vridd seg brukte du den samme unbrakonøkkelen også til den operasjonen.
GAMLE DAGER: Et tradisjonelt «quill-stem», der to 5 mm bolter strammer både styret og gaffel.
Mange problem - en nøkkel.
Er du riktig heldig med komponentene får du nå gleden av at styreoppsettet har ni skruer som holder det hele sammen. Skjebnen vil oftest ha det til at disse skruene gjerne er av minst to forskjellige størrelser. Kanskje også tre.
SATANS VERK: Hvitmalt stem er like ille som hvit bukse. For sikkerhets skyld går skruene bakover, i en vinkel som gjør at verktøyet vil ripe opp stemet.
Den enkle løsningen ville vært at sykkelbransjen ble enige om at alle skruene på stem og styrelager har hode til fire millimeter unbrako. Dessverre vet alle som har skrudd på mer enn en sykkel i sitt liv at virkeligheten er vesentlig mer irriterende enn som så. Standardoppsettet er fem millimeters hode på styrelagerskruen på toppen og fire millimeter på stemet, både der du fester styret og der du fester stemet. Oftest to skruer bak på stemet og fire foran. Noe som kunne vært løst med en enkel unbrakonøkkel krever nå et oppsett lik en tannlege klar til å borre.
SOLID? Thomsons stem tåler alt. Men strammeløsningen rundt gaffelrøret både bøyde og knakk flere gafler.
Kompresjonsbolten som strammer styrelageret er oftest en kraftig stålskrue med fem millimeters unbrakohode. Akkurat denne bolten har ingen funksjon etter at styrelageret er strammet og stemet montert. Den er der kun for å presse stemet ned mot styrelageret før du fester det med stemskruene. Hvorfor den ikke har fire millimeters hode, slik skruene til stemet har, vet vi ikke. For fire millimeter er alt vi trenger. Det er faktisk ingen grunner i hele verden til å bruke noe annet. I tillegg kommer også den onde stebroren Torx t-25 inn fra siden. Han som i sin tid skulle gjøre ting både enklere og bedre. SRAM gjorde for noen år siden et forsøk på å erstatte de fleste bolter og skruer på alle deres sykkeldeler med Torx T25, et beundringsverdig initiativ. Verden hadde vært et bedre sted hvis de hadde lykkes. Tenk hvis vi kunne bruke én nøkkel til alt fra å feste girvaieren i bakgiret til styret i stemet, og setepinnen i rammen. Tanken var god, men det skortet på gjennomføringen. SRAM er i dag selskapet som presenterer en girgruppe der du må bytte wattmåler hver gang du bytter tannhjul på kranken. Fordi fremskritt. Det sier seg selv at det ikke har gått bedre med stemet.
KILEVINK: Itialienske ITM hentet den dårligste strammeløsningen fra setepinnenes verden og integrerte det i stemet.
I et forsøk på å gjøre fronten av sykkelen mer ryddig visuelt har noen stemprodusenter kommet opp med den elendige ideen det er å snu skruene som holder på stemets frontplate. Det blir som å henge bilder på veggen med skruehodene bak gipsplatene. Fire skruer i front er klønete, men det er nå ganske enkelt å betjene. Bildene blir fine på Instagram, men de bakovervendte skruene er ofte vanskeligere å skru på enn å få bestemora di til å skjønne at mobilnummeret følger SIM-kortet og ikke telefonen. For bakovervendte skruer på et stem gjør at selve stemet kommer i veien. Den delen som holder styret fast i resten av sykkelen er i veien for seg selv, slik at du bare får skrudd noen få grader på skruene om gangen. Det er som å arrangere skirenn om sommeren fordi det ser bedre ut. Lykke til med å få plass til en momentnøkkel oppi det hele. Uten spesialnøkler er du ferdig. I tillegg er gjengene i frontplata så grunne at du må klemme rakleverket kraftig sammen før den første skruen får tak. Så begynner prosessen med å stramme alle fire skruene akkurat likt, samtidig som må passe på at styret kommer i midten og i riktig vinkel. Når du endelig har fått det stramt og fint, og styret i akkurat den vinkelen du ønsker, må du sitte å se på de forbanna skruehodene i timesvis på hver sykkeltur. Fire stygge påminnelser om raseriutbruddene som nesten raserte både sykkelboden og ekteskapet, for billig var det ikke.
Og endelig kom også sykkelbransjen på nivå med moderne, biler der du må skru av hele forskjermen for å bytte en lyspære.
3 OG 4 OG 5. Rådyre Enve med et stem som krever både 3, 4 og 5 mm unbrako.DELEFEST: Italienske Deda lanserte i sin tid dette stemet, med dobbelt så mange løse deler som et vanlig stem.DOBBELTSTRAMMING: Rotor S1-stemet var så lett at det måtte spesialklemmes rundt gaffelrøret. Stemet har gjenger på begge sider av godset, noe som er nødvendig for presis stramming. Dro du til for hardt (noe veldig mange gjorde) var mirakelet ødelagt.NESTEN! SRAM-eide Zipp har dette stemet, der du bruker torx overalt. Unntatt på styrelageret, selvsagt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.