Elleve ting du bør sjekke for å gjøre sykkelen vårklar
Vinteren slipper taket og landeveissesongen står for tur. Men før du setter deg på sykkelen er det noen ting du bør se over. Vi har laget en liste for deg.
GIRJUSTERING: En av en rekke ting du bør sjekke før du tar sykkelen ut på veien. Foto: Knut Andreas Lone
Lesetid: 8 minutter
Snøen er straks borte, og flere steder er det tørt nok til at du kan sykle landevei, selv om det har vært nattefrost.
Men etter en vinter der sykkelen enten har stått i boden eller kanskje blitt brukt på rulla, er det flere ting du bør gjøre og se over før du tråkker i vei. Følger du tipsene våre, vil både sykkelen og turen bli tryggere og bedre.
Enkelte deler krever bare en liten justering, mens andre oppgaver kanskje betyr at du setter sykkelen på verksted.
Til det mest grunnleggende i denne saken klarer du deg med et minimum av verktøy. Har du litt erfaring og spesialverktøy klarer du også det mest avanserte.
1. Vask sykkelen
Det kanskje enkleste og mest grunnleggende du gjør. Har sykkelen stått stille i boden gjennom vinteren, er den garantert støvete - aldri så ren den var da du satte den fra deg.
Samtidig kjenner vi til mange syklister som bare parkerer den i boden etter siste tur sesongen i forveien, uten å rengjøre den.
Har sykkelen stått på rulla gjennom vinteren har den nok trolig en god del svette på seg.
Uansett har sykkelen godt av en vask, og du trenger ikke mer enn varmt vann, Zalo og en klut eller svamp for å gjøre den ren og pen, men det finnes også spesialutstyr- og midler.
Dette er viktig uansett om du vasker sykkelen eller ei. Er drivverket ditt slitt bør du bytte ut de delene som er slitte - i nesten alle sammenhenger er det snakk om kjede og kassett - altså tannhjulene bak på hjulet.
Er du våryr og kommer ut på landeveien for første gang for året, er det kjedelig at gleden blir ødelagt av kjede som hopper og et drivverk som lugger.
Om drivverket er slitt eller ei er mulig å inspisere både visuelt og med verktøy. Begynner tannhjulene å bli veldig spisse er det et tegn på at de bør byttes ut.
Kjedet strekkes over sin levetid, og jo lenger det strekkes jo dårligere girer det. Strekket i kjedet kan enkelt måles med en kjedemåler.
Husk at det er billigere å bytte kjede jevnlig enn å bytte kassett og krankdrev.
Når du har vasket sykkelen (vi anbefaler å bruke avfetting på kjedet for best resultat) og sjekket ut kjede og drivverk er i orden, smører du det opp med olje. La oljen sitte litt og tørk av overflødig olje med en tørkefille, et gammelt håndkle eller lignende.
3. Sjekk bremsene
Dette gjelder enten om du har tradisjonell felgbrems eller skivebremser. Først og fremst sjekk om klossene er slitte.
Bremseklosser av gummi har gjerne markeringer som indikerer om klossene er slitt ut og bør byttes. En enkel indikator er om sporene i klossene er borte.
Når det kommer til klosser for skivebrems tar du hjulet ut av gaffelen og inspiserer klossen. Er belegget på metallplaten som utgjør klossen mindre enn en millimeter, bør du bytte klossene.
Samtidig kan du sjekke funksjonaliteten til selve bremsen. Press inn hendelen og sjekk at bremsene faktisk fungerer, og ikke minst om de bremser skjevt. Om de bremser skjevt kan du også sjekke på klossene, om den ene siden er mer slitt enn den andre.
Har du skrivebremser kan det være det er kommet luft inn i systemet i løpet av vinteren, og at hendelen er myk og ikke får kaliperen til å ta ordentlig.
For å fikse dette må du lufte skivebremsene. Det er noe du kan gjøre selv med krever spesialutstyr. Har du ikke det, send sykkelen på verksted.
4. Sjekk gir og vaiere
Dette henger også litt sammen med punktet over, og å teste om bremsene funker ved å trykke inn hendlene.
På høsten kan det ha kommet vann inn i vaierstrømpene, og etter å ha stått over vinteren kan det ha kommet rust på innsiden. Da vil bremsingen være seig, og det kan i absolutt verste fall være fare for at vaieren kan ryke på en tur.
Det samme gjelder når det kommer til vaierene til for- og bakgir, med mindre du har elektronisk og/eller trådløst gir. Sjekk at giringen fungerer som den skal. Prøv å juster girene, men er kabelen strukket eller rusten, vil du ikke klare å få optimal giring.
Da bør du bytte vaierne.
PS: Har du elektroniske gir må du huske å sjekke at batteriene har nok strøm!
5. Sjekk dekkene
Du syklet kanskje hele fjoråret på de samme dekkene. Det trenger ikke bety at dekkene dine er slitt ut, men det er en sjanse for det.
De fleste dekk har et par «hull» eller forsenkninger i dekket, som fungerer som en dybdemåler. Er disse hullene visket ut eller tilnærmet borte, er det på tide å bytte dekk. Eventuelt fungerer mønster i dekket som dybdemåler.
En av ulempene er at du må bytte guffa i dekket et par ganger i året. Guffa er det som sørger for å tetter dekket om du punkterer.
Har sykkelen din stått stille i noen måneder vil guffa ha lagt seg i bunn av dekket og størknet. Det funker ikke så godt, og ei heller har du guffe som tetter dekkene dine.
Dermed må du vaske ut den gamle guffa, fylle på med ny guffe og pumpe opp igjen.
7. Sjekk hjulene
Gode hjulsett holder i flere år, men ved ny sesong kan det være lurt å ta en status på dem.
Er de rette eller har de kast i seg? Et lite kast kan være enkelt å rette opp, men er halve hjulet skjevt må du kanskje til mekaniker for å få rettet og vektet det riktig.
Er bremsebanen slitt? Alle felgbremshjul har en fordypning i bremsebanen, som fungerer som indikator på slitasjen på hjulet. Er denne borte må du bytte ut hjulsettet.
Hvis du ikke gjør det kan du risikere at bremseveggen varmes opp og gir etter, eller at dekk/slange varmes opp og eksploderer, og du kan skade deg alvorlig.
Inni navene er det også kule- eller maskinlager som gjør at de triller. Har det kommet vann inn i lagerene kan de ha rustet og du får høyere rullemotstand når du sykler.
En enkel måte å sjekke om lagerene er ok eller bør byttes er å ta hjulet ut av rammen, holde i akslingen og snurre forsiktig rundt.
Hvis det glir greit er alt fint, men om du opplever at det er ujevnt eller hakkete kan det være på tide å bytte, eller muligens smøre opp.
8. Sjekk styrelager
En annen slitedel som kan ruste som følge av vann er styrelageret, som gjør at du kan svinge uten bekymringer. Styrelageret er et typisk sted som lager ulyder i sykkelen om det er slitt.
Opplever du at det er treghet eller hakkete når du svinger, er det et tegn på slitasje. Da bør du åpne opp og sjekke tilstanden.
En annen måte å sjekke på er å stå over sykkelen, hold inne forbremsen og vugg sykkelen frem og tilbake i fartsretning. Er det slark (bevegelse) bør styrelageret enten byttes, eller inspiseres, smøres opp med fett og strammes.
I verste fall kan et slitt styrelager gjøre skader på gaffelen din, som igjen kan lede til alvorlige ulykker.
9. Bytt styretape
Ny styretape er alltid digg og løfter også utseendet til sykkelen. Har du syklet på rulla gjennom vinteren slites tapen godt og det kryper gjerne også salt svette på inn under tapen.
Derfor kan det være lurt å bytte styretape og samtidig vaske over styret med en våt klut, for å få bort all den salte svetten som har størknet.
Et godt sete er viktig for komfort og er ett av tre kontaktpunkter vi har på sykkelen. Mange sykler bare på det setet som kommer med sykkelen, selv om man gjerne trøbler med komfort og sårhet. Vi aksepterer gjerne bare at det er en del av pakka.
Men veldig ofte er det ikke det, og det er mulig å fikse, slik at sykkelturen blir enda bedre. Bruk litt tid til å sjekke hvilket sete du bør ha og bytt dersom du trenger det.
Hos mange sykkelbutikker, eventuelt hos sykkeltilpassere, er det mulig å måle og finne ut av hvilket sete du bør ha.
11. Sjekk setevesken
En ting som er helt sikkert er at du vil møte utfordringer og mekaniske problemer ute på landeveien også denne sesongen. Da er det viktig at du har alt du trenger i setevesken.
Kanskje har du tatt multiverktøyet ut av vesken i løpet av vinteren, for å bruke til noe annet.
Punkterte du muligens på fjorårets siste tur, og har glemt å legge inn ny slange i setevesken? Sånne ting kan være grei å sjekke, før du legger ut på tur.
Da gjenstår det bare å ønske god sesong og nyt turen!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.