God morgen fra Saint-Jean-De-Maurienne! Det er godt med en hviledag, sies det, og Touren får ta sin velfortjente første etter 10 etapper med den vanlige førstetredjedelsdramatikken. Vi får ta vår hviledag på stranden i Nice førstkommende søndag. I dag blir en hard dag og vi skal overnatte på Alpe d'Huez. Det betyr oppover til slutt.
Først tar vi Col du Mollard, så tar vi Col de la Croix de Fer. Men før toppen på sistnevnte skal vi lunche oss omtrent ved 1 km igjen-merkesteinen og nyte utsikten nedover Maurienne-dalen og til den berømte Aiguilles d'Arves-fjellformasjonen. Det blir sikkert skrytebildeknipsing på toppen før det bærer utfor igjen. Noen vil kaste et blikk et blikk ned på Col du Glandon i den lange utforkjøringen ned i Oisans-dalen. Mens Touren hviler seg har vi 3034 høydemeter å forsere.
Bergodal
Turen fra Annecy til Mont Ventoux er en av flere årlige sykkelferieturer som reiseselskapet Bergodal arrangerer. Bergodal drives av syklister og lager turer for syklister, og det viser.
De 17 deltakerne låt fornøyde og blide etter middagen her på hotellet i går kveld. Noen har det travelt oppover og andre har det ikke travelt nedover heller, men etter dag tre med begge de 20 km lange Cormet de Roselend- og Col de la Madeleine-utforkjøringene i kroppen begynner de mest pysete å finne rytmen de også, og slikt er jo stas.
Den umulige timen
De sier at for å komme opp Alpe d'Huez på mindre enn en time må man ha en VAM på mer enn 1000. VAM er en figur som den herostatisk beryktede doktor Michele Ferrari kom opp med og den forteller hvor mange høydemeter rytteren klarer å klatre i løpet av én time. Landevei tror at vi kanskje muligens har den inne med friske bein. Problemet er at når vi kommer til foten av den bakken har vi allerede både Col du Mollard og Col de la Croix de Fer i dem. Vi får prøve. Det sies at det umulige bare tar litt lenger tid. Vi har en time på oss og i morgen er det atter en dag.
Shut up legs.