VELLYKKET HARRYTUR

SYKKELEN MIN: Dan Ulléns Nishiki er kjøpt der folk flest kjøper rullings.

Sist oppdatert: 12. desember 2014 kl 13.22
HISTORISK: Dan Ulléns Nishiki Olympic Royal fra 1982,brukes helst i kombinasjon med ulltrøye.
HISTORISK: Dan Ulléns Nishiki Olympic Royal fra 1982,brukes helst i kombinasjon med ulltrøye.
Lesetid: 3 minutter

Se alle bildene nederst i saken! Foto: Eirik Evjen

Skal du sykle turrittet L’Eroica krever arrangøren at du har en original sykkel eldre enn 1987. Dan Ullén reiste til Sverige for å kjøpe veterandrømmen, og kom tilbake med noe du skal slite lenge med å finne på butikkgulvet til din lokale sykkelbutikk.

Les også: Med denne sykkelen vinner du Norseman

Nishiki Olympic Royal

Dan Ullén, 48
Bor: Bærums Verk
Yrke: Kartograf

Ramme: Nishiki Olympic Royal, fra 1982
Stål: Tange Champion no.1
Styre: SR Sakae Custom Road Champion
Stem: SR Sakae Custom
Styrelager: Hatta Swan Super Deluxe
Sete: Kashimax Aero
Setepinne: SR CT-P5 Laprade
Bremser: Shimano Dura-Ace EX
Krank: Shimano Dura-Ace EX 53/42
Gir: Shimano Dura-Ace EX
Frikrans: Shimano Dura-Ace EX 12-17
Pedaler: Shimano Dura-Ace AX
Nav: SunTour Superbe
Felg: Araya Red tubular
Dekk: Vittoria Rally 23mm tubular
Hurtigkoblinger: Shimano
Vannflaske: Shimano Dura-Ace AX
Vekt som avbildet: 9,87 kg

– Jeg hadde nevnt på terrenngsykkel-forumet, at jeg ville ha en veteransykkel for å sykle L’Eroica. Så var det slik at Joar og Magnus, våre kaffebrennere på Supreme Roastworks, som spurte en kamerat i Malmø om han hadde noe spennende, og det hadde han. Han sendte bilder fra en sykkelbutikk i den lille byen Lomma, og jeg sa jeg ville ha den. Dermed ble den min, for 5000 svenske kroner.

– 5000 svenske kroner? Det var vel ingen ublu pris?

– Jeg var veldig fornøyd, 4000 norske for en helt ubrukt top of the line-sykkel. Nå sitter det noen mer moderne dekk på. Bortsett fra dem er en hurtigkobling og remmene det eneste jeg har byttet ut, for å øke sikkerheten og brukervennligheten. De originale remmene er litt klønete å bruke. Jeg har skiftet dem ut med et par moderne, svarte reimer.

– Altså, sykkelen er mer enn bare pynt, den er høyst funksjonell?

– Jada, den går an å sykle på umiddelbart.

– Og hva bruker du den til nå i dag?

– Jeg bruker den til søndagsturer og kortere distanser. Jeg bruker den også til og fra jobben i kjempefint vær, og når jeg får lyst til å ta på meg ulltøy og kjøre klassisk. Men før jeg får tatt den hyppig i bruk, må jeg få giret den om.

Les også: For en herlig Ibis!

– Det du sier er altså at de var sterkere før i tiden?

– Sykkelen er giret for flate Skåne med 42- 17 som letteste gir, og det er litt tungt i Norge. For eksempel så har jeg en 13% bakke hjemmefra som jeg ikke prøver meg på. Første giret er tyngre giret enn terrengsinglespeeden, så det sier en del.

– Men før vi glemmer det, når finner vi deg på startlisten til L’Eroica?

– Ja, det kunne jeg egentlig tenke meg å få gjort det ganske snart. Det er en deilig sykkel å sykle på, den føles mer stødig og jeg har enda mer glede ned lange utforkjøringer i høy fart.

KRONEN PÅ VERKET: Gaffelbena er presset inn i gaffelkrona, og limt fast i muffene.

HEAVY METAL: 17 tenner som letteste drev, kombinert med 42 tenner på kranken gjør selv fartsdumper beinharde.

SYLTYNT: Styrebånd skulle før i tiden være så tynt som mulig. Bremsehendlene har fått lekker patina.

TUNGT OG FLOTT:  Styrelager i krom folkens. Se og nyt!

Publisert 12. desember 2014 kl 13.22
Sist oppdatert 12. desember 2014 kl 13.22
annonse

Relaterte artikler

annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen