Lyst på sykkelkart du kan henge på veggen som alle vil like? Dapas designkart over Nordmarka, Krokskogen og Østmarka er så lekre at du kan henge det hvor du vil i heimen.
VEGGPRYD: Dapas kart over skogene rundt Oslo er raskt blitt populær veggpynt blant syklister. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 5 minutter
Du har kanskje sett de hengende på veggen i ulike butikker i Oslo, de nedtonede sykkelkartene over skogene rundt Oslo.
For uinvidde er det ikke godt å si om kartene er noe Skiforeningen har hatt i sine arkiver siden tidenes morgen, eller om du bare aldri har fått det med deg.
– Dette er ikke et kart du skal ha med deg på tur, dette er heller et kart som gjør det lettere å snakke med folk om hvor du har vært og hvor du vil dra. De som kjenner terrenget her vil forstå seg frem mellom linjene, mens andre ser bare på selve utseendet. De ser Marka, de ser at her er det veier, og de tenker at her vil jeg på eventyr, sier Pavel Sagen.
– Et vanlig kart på veggen tar veldig mye oppmerksomhet, men dette kartet er veldig subtilt på veggen. Vi ønsket å være i skjæringspunktet mellom vanlige kart og illustrativ kunst, legger Daniel Anderson til, Pavels makker.
Daniel Andersson og Pavel Sagen utgjør mikroforetaket Dapa Maps, et hobbyprosjekt de to har ved siden av vanlige jobber, der de i følge dem selv utrykker en blanding av statement og hyllest til grussyklingen i Nordmarka.
Resultatet er tre kart som bekrefter det mentale kartet mange av oss allerede har i hodet men aldri har fått ned på papir, en oversikt over samtlige grusveier som kan sykles i skogene rundt Oslo.
Mange av veiene kan sykles med landeveissykkel og 25 mm dekk, men tar du en gravel eller cyclocross med 33 mm dekk kan du sykle dem alle.
Slike kart er ikke bare unike ved sitt design, det finnes heller ikke i et korrekt kartformat fra før.
Kartene kobler sammen grusveier i Nordmarka, Østmarka og Krokskogen på en lekker måte, og på den hvite bakgrunnen ser vi faktisk bare fargene lysegrått, blått og rødt.
Det vi ser på er rett og slett en uforstyrret kartmodell i 1:40000 over alle grusveiene i Nordmarka, der alt annet enn relevant informasjon for gravel-syklister er strippet vekk.
– Vi prøvde å tenke «hvordan skal en lage et kart som ikke er et kart»? Et vanlig kart har veldig mye informasjon med masse tegn, tekst og tegninger. Vi ville ha med informasjon som er viktig for oss, og hva er det? Jo det er grusveier som er viktig. Ok, vi kan ha med innsjøer og vann, og noen viktigste steder. Vi tok også med noen høyder, men målet er at det skal være så rent som mulig, sier Pavel.
Hver eneste meter med grusvei du kan sykle i Nordmarka, Østmarka eller Krokskogen er tegnet inn på kartene. Hver eneste trillesti, selv om den bare er noen hundre meter er tatt vekk. Blåstier likeså.
Vi finner ingen informasjon om terreng, hogstflater, gårder, demninger, høyspentledninger, bygninger, parkeringsplasser, topografi eller lignende. Vi kan skimte høydekurvene i bakgrunnen, men det er umulig å si om turen er lang eller hard.
– Vi hadde litt trial and error til å begynne med. Vi begynte med strava, men bare fordi du har en strek på strava betyr det ikke at det er bra for alle å kjøre der. Vi har nå gått over til at det er helt sikkert at du kan sykle der, sier Pavel.
I rammen på veggen er kartet en skikkelig identitetsmarkør, et skjult håndtrykk langt mer subtilt enn et bilde av deg selv som sykler en tur. Det vil trolig ta litt tid før selv den ivrigste grussyklist på Østlandet ser at det er et rent «gravel-kart».
Du må grave litt i kartmaterien for å finne ut om de har tatt med den lille avstikkeren bare du vet om, eller hvordan de har klassifisert den humpete veien under høyspentledningen ved Haukåsen.
– Det eneste kartet er tydelig på er hva som er grusveier. Vi har ikke manipulert informasjon på noen som helst måte, selv om en og annen strekning kanskje er utarbeidet, forklarer Pavel.
Kartet ser som nevnt ut som noe som er av eldre dato. De to brukte lang tid på å få uttrykket de ville. Grunnlaget for kartene til Dapa er offentlig tilgjengelig kartmateriale. Kartene er med andre ord identiske med et vanlig kart, med unntak av hvilken informasjon som faktisk er igjen på kartene.
– Vi har for eksempel valgt fonter som har eksistert i 70-80 år, som skal gi deg en følelse av at dette er et tidsløst kart. Men mest av alt er dette kartet en «commitment» til å bruke naturen vi vet er rett i nærheten men fort glemmer bort når vi er nede i byen. Du henger det på veggen, du forteller historien om den flotte turen du hadde og samtidig kan du planlegge din neste, sier Daniel.
Daniel og Pavel jobber med nye prosjekter som alle har samme formål om å fremme lokale naturopplevelser og friluftsliv.
– Vårt ønske er at flere skal bruke mer tid i naturen, og håper at god design kan inspirere folk til å dra ut, sier de.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.