15 kroner per kilometer sparer vi som sykler samfunnet vårt for! Tenk om du kunne levert inn kilometerne dine fra Strava på selvangivelsen og fått tilbake 15 000 kroner for å ha syklet 1000 kilometer på ett år? Mange har vanskelig for å forstå disse vanvittige tallene, men det henger sammen med økt folkehelse og besparelsene for mindre hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk, diabetes osv. Eller hvorfor skal de som ikke har bil sponse 12 kvadratmeter offentlig parkering for de med bil? Som bolig ville dette arealet kostet én million kroner.
Les også: Test av rimlige grussykler
I følge sykkelstrategien til Oslo Kommune ville en dobling av antall syklede kilometer i Oslo kunne spare samfunnet for svimlende 26 milliarder kroner! Til sammenlikning koster all utbyggingen av sykkelveinettet «bare» 13 milliarder kroner. Du skal lete lenge etter den avkastningen på Oslo Børs!
For å oppnå disse besparelsene har vi som aktive syklister en viktig rolle. For mange er vi allerede forbilder, enten fordi vi kan sykle opp Tryvann på under 20 minutter eller fordi vi sykler til jobb hele året, likevel kan vi ta enda mer ansvar for å få med flere. For eksempel sykler bare 5 prosent av tiendeklassingene til skolen. Et motargument er sikkerheten på veien, men denne forringes for hver eneste elev som blir kjørt av sine foresatte. 4 av 10 unge sier også at de aldri sykler i løpet av ett år.
Heldigvis skjer det interessante og til dels uventede ting. Ruter, som tjener penger på flere kollektivreisende har hatt et prosjekt hvor de betaler reisende for å sykle i stedet for å ta bussen. Betalingen kan tas ut i form av kollektivreiser. Dette høres ut som galskap, men ved å begrense det verste trykket i rushtid og rundt knutepunkter vil de kunne klare seg med færre busser eller tog samtidig som de reisende får en bedre opplevelse. Det er flere og flere bedrifter som sertifiserer seg som «sykkelvennlige» med dusj, tørkeskap og sykkelvask. Noen går så langt og betaler de ansatte for å sykle ettersom redusert sykefravær har en høy økonomisk gevinst.
For Norges Cycleforbund kan også dette være en gylden mulighet ved å engasjere seg på nye arenaer og ikke være låst til konkurransemiljøet. De færreste vil melde seg inn i en klubb eller løse lisens om de knapt har syklet tidligere i sitt liv. Ved at sykkelen blir et foretrukket transportmiddel fra barndommen vil også flere kunne se gleden av å bruke fritiden på sykkelsetet.
Hva kan du og jeg gjøre utenom å velge sykkelen som vi allerede gjør? Vi kan påvirke arbeidsgiveren vår til å legge til rette for syklister, kanskje kan du lage en sykkelgruppe og skape et miljø som siden kan stille krav. Har du barn i skolealder kan du engasjere deg som sykkelleder og be skolen legge bedre til rette om det er behov for det. Jo flere som sykler, jo bedre tilrettelagt vil det bli!
Les også: Eventyret på Krokskogen
Thomas Rem
Thomas Rem (32) er kjent for to ting, kaffe og miljøvern. Han jobbet tidligere i finansnæringen, men gjorde en radikal endring i et ønske om en grønnere livsstil. Han jobber til daglig i Romerike avfallsforedling, og er initiativtager til prosjektet Green Cycling. Han er trolig den eneste norgescupsyk-listen som ikke flyr, og kjørte i fjor like godt elbil til samling i Girona! Thomas vil forfatte Grønn trøye gjennom hele 2019.