Joe Dombrowski
Hvem: Joseph Lloyd «Joe» Dombrowski (25)
Hva: Klatrer hos Cannondale Drapac Pro Cycling Team
Nasjonalitet: Amerikansk
Bosted under sesongen: Nice (Frankrike)
Meritter: Etappe- og sammenlagtseier i Tour of Utah (2015), 2x etappeseire og sammenlagtseier i Giro Ciclistico d’Italia (Baby Giro, 2012), etappeseier i Giro della Valle d’Aosta (2011)
Aktuell med: «Dombrewski» (belgisk inspirert ale laget av mikrobryggeriet Rubber Soul
Følg Joe på: Twitter, Facebook og Strava
Følg Rubber Soul på: Instagram
Det amerikanske klatretalentet Joe Dombrowski fra Cannondale Drapac Pro Cycling Team er for tiden i gang med å forsvare fjorårets sammenlagtseier i Tour of Utah. Foran helgens avslutningsetapper i Salt Lake City og omegn ligger klatreren fra Delaware dog på en 17. plass, drøye 4 minutter bak overraskelsesmannen Lachlan Morton fra Jelly Belly, og har dermed et godt stykke arbeid foran seg om han vil gjenta suksessen fra 2015.
NORGES BESTE SYKKELBLAD: Slik bestiller du abonnement, og får tilgang på hele arkivet digitalt!
Dombrowski, som begynte sin proffkarriere i britiske Team Sky i 2013, har tatt store steg for hver sesong, og utviklet seg til å være en seriøs kandidat for sammendraget i større etapperitt. Senest under årets Giro d’Italia fikk Dombrowski mye oppmerksomhet for sin offensive kjørestil og uortodokse klatring i de italienske fjellene. En innsats som likevel ikke ble belønnet med en etappeseier, slik amerikaneren hadde håpet på. For lagsjefen i Cannondale, Jonathan Vaughters, var manglende første plasser dog ingen grunn til ikke å fortsette samarbeidet med 25-åringen. Tidligere i sommer fikk klatreren fornyet kontrakten sin for ytterligere to år, og kan dermed sikte mot større mål i årene som kommer.
Men ikke bare sykkelkarrieren ser Dombrowski ut til å lykkes med, også på andre, ikke sykkelrelaterte områder har det i år vært fremgang for amerikaneren. Slik har 25-åringen benyttet fritiden sin på å holde et øye med sin egen ølproduksjon hjemme i Delaware. Ideen om å brygge øl, oppstod i fjor høst, da Dombrowski på en felles sykkeltur hjemme i USA ble kjent med ølbryggeren og sykkelentusiasten Jesse Prall.
DESIGN: Ulike logoer skal smykke ølflaskene etter hvert. Foto: Joe Dombrowski.
Dombrowski, kjent for å være lidenskapelig opptatt av øl, falt fort for de spesiallagde ølsortene som Pralls mikrobryggeri produserte, og lurte på om det ikke kunne inngås et samarbeid for å lage enda et spesialøl. Kort tid senere ble ølet med det velklingende navnet «Dombrewski» født.
LES OGSÅ: Kledd for vinteren
Ved «Dombrewski» dreier det seg om en belgisk inspirert ale med sterke 8,5% alkohol, noe som i seg selv vil fremstille en ekte utfordring for lettvektige klatrere slik som Dombrowski. Ølet har modnet i godt over seks måneder i gamle romfat, og skal følgelig lukte og smake en god del rom og rosiner. Selv om Tour of Utah tidligere har blitt nevnt som lanseringstidspunkt for ølet, har offentligheten foreløpig verken sett eller smakt på «Dombrewski». Det spørs dog hvor mye av den første produksjonen som faktisk havner hos ølelskere verden over, i og med at mengden på ølet er begrenset på noen få fat. Størst sjanse for å få tak i én av de kostbare 750ml flaskene har familiemedlemmer og venner av Joe Dombrowski samt kunder av Jesse Pralls mikrobryggeri Rubber Soul i Salisbury. Blir ølet en suksess, er det dog ikke utelukket at det vil følge ytterligere årganger med «Dombrewski».
Redaksjonen i Landevei har allerede lagt inn en bestilling på «Dombrewski»-ølet, og skal dele smaksopplevelsen med dere lesere i løpet av høsten. Skål!
ENTUSIAST: Joe Dombrowski er lidenskapelig opptatt av øl. Foto: Joe Dombrowski.