Sindre Haugsvær
Alder: 21 år
Yrke: Student, deltid ski/sykkel Gmax Storo
Klubb: IK Hero
Den norske sykkelparken er trolig en av verdens dyreste, særlig om vi titter på mosjonistene. Går vi eliten nærmere i ettersyn er det ofte rimeligere løsninger blant de hardsatsende og unge syklistene.
Sindre Bjerkestrand Haugsvær har etablert seg i norgescupen i sykkelkross, og valgte en litt ukonvensjonell løsning foran denne sesongen.
Sindre bygget seg ikke bare en, men to sykler for sesongen. Begge rammene er såkalte «kinarammer», altså billige rammer uten logo bestilt direkte fra fabrikk. Prisen er den ubetingede fordelen, men kan de billige kinasyklene fungere like bra som kjente merkevarer som Trek, Specialized eller Canyon?
Les også: Fredrik Haraldseth vant igjen
Vi tok Sindres sykler i nærmere øyesyn, og får tidlig bekreftet at det er rytter og ikke sykkel som avgjør.
KORDINERT: Den orange fargen på rammen er spesialtilpasset de orange HERO-trøyene.
Kinasykkelen
Sykkel: Through Axel Kinaramme fra miraclebikes.com
Hjul: Unaas TX-55 tubular
Dekk: Challenge Limus
Girgruppe: Sram Force CX1
Pedaler: Crankbrothers Candy
Styre: 3T Ergonova Pro
Stem: 3T ARX Team Stealth
Sadel: Selle Italia SLR
– Yo Sindre, grattis med bra fjerdeplass i helgen. Hvordan er det mulig på en så billig sykkel fra Kina?
– Takk! Jeg hadde en god dag, og klarte å holde trøkket oppe. jeg åpnet kontrollert og klatret sakte men sikkert oppover på resultatlista. Jeg ble faktisk litt overrasket selv, 4.plass i NC er mitt beste resultat i sykkelkross noensinne. Søndagens Norgescupløype i Kristiansand var veldig teknisk, og jeg følte jeg løp like mye som jeg syklet.
– Billige kinarammer funker altså like bra som dyr merkevare?
– Det gjør jo åpenbart det? Det eneste jeg er litt misfornøyd med er de gjennomgående hurtigkoblingene, through axel, der det er en dårlig patent på klemmen. Jeg har ikke funnet en skikkelig løsning på det ennå. Rammen er lett og stiv, og har vanlig gjenget krankhus. Det gjør det veldig enkelt å bytte kranklager, enkelt og greit. Spesielt på CX.
BORTE! Her gikk det tidligere girvaiere. Nå føres girvaieren gjennom en strømpe i ramma.
– For en som vil følge i dine fotspor, hvordan går en frem for å kjøpe en ramme fra Kina?
– Det handler egentlig bare om å gjøre research og finne ut hva du kjøper. Jeg tenkte at skal jeg sykle fort i sykkelkross må jeg ha to sykler. Jeg hadde ikke råd til to supersykler, så da bygde jeg meg heller to kinasykler. Da fikk jeg faktisk to gode sykler til prisen av en.
Følg landevei.no på Instagram!
– To for en er jo alltid en vinner. Men hva slags ramme er det egentlig? Er det hyllevare, eller har du designet noe selv?
– Jeg kjøpte rammen via miraclebikes.com. Det tok litt tid før rammen kom, men det handler bare om å være tidlig ute og planlegge. Jeg leste masse på diverse forum, det er blant annet et eget forum på forums.mtbr.com om akkurat denne rammen. Jeg designet rammen selv, endret litt på originalen i Photoshop, og så sendte vi maler og utkast frem og tilbake. Det var veldig enkelt. Jeg har en oransje og en rød sykkel, den røde fikk jeg faktisk kjøpt på finn av en som hadde gjort samme greia, så den sykkelen ble enda billigere.
– Hva er fordelen med en billig kinaramme?
– For det første er det jo prisen, og så kan du velge nøyaktig hvilke komponenter du vil ha selv. Det er jo gøy å bygge og fikse og finne løsninger. Jeg har for eksempel lagt strømpen til bakgiret internt hele veien. Ellers har jeg kjøpt noen di2-gummi-plugger og proppet i noen av hullene i ramma, for å hindre at vann og gjørme trenger inn.
TVERS IGJENNOM: Rammen bruker ikke tradisjonelle hurtigkoblinger, men gjennomgående akslinger som festes i rammen.
– Hva er ulempen med slike kinarammer?
– Det er litt usikkerhet med garanti. Frakten også, du vet ikke helt hva du kjøper og du vet ikke helt hvordan det ser ut. Også må du ha tålmodighet.
– I motsetning til sykling på landeveien er jo dekk av avgjørende betydning. Hva kjører du med?
– Jeg har en god avtale med Unaas, og kjører to sett med Unaas TX-55 hjul, det er sykkelkrosspesifikke krosshjul med Challenge-dekk. Jeg kjører Limus, det er det groveste dekket Challenge har. Jeg startet sesongen på Grifo-dekk som er ganske fine, men gikk etter hvert over til Limus fordi det er så mye gjørme i løypene. Dekk kjøper jeg på hollandbikeshop. Jeg har kjørt Challenge før og liker det. Jeg vet det funker.
Sjekk også ut denne filmen om sykkelkross!
– Hvordan er det ellers med utstyret ditt? Vi snakker selvsagt om sykkelen.
– Jeg kjørte Shimano XT-pedaler før jeg byttet til crankbrothers (sic) Candy, jeg har funnet ut at crankbrothers har mye bedre gjørmeklaring. Med de kan du klikke inn og ut selv om det er mye dritt og gjørme, sand også. I tillegg har Candy-pedalene en større platform, derav er det lettere å hoppe på sykkelen igjen etter et hinder.
BILLIG RÆL: Men det funker. Crankbrothers' pedaler er kjent for sin gode gjørmeklarering til sykkelkross.
– Men du girer ikke med pedalene?
– Sykkelen er utstyrt med SRAM Force CX1 med hydrauliske skivebremser, jeg er kjempefornøyd med det. Jeg var veldig skeptisk til SRAM, jeg har tidligere kjørt Shimano fordi jeg vet det funker. På SRAM liker jeg bakskifteren, men ikke fremskifteren. Så da passer det fint med CX1, (Kun en klinge foran, red. anm) den er veldig kontant i giringen, og fast og stiv i fjæren.
– Hvilken utveksling har du valgt på sykkelen, det kan jo være av avgjørende betydning?
– Jeg bruker et-40 drev foran og 11-36 kassett. Det gir faktisk lettere enn 34-drev og 28-kassett. Har du iphone anbefaler jeg appen BikeGearCalc, så finner du fort ut av hvilken utveksling du bør ha.
– Helt til slutt, hvor bra gjør du det når det er NM i sykkelkross til helgen?
– Målet i NM er å fortsette den gode trenden, så jeg setter lista høyt og går for topp fem. Jeg vet jeg kan klare det på en god dag.
– Og det skjer altså på en sykkel fra kina?
– Det skjer altså på en eller to sykler fra kina.
SITTER FAST: Challenge Limus gjør nytten når det er gjørmete.
TILBAKEMELDER: SRAMs bakskifter bråker og smeller, men ryttere liker feedbacken når de girer.
ENKELT: Sindre kjører kun en skive foran, med 40 tenner. Mer trenger en ikke!
DIGER: For å kompensere for kun ett tannhjul foran, har kassetten en spredning på 11-36!
FORZA ITALIA: Sindre kjører stem og styre fra italienske 3T, for å gjøre sykkelen så lik landeveissykkelen som mulig.
PLOG: Unaas' høyprofilshjul til sykkelkross fungerer som en plog i gjørma.