I gamle dager var den klassiske sykkelluen i bomull det eneste hodeplagget man iførte seg (om det ikke var vinter da). Enten luebremmen var foran, bak, ned eller opp var det fullt mulig å se ufattelig kul ut.
Så kom hjelmene
Det skjedde i de dager da Lance Armstrong ikke vant 7 Tour de France på rad allikevel at til og med proffene måtte ha på hjelm på, de også. Den gode gamle sykkelluen gikk nesten i glemmeboken, iallefall blant de som ikke følger med så godt. Men en sykkellue eller tre er fremdeles flotte å ha i garderoben, og det er mange kule å få kjøpt. Klubben din har kanskje, Prendas Ciclismo har mange forskjellige design av høy kvalitet og elegant design, og favorittklesfabrikanten din har garantert også luer i sortimentet
Her er fem fine bruksområder:
1) Det regner
En sykkellue under hjelmen med bremmen ned slik Bram Tankink viser i bildet over er den smarte måten å holde regnet borte fra øynene på. Bruker du briller sørger bremmen for at regnet holder seg på utsiden av brilleglassene. Eventuelt kan du ha bremmen opp, slik Yoann Offredo, Philippe Gilbert og mange flere liker. Det gir god kontakt med elementene.
2) Det er småkaldt
Hjelmer er fulle av hull og skal ifølge reklamen være svalere enn ingen hjelm i det hele tatt. En lue under hjelper på. Bremmen opp eller ned, du bestemmer. Farger, design og tekst er opp til deg.
3) Lav høstsol under grå skyer
Svale grå dager der lav sol kanskje stikker igjennom skylaget fra tid til annen, løses best med noe varmt på ørene, luebremmen ned, og gule brilleglass.
Vi legger til en generell betraktning: Skal du ned en lang bakke, og vanligvis foretrekker å ha bremmen ned, anbefaler vi å vippe den opp. I lange utforkjøringer, der man gjerne sitter i bukken for best kontroll, er det greit at sikten frem og opp ikke sperres av bremmen.
4) Kaffepausen
Den perfekte langturen har kaffepause. Man parkerer sykkelen, plasserer hjelmen slik Velominati beskriver, tar fram den medbrakte sykkelluen og plasserer den på hodet med litt luft under. Luft er viktig, for der man under hjelmen ikke har plass til luft under lua må det til kaffen være det. Bremmen kan være opp, ned, fram eller bak. Husk nå bare at den skal være rett. Øv på forhånd og nyt kaffen.
5) Håret som forsvant
Det skjer de fleste menn at det blir bart oppå der før eller senere. Et par av de fine tingene med hår er at det samler opp svette og beskytter hodebunnen mot sterk sol. En sykkellue er den tynnhåredes venn og tar begge oppgavene med stil.
6) Nei!
Luen bak fram under hjelmen er ikke bra. Joda, løsningen er like varm som bremmen opp slik Offredo foretrekker, men det er ikke stilig, dessverre, og gir deg heller ikke muligheten til å variere. Snu derfor luen slik at bremmen peker fram og opp, og skulle det komme en skur eller solen bli lav kan du vippe den ned.
Språkrøkt
Det italienske ordet er berretta som betyr lue. Danskene sier kaskett, for de har lånt det franske ordet casquette. Engelskmennene kaller det for cycling cap. På norsk heter det (på tross av at Norsk språkråd satte foten i egen munn før Lillehammer-OL i 1994) sykkellue.
Gjenta etter oss:
Det heter ikke caps på norsk. Det heter sykkellue.
Det heter ikke caps på norsk. Det heter sykkellue.
Det heter ikke caps på norsk. Det heter sykkellue.
Det heter ikke caps på norsk. Det heter sykkellue.
Det heter ikke caps på norsk. Det heter sykkellue.
Det heter ikke caps på norsk. Det heter sykkellue.
Det heter ikke caps på norsk. Det heter sykkellue.
Det heter ikke caps på norsk. Det heter sykkellue.
Det heter ikke caps på norsk. Det heter sykkellue.
Det heter ikke caps på norsk. Det heter sykkellue.
Det heter ikke caps på norsk. Det heter sykkellue.
Det heter ikke caps på norsk. Det heter sykkellue.
Det heter ikke caps på norsk. Det heter sykkellue.
Det var tretten ganger. Du husket vel å si det opp ned?