Det betyr at også Bike Expo blir rammet. Initiativtagerne til sykkelmessen har planlagt hvordan det hele skal bli i to år.
– Du tenker at du har med deg én reserveslange og punkterer for andre gang. Du må gå hjem, og da får du gjort deg opp mange tanker på veien. Men jeg forstår ikke slangedimensjonen, for dette er utenfor alle forbehold du kan ta. Det er ingen forsikringer som dekker slike hendelser for arrangører, sier Thor Haraldsen.
For han er situasjonen ekstra lei. Messen ble arrangert første gang i 2018, men avlyst i 2019 på grunn av økonomiske utfordringer.
2020 skulle være året de kom tilbake for alvor. Bike Expo samarbeidet med gigantmessen Camp Villmark, og begge messene var helt klare på at synergi-effektene av å arrangere på samme helg ville være store.
Thor Hushovd, Petter Northug og Dag Otto Lauritzen var noen av navnene som var booket, mens Zwift var klare til å kjøre live-ritt i messehallen. Norges Cykleforbund stilte seg bak arrangamentet og de fleste større merker i Norge skulle være representert i hallen.
– Det er både enkeltmennesker og bedrifter som lider mye mer enn oss og meg. Neste helg skulle det være Sjøen for alle med 30000 besøkende, og de har jo linet opp båtene utenfor messehallen, sier han galgenhumoristisk.
Taper store penger
Nå blir det helt andre regnestykker som skal gjøres opp enn et overskudd.
Beløpet som er tapt er i klassen «mange hundre tusen kroner», og mesteparten av pengene kommer fra egen lomme.
Haraldsen har vært i sykkelbransjen en mannsalder, og mener det ikke handler om penger.
– Jeg har investert mye penger i prosjektet. Men penger er en ting, motivasjonen får seg en voldsom knekk. Hva gjør vi og hvor ille er det økonomisk for prosjektet? Det er mange som har jobbet med prosjektet i over ett år, og jeg hadde trodd jeg skulle kunne honorere de som har vært med. Jeg har ikke tårer i øya, men du blir litt punktert som jeg sa innledningsvis, sier han.
Han avviser blankt at det er aktuelt å utsette messen til et senere tidspunkt i 2020. Først skal han ta en grundig vurdering av hva som skjer videre, og om det i det hele tatt er aktuelt å prøve igjen i 2021.
– Til et visst punkt er du forberedt, men når ting som dette kommer på bordet blir det en annen virkelighet. Jeg vet ikke om jeg skal finne en ny slange eller legge ned. Jeg har opplevd nedturer i bransjen før, og jeg var med nedgangen på Raumerrittet. Der satt det lenger inne å si «nok er nok». Jeg vet ikke, men vi tar ikke gravølet ennå, sier han.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.