Hvorfor er vektgrensa på sykler akkurat 6,8 kg?

Du kan godt ha en sykkel som veier mindre enn 6,8 kilo, men ikke bruke den i ritt. Men hvordan ble det slik? Dette er fortellingen om vektgrensa på 6,8 kilo.

Sist oppdatert: 16. juli 2023 kl 06.00
LOVLIG: UCIs vektgrense er på 6,8 kilo, men hvorfor er det slik? Denne temposykkelen fra Merida er innafor reglene. Foto: Cor Vos.
LOVLIG: UCIs vektgrense er på 6,8 kilo, men hvorfor er det slik? Denne temposykkelen fra Merida er innafor reglene. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 7 minutter

I Tour de France sykler rytterne rundt med sykler til langt over 100 000 kroner, men ingen av dem veier mindre enn 6,8 kilo.

Faktisk må enkelte lag og ryttere legge til ekstra vekt på sykkelen sin, for at den skal komme innenfor vektgrensa på 6,8 kilo, som har eksistert i mer enn 20 år. Hvorfor er det slik?

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,

Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per
måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per
måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per
måned

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå. 

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

 

Relaterte artikler

 

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen