Vi refererer til stadighet til UCI, det internasjonale sykkelforbundet, gjerne med kritisk røst. Men hva driver de egentlig med, og hvorfor skriver de gladelig bøter i sveitserfranc?
HOVEDKVARTERET: UCI holder til i Aigle i Sveits. Administrasjonsbygningen huser også en fullstørrelse velodrom. Foto: UCI.
Lesetid: 5 minutter
«Union Cycliste International» er det offisielle navnet på det internasjonale sykkelforbundet, det øverste organet vi har i sykkelsporten.
Oftest bruker vi forkortelsen UCI. UCI har hovedkontor i Aigle i Sveits, og fransk er hovedspråket til sykkelsporten og forbundet.
Det internasjonale sykkelforbundet ble stiftet 14. april 1900, og har siden den gang inntatt mange former. Dagens sykkelforbund har innehatt samme form siden 1992. Det norske sykkelforbundet er selvsagt et underforbund av UCI, i likhet med ulike andre lands forbund.
UCI er naturlig nok et stort og tungrodd organ, som møtes en gang i året – oftest under VM på sykkel. Da er det naturligvis enkelt å få samlet alle delegatene fra kloden.
Der vedtas lover og regler som alle nasjonale særforbund må forholde seg til, og alle reglene som vi har på sykkelritt i Norge er basert på de internasjonale reglene til UCI, med kun unntakvise lokale tilpasninger. Det ble for eksempel ikke tillatt med skivebremser i norske ritt før det var tillatt i internasjonale ritt.
I tillegg står UCI for planlegging og gjennomføring av verdensmesterskapet i samtlige sykkeldisipliner, før ansvaret for gjennomføringen gis til respektive nasjoner, slik som Norge i 2017.
Kontroverser
UCI var en av de første internasjonale idrettsforbundene som havnet i store kontroverser i forbindelse med dopingproblematikken.
Sykling var på ingen måte eneste idrett der utøverne dopet seg. Unikt for sykkelsporten var hvor vanlig det var å dope seg som proff, og hvordan det internasjonale sykkelforbundet var med på å dekke over problemene.
På toppen av det hele ble dopingproblematikken omtalt som «verdens dårligst skjulte hemmelighet». Både rytter og forbund visste at alle visste, like fullt blånektet alle om noen ble tatt, og da ble en skjøvet ut i kulda av både medsyklister og UCI.
Først da Lance Armstrong-saken sprakk i 2013, ble det foretatt en grundig opprydding i forbundet. Men fortsatt nekter flere tidligere UCI-presidenter for at sykling har hatt et dopingproblem.
Men UCI stiller ingen krav til arrangørene. Det var enighet om sanksjoneringen av Groenewegen, men alvorlighetsgraden av ulykken kunne ikke tilskrives ham. Det ansvaret hviler på arrangøren, og kravene UCI har til sikre løyper. Per i dag finnes det få eller ingen slike krav.
UCI har også blitt beskyldt for å ta i mot tre millioner dollar fra japanske kilder. UCI skulle drive lobbyvirksomhet mot IOC, altså OL-komiteen, for å gjøre banegrenen Keirin til OL-gren, noe som også skjedde.
Keirin er stor underholdning i Japan, og med Keirin som OL-gren ville omsetningen rundt bettingvirksomheter på syklister i Japan igjen kunne øke.
UCI har også gitt Turkmenistans diktator Gurbanguly Berdimuhamedow sin høyeste utnevnelse for hans arbeid for sykling i landet. Hva dette innebærer er det ingen som vet, ei heller noen som forstår hvordan eller hvorfor UCI skulle ønske å bli assosiert med et diktatur der sykling langt fra er en folkesport.
Derfor får du bot i sveitserfranc
Om du synes dette var litt kjedelig, la oss heller ta en titt på noe litt festligere. Om du følger med på Tour de France, vil du om du graver litt hver dag finne en liste over syklister eller lag som er bøtelagt i sveitserfranc.
Dommerne i et sykkelritt, eksempelvis i Tour de France like mye som i et norgescupritt, er utdannet etter en UCI-protokoll. Regelbrudd straffes enten med tid, men oftest med bøter, eksempelvis om en rytter kaster en flaske i naturen.
Det er derfor vi har uttrykket «du er ikke god syklist før du har fått bot i sveitserfranc».
Men sånn i tillegg til å skrive ut bøter for regler de har laget, hva mer gjør UCI?
Enormt apparat
UCI administrerer som nevnt ikke bare landeveissykling, de er øverste organ for parasykling, banesykling, bmx, terrengsykling, BMX Freestyle, trial, sykkelkross samt innendørsgrenene sykkelfotball og sykkelballett.
Skal du eksempelvis være agent for en proffsyklist er du nødt til å avlegge en eksamen hos UCI, før du får lov til å forhandle kontrakter med lag og ryttere.
UCI utsteder også lisenser for trenere, sportsdirektører og ryttere. Det betyr at så godt som alle som har befatning med sykling som konkurransegren, indirekte må forholde seg til reglene som UCI lager.
UCI utarbeider også regler for antidoping og ren idrett, i tillegg til et regelverk som sørger for rettferdig avvikling av ulike konkurranser.
De siste to årene har de hatt sin fulle hyre med å utarbeide et regelverk for rettferdig avvikling av digital sykling, typisk sykling på Zwift.
Oppsummert
Lik det eller ei, UCI er gigantforbundet som trekker i trådene for alle lover og regler som betyr noe for hvordan du kan oppføre deg på sykkel i et ritt.
Om du bare sykler for kosens skyld trenger du ikke være redd for UCI, men om du skal delta i et aktivt ritt, altså master eller norgescupritt, da er det UCI som har definert hva som gjelder, enten det er snakk om lisenser, lover eller regler.
Og som det er slik at du ikke sykler ritt, litt makt har UCI faktisk over deg.
Det siste året har de vært knallharde på å bøtelegge ryttere med for høye sokker (faktisk helt sant!), og som kjent – oss amatører tar jo etter proffene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.