Herlig fugl

Det er ikke hos proffene, men amatørene med valgfrihet vi finner de virkelig gromme syklene. Sjekk ut Morten Larøds superlekre Ibis Hakkalügi Disc.

Sist oppdatert: 15. oktober 2013 kl 08.10
RØFF: Hvit og svart ramme gjør det ofte litt enklere å finne passende deler. Mortens Ibis Hakkalügi Disc er et komplett og lekkert byggverk.
RØFF: Hvit og svart ramme gjør det ofte litt enklere å finne passende deler. Mortens Ibis Hakkalügi Disc er et komplett og lekkert byggverk.
Lesetid: 7 minutter

Morten Mitchell Larød
Aktuell: Akkurat bygget en frekk Ibis
Alder: 47
Andre sykler: Ragley mmmBop og Lynskey Cooper CX
Utstyrsliste: Se nederst i saken

Trykk på bildene for å åpne dem i et større vindu.

– Hei Morten! Vi har tidligere sett deg posere i Terrengsykkel med en 29er, mens nå har du en rålekker sykkelkross. Har du konvertert til belgiernes favorittgren?
– Jeg var langt mer aktiv på stinettet før jeg fikk barn, og mens barna var små. Etterhvert som tiden ble knappere til å bedrive egne fritidssysler, valgte jeg bort terrengsykling og sto igjen med landeveissykling. For å utvide horisonten litt bygget jeg for et par år siden en cyclocross, en Lynskey Coope rCX. Jeg hadde da en knallgod landeveissykkel, Cervélo R3, og en knallgod sykkel til alt annet, Lynskey CooperCX. Når Ibis lanserte sin nye Hakkalügi Disc fikk jeg idéen til å bygge meg én sykkel. Èn sykkel til å erstatte de to jeg hadde fra før. Ramma var lett og lekker, beregnet på skivebrems og geometrien ikke ulik de nye komfort-racerne. Med riktige komponenter og hjulsett ville jeg på papiret få en sykkel som egnet seg like godt i gjørme og på grus som på landevei. Jeg fikk rett. Tilbake til spørsmålet ditt: Ja, jeg har konvertert. Blir nok til neste år å se på startstreken på det meste av cyclocross-ritt på Østlandet bortsett fra NC.

– Men hvordan fikk du inspirasjon til å bygge denne hvite sykkelen?
– Inspirasjonen har jeg stort sett fått ved å bla meg rund på diverse nettsider kombinert med egne idéer og ønsker. Jeg har bygget en del sykler før, og har alltid vært nøye med komponentvalg og fargetilpasning. Heldigvis var den nye Ibisen hvit og sort.

– Hvor lang tid tok det så å få bygget sykkelen, fra første idé til ferdig produkt?
– Hos meg så pleier dette å være kort prosess. Fra jeg bestemte meg for å bygge til sykelen sto ferdig gikk det toppen en måned. En uke med litt tenking og vindusshopping etterfulgt av bestilling og venting, refreshe pakkesporingssidene og atter litt venting. Ramma bestilte jeg fra Probike, resten av delene fra tyske Bike24. Kjapp levering og null tull.

– Du er tidlig ute med hydrauliske skivebremser, og du er jo nå en slags pionér. Du er ikke redd for å være prøvekanin for SRAM?
– Nja, føler meg på ingen måte som prøvekanin. Sram har jo gjennom Avid produsert fantastiske skivebremser i mange år, så dette er velprøvd og solid i alle buer og ender og kanter.

..

GRRR: Sykkelkross er nasjonalsport i vinterhalvåret i Belgia, og den flamske løven er selvsagt representert på seterøret.

BRÅSTOPP: Skivebremser har vært tilgjengelig for sykkelkross en stund, men det er først nå de store leverandørene tilbyr produktet. En 160mm skive gjør at Morten har mer enn nok bremsekraft i all slags vær.

SMART: Den lille CX-logoen er også en holder for bremsestrømpen. Lekkert og elegant.

..

–  Så hva tror du om skivebremser, er det fremtiden også på landeveissykler?
– Fra første prøvetur ble jeg overbevist om at dette er framtiden og det på ingen måte er noen vei tilbake. Det blir det samme som v-bremsens fall noen år tilbake. Profflagene var de siste som konverterte, men når de først gjorde det har det siden vært skivebrems på terrengsykler i alle prisklasser. På landevei, og ikke minst cyclocross, har skivebremser de samme fordeler som i terrenget. Lette å modulere, bra stoppkraft selv i drittvær, ingen bremsekabler som taper seg over tid og ingen felgslitasje. De er også lette å vedlikeholde. Lufting går som en lek når/hvis det må gjøres, og klosskifte er en enkel affære.

– Jeg ser du kjører ovale skiver på kranken, går det egentlig noe fortere?
– Nei, ikke for meg - tror jeg. Jeg liker følelsen de gir. Jeg føler at jeg får et rundt tråkk med jevnere belastning rundt klokka. Så enge jeg føler de gir meg en fordel og de ser passe rå ut så får de plass på min sykkel.

– Man skal ha litt pondus for å posere med en lekker sadeltaske, og din ser ut til å matche sko og hjelm. Hvor kjøper man denne?
– Jeg synes det er viktig å være synlig i trafikken, men har ikke helt sansen for gule jakker. For å skille meg ut fra mengden har jeg gule sko og gul hjelm. Når det er kjølig får også de gule DeFeet-hanskene gjøre nytten. Den gul/svarte sadeltasken er en modifisert Lezyne Micro Caddy. Jeg har klippet av stroppene/festene og festet den til setet oppned, bak-fram med en Brooks lær-tåreim. Det gule er bare en neongul refleks jeg har surret rundt.

..

TRYGT: En liten kjedefanger sørger for at kjedet ikke faller av ved giring. Dette kan være greit å ha når en bruker Rotors ovale klinger.

BANKERS: En SRAM Force frontskifter girer bedre enn sin dyrere storebror RED.

hakkalugi-12

URUND: Morten går for ovale skiver på sin Ibis.

PERFEKT: Shimanos XTR-pedal med større plattform er et valg som gir større kontaktflate mellom rytter og sykkel.

KVINNELIGE FORMER: Strømper til gir og bremser føres opp langs setestagene i en flott timeglassform.

ENKELT: For å hindre støy når strømpene slår mot overrøret, har Morten brukt noe så enkelt som strips, pluss en teipbit fra 3M.

..

– Dekkene som står på nå er fine til hardt underlag. Har du andre dekk også? Kjører du piggdekk om vinteren?
– Continental Cyclocross Speed er lettrullende dekk i bredde 35mm. Disse er velegnet for tørt, hardt og fast underlag. Gummiblandingen gjør dem noe glatte på vått underlag. Over våte røtter og sleipe sva er de ikke veldig egnet, selv ikke med lite lufttrykk. Til dette bruket er Clement Crusade PDX 33mm langt bedre egnet. Disse ruller bra på tørt og sitter mye bedre på løst og vått, overraskende bra faktisk - gitt at du har riktig lufttrykk. Til landeveisbruk skor jeg sykkelen med Schwalbe Ultremo ZX, 25mm foran og 28mm bak før økt komfort. Til vinterbruk er det Schwalbe Marathon Winter 35mm som gjelder.

– Hva med andre hjul?
–På hjulfronten er det foreløpig glissent når det gjelder landeveis- eller cyclocrosshjul med skivebrems. Det vanligste er derfor å bruke 29er-hjul. Til røft bruker jeg NoTubes Crest. Et het ok hjulsett, men litt mykt etter min smak. Settes hjulet opp av en skikkelig hjulbygger derimot, blir det helt supert. Til landeveisbruk har jeg valgt et hjulsett fra samme sjappa, NoTubes Alpha 340 Disc. Dette er et helt supert hjulsett til sitt bruk - landevei. Jeg ville ikke satt 35mm på dette og hoppet rund over stokk og stein med mindre hjulsettet er strammet opp av en kyndig hjulbygger. Med smalere og lettere felg og færre eiker blir det litt vel spaghetti til det bruket.

..

MINDRE: Den bakre bremseskiven er på 140mm i diameter.

DING DONG: En liten bjelle i uekte gull gjør sykkelen trafikksikker i det daglige.

STORE: SRAMs hydrauliske bremsehendler er større enn vi er vant med.

..

– Så hva gjør du da med slangene?
– På slangefronten er det kun lateks som gjelder. Lettere, mer komfortabelt, mindre rullemotstand og bedre punkteringssikkerhet, men må pumpes opp hver dag. Enkelt valg.    

– Og nå er du en lykkelig mann med hvit sykkel?
– Jeg kan egentlig ikke si annet enn at jeg er veldig godt fornøyd med resultatet. Med mitt ambisjonsnivå følte jeg at det ikke var behov for en dedikert landeveissykkel som kun ble tatt med ut på helgeturer. Geometrien er mer avslappet en en standard landeveissykkel. Dette gjør det mer behagelig for en ikke så ung kropp å nyte timeslange turer uten å få stiv nakke og miste førlighet i armer og ben. Jeg har nå en super commuter, en super grusracer, en super landeveissykkel og en helt grei «offroader» - alt dette ved kun å bytte hjulsett.

– Sånn som jeg tolker det, burde ikke en større andel norske syklister bruke sykkelkross?
– 95%, med pekefingern ut av vinduet, av norske syklister sykler stort sett på asfalt og grus. 95% av norske syklister burde derfor hatt cyclocross eller hybrid og fått en langt hyggeligere reise. Det er et særnorsk fenomen at vi å være så grovt rigga. Se alle de som durer rundt med SUVer og andre 4x4 i tilfelle de en snøfylt vinterdag blir bedt med opp på naboens hytte...

– Bare en ting før vi forlater deg helt, hva synes du om det norske ordet «sykkelkross»?
– Tja, vi prøver å fornorske cyclocross med sykkelkross og sykkelcross. Jeg velger å cyclocrosse inntil vi har bestemt oss for hvilken av de norske variantene som velges. Synes vel egentlig ordet kross blir litt sært. Skal det fornorskes så stemmer jeg for sykkelcross, som i motorcross og rallycross og BMX.

..

SYNLIG: Morten har valgt Sidis skrikende Drako for å gjøre seg synlig i trafikken.

KJEMPESPREKK: Selle Italia SLR Flow Saddle gjør enhver tur behagelig.

BOMBESIKKER: King Cage flaskeholder i titan. Varer livet ut. Kjøp!!

TUNGVINT: Ritcheys stem er flotte å se på, men klønete ved justering. Styret må faktisk tres inn i stemet.

PIP-PIP: Ibis er en av få merker som pryder sykkelen med en gallionsfigur.

SI DET? Produksjonsdato, eller bare en kode?

..

Utstyrsliste, Ibis Hakkalügi Disk, 58 White
ENVE CX Disc Fork
SRAM Force Rear Derailleur
SRAM Force Front Derailleur
SRAM S-700 Hydro Shifter + Hydraulic Disc
SRAM 1070 11-28 Cassette
Rotor 3D Crank, 46/34
Truvativ PressFit GXP Bottom Bracket Road
Shimano XTR pedals
Ritchey Superlogic EVO Curve Carbon Road, Width: 44 cm
Ritchey WCS C260 31.8 Stem - Length/Angle: 100mm - 6°
Ritchey WCS Alloy 1-Bolt Seat Post - Diameter/Size: 31.6mm x 300mm
Selle Italia SLR Flow Saddle, White
NoTubes Crest Wheelset
Continental Cyclocross Speed Tyres + latex tubes
Avid HSX Brake Disc 6-hole - black, Version: 160mm/140mm

Publisert 15. oktober 2013 kl 08.10
Sist oppdatert 15. oktober 2013 kl 08.10
annonse

Relaterte artikler

annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen