Gresvig er konkurs

Selskapet som står bak syklene Diamant og Nakamura i Norge er begjært konkurs av styret.

Sist oppdatert: 3. februar 2020 kl 11.33
KONKURS: Styret i Gresvig Retail Group AS har begjært selskapet konkurs. Foto: Wikimedia.
KONKURS: Styret i Gresvig Retail Group AS har begjært selskapet konkurs. Foto: Wikimedia.
Lesetid: 2 minutter

Mandag ble en skikkelig blåmandag for Gresvig og Intersport - i en pressemelding bekrefter styret i Gresvig Retail Group AS at de har begjært selskapet konkurs. Det skjer etter flere år med negative resultater.

Gresvig har gjennom årene hatt flere sykler som har vært testvinnere i Landevei, og grussykkelen Diamant AR Tiagra har vi ansett å være det beste kjøpet du kunne gjøre i 2019.

Aldri så bra den sykkelen måttte være, kostnadene og forpliktelsene knyttet til konsernets drift blir samlet sett ikke ansett å være bærekraftige. Selskapet har de siste årene vært gjennom en rekke endringer, og i fjor ble det kjent at G-Sport og G-max skulle omprofileres til Intersport.

Nå er de altså begjært konkurs.

–  Vi har også ryddet kraftig i varelageret og styrket samspillet mellom netthandel og fysiske butikker. Jeg er lei for usikkerheten dette skaper for våre ansatte, men jeg mener vi har lagt et godt grunnlag som jeg håper en eventuell ny eier vil være interessert i å bygge videre på. Det sier administrerende direktør i selskapet, Lars Kristian Lindberg.

Gresvig Retail Group AS har totalt 95 egeneide butikker med nærmere 2300 ansatte, med en omsetning totalt på cirka 3,2 milliarder kroner. Styret ønsker nå at nye eiere skal overta driften.

–  Vi har god dialog med banken, som har uttrykt vilje til å bidra til drift i en fase slik at bostyrer kan få kartlagt mulige interessenter og vurdert grunnlag for videre drift.

Hotell- og reiselivsinvestoren Olav Nils Sunde har sammen med familien Gresvik eid 100 prosent av selskapet.

– Bare de siste tre årene har vi tilført mer enn én milliard kroner. Vi kan imidlertid ikke forsvare å tilføre selskapet ytterligere ressurser uten en grunnleggende endring i konsernets samlede kostnader, sier Sunde i en pressemelding.

Publisert 3. februar 2020 kl 11.33
Sist oppdatert 3. februar 2020 kl 11.33

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen