USA vs Europa

GREIA MED (S1E1) - Hvordan har det seg at ingen ting stemmer når vi prøver å kommunisere mål og enheter mellom terrengsykkel og landevei? Hvorfor måles landeveissykler i centimeter og terrengsykler i tommer?

Sist oppdatert: 30. mars 2020 kl 09.25
Lesetid: 2 minutter

Det blir raskt misforståelser når sykkelekspertene Øyvind Aas og Henrik Alpers baserer en sykkelsamtala på hver sine måleenheter. For innen landevei- og terrengsykkel kan det virke som at ingen noensinne har gjort et forsøk på samarbeid. Her er det rett og slett få enheter som snakker sammen. Milllimeter vs tommer, p.s.i. vs bar. 

- Terrengsykkelsporten ble jo oppfunnet på begynnelsen av 70-tallet av landeveisyklister som søkte ut i skogen. Så fant de ut av at de kunne montere på litt breiere dekk på syklene sine, før de begynte å sveise sammen sykler i garasjen. Og siden terrengsykkelen har sitt opphav i Amerika, så bruker de målene de har der. Og i Amerika har de tommer, sier Øyvind Aas. 

Det er lett å se for seg at sykkelprodusenter som opererer i begge kategorier også får sine utfordringer, når det skal oversettes fra bar til p.s.i. eller tommer og millimeter. Lettere blir det ikke når vi får en helt ny sykkelkategori som havner midt i mellom terrengsykkel og landevei. Med sine grove dekk og raske ramme vet antakelig ikke engang gravel-sykkelen selv hvilket imperie den vil leve i. Blir det amerikansk, eller blir det europeisk? Tommer eller millimeter, bar eller p.s.i? En blanding, ser det ut som. 

Saken fortsetter under bildet

EUROPEISK ELLER AMERIKANSK: Henrik Alpers og Øyvind Aas prøver å nøste opp i enhetsforvirringen mellom landevei- og terrengsykkel. Bilde: Christian Nerdrum
EUROPEISK ELLER AMERIKANSK: Henrik Alpers og Øyvind Aas prøver å nøste opp i enhetsforvirringen mellom landevei- og terrengsykkel. Bilde: Christian Nerdrum

Men noe sjarm har det da også kommet ut av kontinentenes kulturarv. I hvert fall for europeernes del, i følge Henrik Alpers. 

GREIA MED...

TEASER - 8. juni

EP1 - USA VS Europa / Enhetsforvirringen (11. juni)

EP2 - Landevei og motbakkene (18. juni)

EP3 - Terrengsykkel og motbakkene (25. juni)

EP4 - Landevei og utforbakkene (30. juli)

EP5 - Terrengsykkel og utforbakkene (6. august)

EP6 - Frontal motekollisjon (13. august)

Publisert 30. mars 2020 kl 09.25
Sist oppdatert 30. mars 2020 kl 09.25

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen