Giro d'Italia er et av verdens største sykkelritt og har en lang og tradisjonsrik historie. Vi har samlet sammen de viktigste begrepene rundt rittet i vår flotte ABC til rittet.
GAMLE GUDER: Stephen Roche kjekker seg under 1986-utgaven av Giro d'Italia. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 7 minutter
A: Arbeidsfri. Sykkelinteressen i Italia er så stor at det faktisk er merkbart i sykkelindustrien, hvor gutta tilbringer dag ut og dag inn foran skjermen i stedet for å gjøre det de egentlig skal. Arbeide? Nei, det kan vi gjøre i juni en gang.
B: Bonussekunder. Hyggelig ekstrapremie til topp tre på hver fellesstartetappe, med langt større nytteverdi en kyss på kinnet. Deles ut etter mønsteret 20-12-8 og har potensiale til å bli avgjørende i sammendraget. Også på de to innlagte spurtene på hver etappe får de tre første bonussekunder, men da kun 5-3-2.
C: Carovana. Også Giroen har en grandios reklamekaravane. Vi får kanskje ikke se Dag Otto Lauritzen og duskedamer i fri dressur, men her er det uansett noe for enhver smak. Se etter biler i alle størrelser ombygd til de merkeligste ting med pene jenter på taket som kaster ut sponsorprodukter.
D: Dicesista. Et italiensk ord som beskriver en rytter med eksepsjonelle utforferdigheter. Vår egen Thor Hushovd er et godt eksempel, det samme er hans lagkompis Samuel Sanchez, eller fjorårets Giro-vinner Vincenzo Nibali. Andy Schleck er det motsatte av «Dicesista».
E: Erfaring. Undervurdert egenskap som er særlig nyttig når du skal vinne tre ukers lange sykkelritt i drittvær, som for eksempel Giro d’Italia.
F: Fjell. Landskapsformasjoner som er populære innslag i mange sykkelritt, ikke minst Giro d’Italia. Observeres sjelden alene, da de foretrekker å operere i kjeder. Alpene og Dolomittene som er en del av årets Giro, er gode eksempler.
G: Garibaldi. Nå død italiener med fornavn Guiseppe. Han var en svært sentral mann i opprettelsen av Italia i sin nåværende form. Sykler du i Italia vil du titt og ofte befinne deg på «Via Garibaldi», altså Garibaldis vei. Han har mange gater og veier oppkalt etter seg.
H: Hjelperytter. Brukes til å hente vann, varme klær og mat i følgebilen, samt beskytte kapteinen mot vind. Har til tider også en viktig oppgave som motivator om sjefen er sur, grinete og lei. På italienske lag er hierarkiet erkekonservativt, og hjelperytterne blir på disse lagene en slags lavkaste.
I: Il Campionissimo. Kallenavnet til legendariske Fausto Coppi, som vant Giroen fem ganger. To av dem som en del av den knallhard «Giro-Tour»-dobbelen. I tiden etter andre verdenskrig var han og erkerivalen Gino Bartali samlingspunkter for en splittet nasjon. Den dag i dag er «Il Campionissimo» fortsatt nasjonalhelt i Italia.
J: Jubel. Uttrykksform med varierende intensitet som følger rytterne gjennom hele rittet. Utøves ofte av Tifosi, se «T».
J#2: Juks: Forbudt men for fansen likevel akseptabel handling, ofte benyttet av italienske syklister.
K: Kakefest. Har du lagt merke til «Balocco»-logoen som pryder «Maglia Rosa» (se «M»)? Selskapet som er hovedsponsor for ledertrøyen produserer en rekke forskjellige kaker og kjeks, som eksporteres til over 30 land. Hvor mye Balocco som konsumeres av rytterne i løpet av Giroen er foreløpig uvisst.
L: La bomba. Italiensk kallenavn på en cocktail med diverse «godsaker», deriblant amfetamin (Se også «J»). «La bomba» var tilnærmet fast kosttilskudd for gutta noen tiår tilbake i tid, ofte med doseringer som ville tatt livet av mannen i gata. Gjort kjent av legendariske Fausto Coppi som så på det som en nødvendighet i de fleste ritt. Se også «I»
M: Maglia Rosa. Den rosa ledertrøyen. Ble produsert i ull frem til 1977, da man begynte med syntetisk materiale. Produseres av italienske Santini og er i år, som seg hør og bør, designet av irske Fergus Niland. Han har lagt inn en diskret kløverblomst, Irlands nasjonalsymbol, på trøyens ene sidepanel. Listen over tidligere designere inkluderer Rapha-vennen Paul Smith og moteløvene Dolce & Gabbana.
N: Norske vinnere. For mange norske sykkelfans er det kun Tour de France som er interessant i løpet av sykkelåret, men gjennom tidene har norske ryttere høstet suksess også i støvellandet. Edvald Boasson Hagen, Thor Hushovd, Kurt Asle Arvesen (2), Dag Erik Pedersen (3) og Knut Knudsen (6) har til sammen hanket inn 13 etappeseire. Beste sammenlagtplassering oppnådde Pedersen da han ble nummer ti i 1984, en imponerende bragd få her hjemme kjenner til.
O: Oksygenmangel. En følelse samtlige ryttere med stor sannsynlighet vil oppleve flere ganger i løpet av de 21 etappene. Melkesyre kan oppstå som et resultat av denne mangelen. Lider du av oksygenmangel over lengre tid står du derfor i fare for å ende opp med lår stive som tømmerstokker, og går det ennå lenger tid uten oksygen kan du i verste fall dø.
P: Prosecco. Vinner du en etappe i Giroen er det Proseccoen, og ikke sjampanjen, som kan sprettes etter målgang. Enkelte eksperter hevder den ikke kan måle seg med sjampanjen kvalitetsmessig, vi konstaterer bare at den er like godt egnet til dusjing av podiepiker og fotografer.
Q: Quarrata. By i nærheten av Firenze hvor flere proffer holder hus, deriblant avlshingsten Taylor Phinney. Basen for det olympiske akademiet til British Cycling ligger også i Quarrata.
R: Rosa. En farge som befinner seg mellom rød og lilla. I vesten og Norge sett på som en feminin farge, med nær tilknytning til kampen mot brystkreft. For sykkelfans er imidlertid rosa ensbetydende med Giro d’Italia, hvor ledertrøyen, «Maglia Rosa» (se «M»), er i denne fargen. Det er ikke bare i sykkelverden rosa er stilig, også for menn. I 1700-tallets rokokkomote var rosa en populær farge som utstrålte potens.
S: Svensken. Gøsta Petterson er eneste skandinav som har kunnet reise hjem med Maglia Rosa i kofferten, noe som skjedde tilbake i 1971. Han syklet kun sitt andre år som profesjonell, men vant likevel Giroen med over to minutter.
T: Tifosi. Navnet på den italienske blodfansen. Tifosien er mer patriotiske enn de aller fleste.
U: Ungdomstrøyen. En konkurranse i konkurransen for ryttere som fyller 25 år inneværende sesong, og selvsagt alle yngre kalver som måtte finne veien til Giroen. Svensken med det herlige navnet Tonny Prim vant i 1980, mens det var Carlos Betancur som kunne leke isbjørn i 2013, mens hjemmehåpet Fabio Aru fikk hvit trøye i 2014. Verdt å merke seg er at «Maglia Bianca» ble fjernet fra rittet i 1995, for så å bli gjenintrodusert i 2007, da vunnet av ikke ukjente Andy Schleck (se også D).
V: Vai Vai! Franskmennen har «Allez, Allez» og vi nordmenn har «heia, heia». Skal du imidlertid heie som en ekte italiener brøler du «Vai Vai» av full hals. Ser du en W malt på veien i Italia er dette egentlig de to v-ene i «Vai Vai» som er satt sammen. En W på veien har i moderne tid også blitt en hyllest til Wouter Weylandt som kjørte seg i hjel i giroen i 2010. Bokstaven er da ofte supplert med tallet 108, Weylandts startnummer som for all fremtid er fredet.
W: Watt/kg. Enkel formel mange syklister og trenere har et nærmest religiøst forhold til. I EPOens storhetstid måtte du ha syv w/kg på terskel for å kunne vinne et treukersritt. Nå klarer du deg imidlertid veldig bra med litt over seks. Innledende harselering til tross, det eksisterer ingen tvil om at gode watt/kilo verdiererviktig om du skal kunne vinne giroen, eller et hvilket som helst annet ritt med mye bakker.
X: Xylofon. Musikkapparat fansen til de colombianske rytterne ofte stiller med. Pianolignende gjenstand vi i Norge oftest ser i barnehagen, eller på Karl Johans gate.
Y: Yoghurt. Et produkt laget av høypasteurisert melk som finnes både i spise- og drikkeform. Populær frokost for mange av proffene, særlig når magen begynner å bli litt halvveis etter to og en halv uke med pasta.
Z: Zoncolan. Trenger vi å si mer? Det mytiske, stupbratte, fjellet der David Millar utstyrte sykkelen med terrengkassett med utveksling på 11-36! Av en eller annen lite gjennomtenkt årsak er ikke dette fjellet med i år.
Æ: Ære. Vinner du Giroen har du i tillegg til 90.000 euro og et stilig trofé sikret deg velfortjent heder og ære for resten av livet!
Ø: Østrogen. Kvinnelig kjønnshormon du finner særdeles lite av i Giro-feltet. Konsentrasjonen økes imidlertid betraktelig på rittets hviledager, når rytternes koner og kjærester kommer på besøk. Det er ikke rent få babysyklister som har blitt unnfanget underveis i et treukersritt!
Å: Åtseletere. Går du skikkelig tom og mister den bakre gruppa i fjellene tar det ikke lang tid før gribbene begynner å sirkle over deg. Sørg for å få i deg et eller annet som holder deg gående og skynd deg til mål før du blir fuglemat (Se O)!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.