FREDAGSPRATEN: KITTELS PANGSTART

Marcel Kittel har most både Greipel og Cavendish, lenge før sesongen strengt tatt har begynt.

Sist oppdatert: 28. februar 2014 kl 07.00
PÅ HJEMMEBANE: Marcel Kittel en sjelden tur hjemme i Erfurt. Foto: Marcus Liebold
PÅ HJEMMEBANE: Marcel Kittel en sjelden tur hjemme i Erfurt. Foto: Marcus Liebold
Lesetid: 5 minutter

Hvem: Marcel Kittel, 25
Hva: Spurter hos Team Giant-Shimano
Hvor: Erfurt, Tyskland 

...

Det er behagelige temperaturer i Erfurt denne feburardagen. Det er vår i luften,  men Marcel har vinterjakke. Den mørkebrune fargen i ansiktet avslører at han ikke kan ha brukt jakken så mye i år.

– Jeg er nettopp kommet hjem igjen fra Dubai. Der var det deilige 27 varmegrader og mye sol. Ved så store temperaturskifter må man passe litt ekstra på at man kler seg godt. Men det vet du sikkert alt om, sier Marcel når har hører Landevei har tatt turen fra Norge.

Det er første gang Marcel er hjemme i Erfurt i år. Nyttårsaften feiret den høye og lyse tyskeren fra Team Giant-Shimano sammen med kompis Tony Martin fra Omega-Pharma-Quickstep på Mallorca. Så tok han fly til Australia for å delta i sesongåpningen i Tour Down Under i januar. Deretter reiste han direkte videre til den arabiske halvøyen for å stille til start i den nyopprettede Dubai Tour i begynnelsen av februar.

– Du er jo kjent for å være familiemenneske, er ikke det vanskelig med all reisingen?

– Helt ærlig? Å kunne reise så mye er jo nettopp et av godene ved sykkelsporten. Det å kunne bli kjent med så mange ulike land og kulturer er nettopp det som gjør sykling interessant for meg. Selvfølgelig er det litt kjipt av og til, når du tre uker før Tour de France er på høydesamling i Sierra Nevada for eksempel. Da finnes det ingenting bortsett fra treningen og hotellet. Og når du da om kvelden tekster med vennene dine og leser at de gjør masse gøy, er det selvfølgelig litt dumt. Men jeg vet alltid hvorfor jeg driver med sykling. Jeg har et mål og da må jeg ofre noe for å nå det målet. Sånn sett tror jeg ikke at jeg går glipp av noe, sier Marcel. 

Hetebølge i Australia

Sesongåpningen i Australia ved Tour Down Under ble bokstavelig talt en het affære. Noen få dager før startskuddet til kriteriumsrittet People’s Choice Classic i Adelaide skulle gå, ble det målt 49° grader i byen ved den australske sørkysten. Men Marcel så ut til å takle hetebølgen best av alle og vant spurtoppgjøret mot den tyske rivalen André Greipel.

– Var denne tidlige seieren i Adelaide en viktig seier for deg?

– Absolutt! Det var et ritt der alt dreide seg om spurtoppgjøret. Det var kun 50 paddeflate kilometre. Ved et slikt ritt blir ingen frakjørt. Vi som lag fant hverandre veldig fort, noe som ikke er en selvfølge ved sesongens første ritt, forteller han.

På de etterfølgende etapper tok den tyske gorillaen André Greipel grep på øverste plass på podiet. Marcel hjalp lagkamerat Simon Geschke så godt han kunne og endte til slutt drøye 45 minutter bak den australske vinneren Simon Gerrans. I spurtene viste han seg ikke lenger.

– Var dette planlagt eller var du rett og slett fornøyd ved å vinne kun kriteriumsrittet i Adelaide?

– Hadde det vært mulig å spurte, hadde jeg selvfølgelig gjort det.

Det som ingen visste på dette tidspunktet, var at luringen Kittel hadde spart seg til det første store målet sitt for sesongen, Dubai Tour.

– Dubai var mitt første sesonghøydepunkt, forteller Marcel. I Australia ville jeg først og fremst komme i gang igjen med å sykle konkurranser. Men i Dubai ville jeg kjøre bra altså.

– Hvorfor nettopp i Dubai Tour?

– Jo fordi Mark Cavendish og hele spurttoget hans stilte til start der. Og ikke minst fordi også laget mitt var skreddersydd for mulige spurtoppgjør. At det da funket så bra var naturligvis en stor lettelse både for meg og for hele laget vårt.

Kittel vant tre av tre mulige spurtoppgjør og lekte mer eller mindre med konkurrentene. Mark Cavendish klarte aldri å komme i nærheten av podiet en gang.

Gode inntrykk fra premieren

Det arabiske emiratet Dubai er kanskje mest kjent for sin enorme rikdom. Det er hestesporten som står øverst i Dubai, ikke sykling. Men i fjor bestemte oljesjeikene seg for å arrangere sykkelløp gjennom byen for å more seg. Giro d’Italia arrangøren RCS ble oppnevnt til å sette i gang med planleggingen og klarte å hente mange av topplagene til den arabiske halvøyen.

– Men i løpet av så kort tid klarer vel heller ikke den beste arrangøren å skape et ritt med utstråling?

– Jo da, det syns jeg. Klart mangler det ekspertise på sykling i Dubai, men dette er prosesser og Dubai Tour er et bærekraftig prosjekt for fremtiden, forklarer Marcel. Jeg hadde på ingen tidspunkt følelsen av at rittet i Dubai manglet utstråling.
– Kan du nevne noe spesielt?

– For eksempel så syklet vi gjennom byens hovedgate. Du vet, den store og trafikerte Sheikh Zayed boulevarden, som sist ble sperret, da Georg W. Bush jr. var på besøk i Dubai.

– Tror du at ritt som i Dubai vil bli sykkelsportens fremtid?

– Mange land viser interesse for sykling nå, mens andre oppdager den faktisk på nytt. Sett fra et slikt perspektiv er det selvfølgelig fint å se at det arrangeres et nytt ritt som i Dubai. Samtidig må man prøve å holde det overkommelig for rytterne. Å fly verden rundt, som Formel-1 gjør, er sikkert ingen opsjon for sykkelsporten. Hovedfokuset burde fortsatt ligge på løp i Europa. Men i forberedelsen til sesongen tilbyr Australia, Argentina eller Midt-Østen gode rammebetingelser, ikke minst fordi temperaturene er behaglige der, sier han

Marcel har så vidt startet 2014-sesongen, og med de fire etappeseierne har han allerede innfridd forventningene i Giant-Shimano. Lagledelsen er fornøyd med den unge tyskeren, ikke minst fordi han står for lagets nye motto, #KeepChallenging.

Frem til nå har Marcel utfordret konkurrentene til det ytterste. 

...

Sjekk også denne videoen fra Dubai Tour!

Publisert 28. februar 2014 kl 07.00
Sist oppdatert 28. februar 2014 kl 07.00
annonse

Relaterte artikler

annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen