Fredagspraten: Høl i hue på Hoff?

Enten du trenger nye mål å strekke deg etter eller bare kjeder deg på jobben, bloggen til Martin P. Hoff er stedet for inspirasjon og underholdning. Vi tok en prat med hoffblogger Hoff.

Sist oppdatert: 13. desember 2013 kl 09.22
GENIAL, GAL ELLER BEGGE DELER? Martin P. Hoff gjør hvertfall det alle andre knapt våger tenke på. Foto: Martin Hoff.
GENIAL, GAL ELLER BEGGE DELER? Martin P. Hoff gjør hvertfall det alle andre knapt våger tenke på. Foto: Martin Hoff.
Lesetid: 5 minutter

Hvem: Martin Paul Hoff (40)
Hva: Norges sykkelblogger #1
Hvor: Bærum
Aktuell: Alltid aktuell med nye stunt
Nett: martinhoff.com

Martin Paul Hoff Norges ubestridte sykkelblogger nummer én, og det er mange årsaker til det. Én ting er frekvensen på bloggingen, en annen ting er innholdet.

Denne mannen har mange syke idéer. Han har også viljen til å gjennomføre dem, og evnen til å fortelle om dem. La oss bare nevne noen klassiske eksempler:

- Ti ganger Tryvann på en dag
- 575 kilometer og 9000 høydemeter alene på en dag
- Ti tusen høytemeter i Tryvann på en dag
- Alltid to GPSer på styret for å minimere risikoen for å tape STRAVAsegmenter
- Legge seg bakerst i felt i ritt for å ligge i dragsuget opp en bakke, for slik å få bedre tid på STRAVA

Legg også til: Alle de som har syklet med herr Hoff vet at han er stor, sabla sterk, aldri går av veien for å kjøre folk av hjul enten det går oppover eller bortover. På sykkelen er han et råskinn du helst bare ser bakhjulet på.

Likevel, de gangene det mot normalt går rolig på sykkelen, i det daglige, i nettdebatter, på gata eller på jobb, herr Hoff er kanskje verdens hyggeligste mann. 

– Vi går rett på sak Martin, du skrev deg jo inni historiebøkene ved å sykle 10000 høydemeter i Tryvann.Ti ganger Tryvann utgjør omtrent like mange høydemeter som en Tour de France fjelletappe, men tjuesyv ganger opp dit? Er du ikke riktig naglet, og hvor kom idéen fra?
– Det startet med «Ti ganger Tryvann» fordi jeg syntes det hørtes bra ut. Jeg lærte om alliterasjon på skolen for mange år siden – og det funker! For å få et navn som var enda bedre med enda en «T» snudde jeg derfor bare litt på det og gjorde det om til «Tryvann TiTusen», altså ti tusen høydemeter på en sykkeløkt opp og ned Tryvann. Jeg har ikke kommet på andre sykkelprosjekter som klinger like godt enda – innspill mottas med takk! 

– Ikke lenge etter valgte du å kjøre 575 kilometer med nesten like mange høydemeter, også en god idé?
– Ja! Utgangspunktet var at jeg ville sykle en solo-økt som var vesentlig hardere enn Trondheim-Oslo. Jeg var riktignok litt vel rask da jeg planla ruten over en rekke fjell i Sør-Norge fra Oslo-Kristiansand, og ble tatt litt på senga både når det gjaldt temperatur; jeg syklet i sommerklær gjennom natten i 2-4 grader celcius, og mengden høydemeter, det  ble rundt ti-tusen. Men å komme fram i Kristiansand etter 25 timer står som et av de største øyeblikkene jeg har hatt på sykkelsetet. Det er vanskelig å beskrive med ord, men det blir et minne for livet og jeg kan bare anbefale andre å sette i gang med lignende prosjekter!

– Du er etter hvert også blitt kjent for å omtale deg selv som «barnevakt» når du er hjemme med ditt eget barn, kommentar?
– Jeg har kommet opp i tre barn – og kan jo godt hende det blir fler også. Med en hektisk jobb samt en rekke andre hobbyer så strekker ikke alltid tiden til. Trening blir derfor ofte vanskelig å planlegge – drar bare ut straks jeg øyner muligheten!

– Hva sier din bedre halvdel til all syklingen? Stor fan eller forsmådd kvinne?
– Hun er heldigvis stor fan og har vært fantastisk support de siste årene både med å tilrettelegge for mine sykkelaktiviteter og prosjekter, samt å møte opp på ritt for å gi støtte og ta bilder!

– Hva er de store planene for vinteren?
– Jeg skal sykle verdens største sykkelritt i Sør Afrika i Mars: «Cape Argus Pick'n Pay Cycle Tour». For et par netter siden våknet jeg av at jeg drømte at jeg ikke fikk trent nok til dette rittet. Men det skal jeg! Det blir vintersykling for alle pengene i år som i fjor. Jeg har en fast treningsbakke på Steinshøgda som jeg har ambisjoner om å sykle opp og ned noen hundre ganger, i tillegg til diverse sykkelturer i Nordmarka samt litt løping.

– Og sommeren?
– Da er det planlagt en nidagers sykkeltur i de italienske Dolomitter over til Slovakia og tilbake med en gjeng syklister med utspring fra Bærum og Omegn Cycleklubb som jeg gleder meg stort til! Det blir vel en håndfull med diverse ritt her hjemme i tillegg.

– Hva er det største for deg: Å være konge på Strava, eller konge i ritt?
– Det viktigste er å finne motivasjonen til å komme seg utendørs og glede seg over syklingen. For min del finner jeg denne motivasjonen ved å utfordre meg selv – om det så er igjennom å forsøke å sykle en bakke raskere enn tidligere på Strava eller få en god plassering i et ritt eller å gjennomføre et eller annet sykkelprosjekt.

– Har du noen ganger hatt en rolig økt?
– Ikke mange nei! Jeg har svært vanskelig for å ikke tråkke til det jeg kan når jeg skal opp en bakke. Jeg er vel en slags melkesyrejunkie.

– Hvem liker du best å bli intervjuet av: Landevei eller Dagens Næringsliv?
– Ifølge andre er jeg så pr-kåt at det spiller ingen rolle, så lenge jeg blir intervjuet av noen. Men kudos til jobben dere gjør i Landevei, det har blitt veldig bra!

– Helt til slutt, hva skal du i helgen? 
– Handle julegaver, bake pepperkaker, drikke gløgg, kjøpe juletre, stå på skøyter - og sykle litt også!

---

Om du som oss ikke har fått nok av Hoff'ern, kan du se på et par av videoene fra bloggen hans. 

Inne i hodet til Martin når han trener med Lars Petter Nordhaug:

Martin legger seg på hjul med Edvald Boasson Hagen

Martin Hoff sykler i Alpene:

Publisert 13. desember 2013 kl 09.22
Sist oppdatert 13. desember 2013 kl 09.22
annonse

Relaterte artikler

annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen