LUFTIG: Fara går fra bittesmå lokaler i Universitetsgaten til høyde under taket i Posthallen i Kvadraturen. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 3 minutter
– Jeg mener fortsatt at Fara AR er den beste modellen vi har laget. Det er en «flagship-model» som representerer det vi står for. Opplevelser, sier grunnlegger av Fara, Jeff Webb.
Bikepacking-entusiasten tar praten over Teams fra Taiwan, der han overvåker produksjonen av merket, mens showroomet i Posthallen i Oslo er minutter unna åpning.
Det er ni år siden merket så dagens lys, og fokuset har vært det samme hele veien. De vil levere sykler til store opplevelser med bukkestyre, enten du driver med landevei, gravel eller bikepacking.
Den norske sykkelprodusenten mener de endelig har funnet lokalet - og konseptet - som virkelig skal bekrefte at de er en del av Oslos sykkelmiljø. Fara har hatt lokaler på både Skøyen og i Universitetsgaten, men ikke helt funnet formen.
NESTEN KLARE: Butikken i Oslo har fortsatt et par detaljer igjen før alt er på plass. Foto: Henrik Alpers.
– Vi vil være et ressurssenter like mye som et showroom for entusiastene som elsker sykling, og ikke et vanlig sykkelmerke. Det er jo derfor vi ikke lager barnesykler, for eksempel, sier Webb.
De nye lokalene er større og det er plass til flere sykler og rammer på gulvet. Tidligere fokuserte de i hovedsak på å spesialtilpasse sykler til kunden, nå vil de ha flere sykler tilgjengelige.
– Vi ser at når folk vil kjøpe en ny sykkel så vil de gjerne ha sykkelen nå. Det har vi ønsket å gjøre noe med, så i sortimentet har vi langt flere sykler nå som en kan kjøpe med en gang, forklarer markedssjef, Jørgen Helland.
GODE BUSSER: Markedssjef Jørgen Helland og gründer Jeff Webb (Teams). Foto: Henrik Alpers.
Tre modeller - tre utstyrsnivå
Fara har fortsatt tre modeller i sortimentet: En landeveissykkel, en gravelsykkel og modellen kalt «AR» - en allrounder med integrerte fester til bikepacking-vesker.
De tre modellene er nå delt inn i tre kategorier: Element, Explorer og Performance. Fargene på syklene er de samme på tvers av modellene. Kjøper du en Element, har den samme farge enten det er en gravel eller landeveismodell.
Element er de rimeligste modellene, og syklene er utstyrt med typisk Shimano 105 Di2 eller SRAM Apex. Her er utstyret satt opp til allround-bruk, eller tur og trening om du vil.
Explorer-modellene her satt opp til opplevelser. Det betyr at dekkene er store og voluminøse, klare for all slags terreng. Disse modellene har ikke integrerte styrer, slik at det skal være lettere å reparere om et eller annet skulle skje når en er ute.
Utvekslingen er også tilpasset lavere fart. Det er lettere gir og endelt krank, det handler om å komme seg frem og ikke sykle fort.
Performance-modellene er laget for å konkurrere. Lette og raske karbonhjul, smalere styrer og tyngre utveksling kjennetegner disse modellene. Det er eksempelvis her vi finner modellen til gravelproffen Simen Nordahl Svendsen.
Fara vil også ha syklene sine tilgjengelige i flere forhandlere i 2025, blant annet Hank Sport i Trondheim, VPG i Oppdal og Chapeau i Sandnes.
PAUSE: Simen Nordahl Svendsen er innom Oslo en kort visitt. Gravelproffen bruker en F/Gravel til daglig. Foto: Henrik Alpers.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.