LIVSFARLIG: Å true en syklist på livet med et kjøretøy kan i ytterste konsekvens straffes med bot.
Lesetid: 3 minutter
– Pell deg av veien!!
Du skal ikke ha syklet veldig lenge før du opplever bilisten som passerer deg med noen centimeter, for å vise at hen virkelig hater deg.
Kan dette virkelig være lov? Truer du noen med hagle eller kniv, kan du straffes med lange fengselsstraffer.
Men gjør du det samme med bil risikerer du ikke mer enn en bot – med mindre det er personskade.
I Norge har vi et svakt regelverk for passering av syklister. Det finnes ingen lov som sier en skal ha minimum 1, 1,5 eller 2 meter når en passerer syklister.
Det eneste vi har i Norge er Vegtrafikklovens paragraf 3, en slags kardemommelov der tvilen oftest vil komme bilisten til gode.
Her heter det seg at «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret».
Det finnes en misoppfatning av at lovverket krever 1,5 meter ved passering, men Statens vegvesen tydeliggjorde dette i en dialog vi hadde tidligere i år:
En avstand på 1,5 m kan i en del situasjoner være hensiktsmessig for at en forbikjøring skal kunne skje på en trafikksikker måte, og således være en grei anbefaling. Hva som er tilstrekkelig avstand vil imidlertid være forskjellig avhengig av bl.a. hastigheten ved forbikjøring, hvilket kjøretøy det kjøres forbi med, vegens utforming, samt bilførerens vurdering av om den syklende ser ut til å ha kontroll over sykkelen.
Vegvesenet mener på denne bakgrunn at det ikke vil være hensiktsmessig å innføre en fast metergrense knyttet slike forbikjøringer. I tråd med vegtrafikkloven § 3, må den som kjører forbi syklisten forvisse seg om at forbikjøringen kan skje uten fare.
Altså, smak litt på det. Halvannen meter kan være nok, men bare i de tilfellene der bilisten vurderer det dithen selv. Om bilføreren, eller føreren av et 20 tonns vogntog vurderer at 30 centimeter får holde, så blir det sånn.
Så vit dette – det finnes ingen lovparagraf med konsekvenser om den brytes – passeringsgrensen er kun en anbefaling.
Dette er ikke bare idioti. Det er simpelthen galskap å la en bilist vurdere sikkerheten til en syklist der og da.
Det er enkelt og greit en daglig dødstrussel.
Statens Vegvesen innfører verken lover eller forskrifter. De kommer med anbefalinger til Stortinget, og så er det opp til den sammensetningen å stemme over lovendringen. Men de har definisjonsmakt for hva som gjelder i trafikken, det er de som sitter på kompetansen over trafikkbildet, og deres anbefalinger legger ofte føringer for nye lover og forskrifter.
Men Vegvesenet mener altså at det ikke er «hensiktsmessig» å innføre en regel rundt dette. Nei hvilken hensikt skulle det tjene å ikke ta livet av en syklist, hvis eneste forbrytelse mot menneskeheten var å komme til jobb på sykkel?
Om vi får et lovverk som sier minimum 1,5 meters grense ved passering av syklister får vi en klar og tydelig regel å forholde oss til. Slik som fartsgrenser. Bare tenk deg selv hvordan det hadde sett ut om vi hadde sagt til bilistene at de får vurdere selv hva som er passe hastighet ut i fra vei og forhold.
Får vi en 1,5 meters grense på passering av syklister, vet bilførere i det minste hva som er regelen. Ordlyden i den lovteksten vil legge føringer for hvordan bilister kommer til å tenke. Og med føringer kommer bevisstgjøring, og med bevisstgjøring kommer holdningsendringer. For å kjøre forbi en syklist nærmere enn 1,5 meter er farlig. Det er livsfarlig.
Det er en daglig dødstrussel.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.